1

دروغ سال؛ پیکان در اردبیل

پنجشنبه شب در فضای مجازی خبری به نقل از یکی از کانال های معتبر ورزشی استان مبنی بر واگذاری امتیاز تیم لیگ برتری پیکان به هیئت فوتبال استان اردبیل منتشر شد.

این خبر که به عکس تیم پیکان و عکس رئیس هیئت فوتبال استان مزین شده بود در بین دوستداران فوتبال سؤال برانگیز شد.

کسانی که کوچک ترین آشنائی با قواعد و اصول تیم داری و شرایط حضور تیم ها در سطوح مختلف لیگ داشتند در همان نگاه اول به جعلی بودن خبر و جوسازی و بهره برداری های حاشیه ای از آن پی بردند.

در کم ترین زمان ممکن از انتشار، این خبر بلافاصله از سوی کانال یاد شده تکذیب شد ولی متأسفانه تا لحظه نگارش این مطلب از سوی هیئت فوتبال استان در تأیید یا تکذیب آن موضعگیری نشده است.

انتشار این خبر، درست هم زمان با سقوط تیم فوتبال شهرداری اردبیل به لیگ استانی خاطره ای را در ذهن علاقه مندان زنده کرد.

در خرداد ماه سال ۹۵ وقتی سقوط تیم شهرداری به لیگ دسته دوم حتمی شد مصاحبه های مختلف از طرف برخی از دست اندرکاران از جمله یکی از نمایندگان وقت مردم در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیئت فوتبال استان انجام پذیرفت و در آن گفتگوها به طور وسیع بحث ابقای شهرداری در لیگ یک مطرح گردید.

فراموش نمی کنیم که در آن روزها رئیس هیئت فوتبال در مصاحبه های خود گفت: ما در نامه نگاری و پیگیری هایی که انجام می دهیم تلاشمان بر این است تا در حمایت از استان های کم برخوردار فدراسیون فوتبال را قانع کنیم تا مصوبه هیئت رئیسه فدراسیون مبنی بر سقوط ۵ تیم از لیگ دسته یک به لیگ دسته دو کشور را با یک سال تأخیر و برای فصل بعد اجرا نماید.

رئیس علاوه بر اردبیل به فوتبال دوستان همدان نیز پیام آور شادی شد و گفت: چنانچه پیشنهاد هیئت استان اردبیل مورد قبول فدراسیون قرار بگیرد همدان نیز از گزند آفت سقوط در امان خواهد بود.

در مصاحبه ای دیگر با خبرگزاری تسنیم رئیس هیأت فوتبال استان گفته است: رایزنی های انجام شده بین صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس با فدراسیون فوتبال برای ماندن تیم شهرداری در لیگ دسته یک کشور رضایت بخش بوده است.

فوتبال اردبیل از این وعده های سر خرمن زیاد دیده است. تجربه ثابت کرده است که معمولا در پایان فصل و آغاز آن بازار وعده ها داغ می شود، وعده هایی که هیچ یک از آن ها جامه حقیقت نپوشیده است. وعده هایی از قبیل ابقای شهرداری در لیگ دسته یک، اعطای امتیاز دسته دوم توسط فدراسیون ، جذب اسپانسر، واگذاری امتیاز تیم گسترش تبریز و مذاکره رئیس با زنوزی و حالا نیز وعده تیم لیگ برتری پیکان و واگذاری امتیاز آن به هیئت فوتبال استان.

تشابه زمانی شایعات و وعده های مختلف فوتبالی شک برانگیز بوده و نیت دست اندرکاران ساخت و پخش این شایعات را به خوبی روشن و آشکارمی کند.

در زمان سقوط به دسته دو، وعده ابقای تیم در لیگ دسته یک داده شد و در زمان سقوط به دسته سه وعده اعطای امتیاز تیم دسته دومی مطرح شد و در وقت سقوط به لیگ استانی خبر از امتیاز لیگ برتر به میان می آید.

با حلوا حلوا گفتن دهان هیچ وقت شیرین نمی شود و با مطرح کردن مواردی که تحقق آن ها درحد صفر است پوششی بر عملکردها و ضعف ها انجام نمی گیرد. لزومی ندارد که بخواهیم حرف های گنده بزنیم، حرف هایی که نمی توانند رنگ حقیقت به خود بگیرند. صادقانه برخورد کردن و واقعیت های فوتبال را با مردم در میان گذاشتن بهترین وسیله برای جلب رضایت مردم است. استانی که توان حمایت از یک تیم دسته سومی را ندارد چگونه می تواند لیگ برتری شود؟

سنگ بزرگ علامت نزدن است. این ضرب المثل بارها در فوتبال اردبیل چهره خود را نشان داده است. وعده های لیگی، آمدن کیروش به اردبیل، راه اندازی موزه فوتبال استان، انتخاب مرد سال فوتبال استان و … نمونه هایی از این سنگ ها هستند که پرتاب آن ها تاکنون امکانپذیر نشده است.

ضرب المثل دیگری می گوید:”آشاغیدا اوتورمیام، یوخاریدادا یریم  یوخ.“

این بحث درست شرح حال فوتبال اردبیل است. توان اداره و تأمین هزینه های مربوط به یک تیم دسته سومی را نداریم ولی در لیگ برتر بودن را در بوق و کرنا می کنیم تا شاید به ین ترتیب سقوط شهرداری به رقابت های استانی را تحت تأثیر قرار داده و خود را تا حدودی از تیررس انتقادات دور کرده و نوک حملات را به سمت و سوی دیگران هدایت کنیم. جل الخالق، آفرین و صدآفرین به این دوراندیشی و زیرکی.