1

عملیات اجرایی تکمیل شبکه آبیاری سبلان آغاز شد

عملیات اجرایی تکمیل شبکه آبیاری سبلان با حضور استاندار اردبیل ، نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه‌های اجرایی آغاز و از سیفون قره‌سو و آبرسانی به ۵۰۰ هکتار از اراضی راهرود و لمبر بهره‌برداری شد.

استاندار اردبیل در این آیین گفت: با تکمیل این شبکه درآمد کشاورزان منطقه چند برابر خواهد شد.

اکبر بهنامجو افزود: برای فاز اول اجرای این شبکه ۹۰ میلیارد تومان هزینه شده و دولت تامین ۹۰ میلیارد تومان از هزینه موردنیاز برای اجرای فاز بعدی را نیز تعهد کرده است.

او اظهارداشت: حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای فاز دوم برآورد شده که برای تامین مابقی هزینه باید مردم مشارکت کنند.

وی گفت: با آغاز عملیات اجرایی این شبکه ،پروژه‌های اصلی و موردنیاز در بخش شبکه پایاب در استان اجرایی می‌شود.

بهنامجو همچنین با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای تکمیل سدهای معیشتی در مشگین‌شهر از برنامه‌ریزی برای تکمیل این سدها در سایر مناطق استان خبر داد.

وی با بیان اینکه آبرسانی به روستاها و نیازمندی‌های شهرستان‌ها در زمینه اجرای راه و آبرسانی مورد پیگیری است ، خواستار برگزاری جلسات مستمر با هدف بررسی روند اقدامات شد.

عباس جنگی مرنی در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: با اجرای این طرح‌ها، بخش اعظمی از طرح‌های نیمه‌تمام آب استان تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به آغاز رایزنی برای جذب چهار هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبیاری پایاب سدهای استان افزود: برای نخستین بار در کشور از محل فاینانس بانک‌های داخلی ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح آبیاری پایاب سد گیوی و ۶۰۰ میلیارد ریال نیز برای اجرای پایاب سد سبلان منابع اعتباری جذب شده است.

وی همچنین از تامین یک هزار میلیارد ریال اعتبار از محل منابع سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان برای اجرای طرح آبیاری پایاب سد خداآفرین در منطقه مغان خبر داد و بیان کرد: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع بانکی نیز برای احداث تصفیه خانه آب شهر انگوت شهرستان گرمی جذب شده است.

وی همچنین با اشاره به جذب ۱۰۰ میلیارد ریال از محل منابع اعتباری شهرهای دارای تنش آبی و توازن منطقه‌ای برای اجرای طرح آبرسانی به شهرستان مشکین‌شهر از محل سد احمدبیگلو گفت: ۲۷۰ میلیارد ریال نیز امسال از محل منابع سفر ریاست جمهوری و اعتبارات ملی برای آبرسانی به شهر عنبران و نمین اخذ شده است.

به گزارش ایرنا، امروز طی آیینی بهره‌برداری از سه طرح بزرگ آبیاری پایاب سد سبلان با مجموع سرمایه گذاری ۹۱۳ میلیارد ریال در حوزه شهرستان مشکین‌شهر استان اردبیل آغاز شد.

به گزارش ایرنا، امروز طرح تامین آب اراضی پایاب سد سبلان در اراضی روستای لمبر به منظور آبیاری ۲۱۰ هکتار و طرح تامین آب اراضی شهر لاهرود از توابع شهرستان مشکین‌شهر به منظور آبیاری ۳۰۹ هکتار از باغات منطقه آغاز شد.

همچنین امروز سیفون قره‌سو با لوله بزرگ ۲ هزار میلیمتری به طول ۴.۴ کیلومتر که بر روی رودخانه قره‌سو و با صرف ۱۴۶ میلیارد ریال به منظور انتقال آب به دشت ارشق به بهره‌برداری رسید.