1

نائب رئیس مجلس: خانه‌دار شدن در کشور به رویا تبدیل شده است

نماینده مردم اردبیل نیر، نمین و سرعین و نائب رئیس مجلس یازدهم گفت: به علت گرانی مسکن و نابسامانی بازار، خانه‌دار شدن در کشور به رویای دست نیافتنی مردم تبدیل شده است.

در آیین آغاز عملیات احداث 144 واحد مسکن خیرساز در شهر اردبیل، با انتقاد از بی‌توجهی دولت به ساماندهی وضعیت مسکن در چند سال اخیر و تعطیلی ساخت مسکن به مدت هفت سال گفت: همین بی توجهی و تعطیلی موجب افزایش قیمت مسکن در کشور شد.

وی ادامه داد: آثار ساخته نشدن مسکن در چند سال اخیر هم‌اکنون با افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در جامعه دیده می‌شود.

نائب رئیس دوم مجلس یازدهم بیان کرد: دولت طرح جامع مسکن ملی را ارائه کرده و در صدد احداث 400 هزار واحد مسکن در کشور است ولی تاکنون ریالی به این طرح اختصاص نیافته و هنوز اقدامی برای ساخت مسکن شروع نشده است.

وی انبوه‌سازی مسکن را از جمله راهکارهای کنترل قیمت مسکن و تامین نیاز مردم عنوان کرد و افزود: با رونق بخش مسکن، علاوه بر رونق گرفتن 134 صنعت جانبی مسکن، به ازای هر 100 متر مربع ساخت مسکن، 2.5 شغل نیز برای مردم ایجاد می شود.

نیکزاد، رونق دادن به ساخت مسکن را از جمله راه‌های بی اثر کردن تحریم دشمنان ذکر کرد و گفت: احداث مسکن هیچ گونه نیازی به ارز ندارد و با توسعه ساخت مسکن، اقتصاد ملی و بومی ما رونق می‌گیرد.

وی اظهار کرد: کسانی که ساخت مسکن مهر را بیهوده و آن را قوطی کبریت می خواندند، الان بیایند ببینند که مردم دنبال همین قوطی کبریت هستند و باز به آن دسترسی ندارند.

نماینده مردم اردبیل نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در زمینه تامین مسکن مردم برنامه دارد و از نظر کارشناسی خود کوتاه نمی‌آید و بر همین اساس، هیات رئیسه مجلس یازدهم در هفته پیش رو به رغم تعطیلی مجلس، با  مدیران سازمان‌های مرتبط با حوزه مسکن جلسه ویژه ای تدارک دیده تا اقدامات لازم پیگیری و اجرا شود.

وی اضافه کرد: اگر دولت در زمینه عمل به وظایف خود در حوزه مسکن کوتاهی کند، مجلس اقدامات لازم را انجام خواهد داد تا دولت به تعهدات و وظایف قانونی خود در این زمینه عمل کند.

نیکزاد با اشاره به پرداخت 900 هزار میلیارد تومان تسهیلات در کشور گفت: 25 درصد این میزان برای رونق دادن به بخش مسکن باید به بخش مسکن اختصاص می یافت در حالی که تنها هفت درصد این تسهیلات به این بخش اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: با توقف ساخت مسکن و افزایش قیمت ها، امروز با حقوق یک ساله یک کارگر، تنها می توان نیم متر مسکن در تهران خریداری کرد.

نائب رئیس دوم مجلس یازدهم حل مشکل مسکن را نیازمند اختصاص زمین و تسهیلات بلندمدت و یارانه‌دار دانست و بیان کرد: برای اجرای این دو هدف ، تدبیر لازم است و دولت باید اقدامات اساسی را شروع کند.

وی با بیان این که مجلس بنای تقابل با دولت را ندارد و در حل مساله معیشت، اقتصاد و مسکن مردم آماده هر گونه همکاری با دولت است، تاکید کرد: دولت اگر بنای همکاری ندارد، مجلس از ظرفیت قانونی خود استفاده خواهد کرد.

نماینده مردم اردبیل نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی خواستار وضع مالیات بر معاملات مکرر زمین و مسکن و مالیات بر مسکن خالی شد و گفت: بدون اعمال سیاست‌های مدیریتی، افزایش قیمت مسکن را نمی‌توان کنترل کرد.

وزیر اسبق راه و شهرسازی خواستار پرداخت اقساط دریافتی تسهیلات مسکن مهر برای احداث مسکن جدید در کشور شد و افزود: اگر منابع تسهیلات مسکن مهر که هم‎‌اکنون در قالب اقساط مردمی در حال بازگشت به شبکه بانکی است، به خود بخش مسکن پرداخت شود، بخش زیادی از نیاز بازار مسکن تامین شده و قیمت مسکن به تعادل خواهد رسید.

وی با انتقاد از بی توجهی مسئولان مرتبط در خصوص افزایش 120 درصدی نرخ اجاره مسکن در همه شهرهای کشور به خصوص در تهران گفت: در شهر تهران دیگر امکان اجاره برای خانوده‌ها وجود ندارد و مردم در تامین اجاره‌بهای خود مستاصل شده‌اند.

نیکزاد با اشاره به اخذ مجوز پرداخت سه هزار فقره تسهیلات 250 میلیون ریالی بلاعوض برای ساخت مسکن محرومان در روستاها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل بیان کرد: مجوز پرداخت تسهیلات برای ساخت سه هزار واحد مسکن در بافت فرسوده و مناطق حاشیه شهرهای استان نیز اخذ شده و از طریق اداره کل بنیاد مسکن و راه و شهرسازی پرداخت خواهد شد.