1

اردبیل در وضعیت قرمز کرونایی

اردبیل در لیست شهرهای قرمز از نظر ابتلا به کرونا قرار گرفت.

در روزها و هفته های اخیر هشدارهای جدی گرفته نشد، عملکرد های خودسرانه، رفتارهای ناشی از غرور و یک دندگی، بی توجهی به خواهش ها و التماس های انجام گرفته، عادی انگاری وضعیت و در نهایت زیر پا گذاشتن همه آنچه به عنوان پروتکل های بهداشتی معروف است منطقه را به مشکلی که برای حل کردنش باید تاوان داد و انرژی مصرف کرد رساند.

بازگشایی اماکن عمومی، عطش مردم برای برگزاری مراسم عروسی، برپایی ختم در منازل و در فضای محدود و حضور شانه به شانه مردم، اصرار برای برگزاری آزمون های حضوری پایان ترم، عدم همکاری های لازم بین مردم و مسئولین در برخی از موارد و … همه و همه دست به دست هم دادند و اردبیل را در وضعیت قرمز کرونایی مستقر کردند.

مسلما کسانی که در ایجاد این شرایط دخیل و مؤثر بوده اند باید فردای قیامت در پیشگاه احدیت نسبت به تصمیمات خود پاسخگو باشند.

کسانی که روزها و هفته ها فریاد زدند و ضرورت پرهیز از رفتارهای نسنجیده را یادآور شدند و با پیش بینی چنین روزهایی خواستار همکاری با مردم شدند برخی ها توجه نکردند و با کوبیدن بر طبل من آنم که رستن بود پهلوان زمینه بیز توجهی به پروتکل ها را فراهم کردند.

باز اگر همچنان بخواهیم خودمحورانه عمل بکنیم، بساط عروسی را پهن کرده و مراسم ختم را برگزار نماییم، با حرف ها و توصیه های پوچ و بی اساس جوانان را به حضور در اماکن و مراکز آموزش عالی تشویق کنیم بدانیم که در حق این مردم و جامعه ظلم مضاعفی کرده ایم.

بپذیریم که خوشبختی و خوشحالی و عاقبت بخیری یک زوج جوان در گرو برگزاری یک مراسم دو و یا سه ساعته نیست. قبول بکنیم که حضور جمع کثیری از مردم در یک فضای بسته و محدود موجب تسلی خاطر بازماندگان و مصیبت دیده ها نیست، مبارزه با کرونا و جلوگیری از گسترش بیماری کوید19 به همکاری، گذشت و احساس مسئولیت در قبال تک تک افراد جامعه نیاز دارد.

با چشم پوشیدن از برخی از رفتارها و حرکات، به کمک کادر درمانی استان بشتابیم. شیر مردان و شرزنانی را که شب ها و روزها از جان مایه می گذارند و برای بهبودی بیماران تلاش می کنند درک بکنیم و از همین امروز تصمیم بگیریم که پروتکل های بهداشتی را به طور کامل رعایت بکنیم، از حضور در مکان های پر ازدحام خودداری بکنیم، فاصله اجتماعی را رعایت نماییم و تا حدی که قادر هستیم و می توانیم در منزل بمانیم.

اگر در امری مسئولیت داریم و تصمیمی بر خلاف مصالح بگیریم بدانیم که دیر یا زود اثرات این تصمیم ها برای ما دردسر افرین خواهد بود. امیدواریم با اطلاع رسانی مناسب از همین امروز بحث مبارزه با ویروس کرونا در منطقه در یک مسیر تازه و تأثیرگذار قرار بگیرد.