1

برق مصرفی در واحدهای صنعتی استان اردبیل افزایش یافت

استاندار اردبیل گفت: برق مصرفی در واحدهای صنعتی استان اردبیل نسبت به مصرف سال گذشته افزایش یافته است.

اکبر بهنامجو در آیین افتتاح  نیروگاه‌ها خورشیدی آریان در بخش رضی شهرستان مشگین‌شهر افزود: این موضوع نشانگر افزایش فعالیت‌های صنعتی و حضور سرمایه گذاران است.

وی با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها،  از ایجاد واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی استان از جمله بخش رضی خبر داد و گفت:با وجود مشکلات بخش تولید سرمایه‌گذاران با هدف خدمت به استان حاضر شده‌اند و تنها در بخش رضی در سالجاری برای ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی در ادامه از اجرای سرمایه‌گذاری‌ها در خصوص انرژی پاک در استان خبر داد و افزود: اردبیل استان پاک است و باید با اجرای چنین طرح‌های سرمایه‌گذاری  در حراست از محیط زیست پیشقدم باشد.

بهنامجو از در حال اجرا بودن زیرساخت‌های لازم برای تامین پست ۶۳ برق مورد نیاز شهرک‌های صنعتی استان خبر داد و گفت: در 2 ماه گذشته، بر اساس جلسات با مدیر عامل شرکت برق آذربایجان و توانیر قول‌های لازم برای تامین این زیرساخت ها اخذ شده است.

وی تصریح کرد: اجرای این زیرساخت‌ها در نمین  ،شهرک صنعتی شماره 2 اردبیل، منطقه ویژه اقتصادی ، شهرک صنعتی خلخال و مشگین شهر هر کدام با ۴۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری  آغاز شده است.

استاندار اردبیل اظهار کرد: در کنار انرژی پاک، در خصوص انرژی زمین‌گرمایی نیز اقدامات اصلی در مشگین‌شهر شروع شده و چاه‌های چهار هزار متری احداث شده است.

وی افزور:این پروژه می‌تواندحداقل ۴۰۰ مگاوات برق تولید کرده و علاوه  بر برق واحدهای مسکونی، برق مورد نیاز صنایع و واحدهای تولیدی را نیز تامین کند.

به گزارش ایرنا ،  سه پروژه تولید انرژی برق شامل پست ۲۳۰ کیلوولت آرتا و خطوط ارتباطی آن و ۲ نیروگاه خورشیدی نیز از طریق ویدئوکنفرانس با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در استان اردبیل به بهره‌برداری رسید.

برای اجرای این پروژه‌ها که عملیات اجرایی آنها در سال‌های ۹۴ و ۹۸ آغاز شده ، ۲۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده و با افتتاح آنها برای ۷۰ نفر فرصت اشتغال مستقیم فراهم شده است.

این پروژه‌ها شامل پروژه‌ پست ۲۳۰ کیلوولت آرتا و خطوط ارتباطی آن در روستای آلقیر اردبیل، نیروگاه خورشیدی ۲/. مگاواتی در روستای سامیان اردبیل و نیروگاه خورشیدی ۱/۵ مگاواتی آریان در سه‌راهی صحرا  در بخش رضی مشگین‌شهر می‌باشد.

پست ۲۳۰ کیلوولت آرتا با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان و ظرفیت ۱۴۰ ولت آمپر با هدف تقویت شبکه انتقال و توزیع، تامین برق مطمئن و پایدار و کاهش تلفات و بهبود کیفیت برق اجرا شده است.

نیروگاه خورشیدی ۰.۲ مگاواتی سامیان با اعتبار ۱/۶ میلیارد تومان اجرا شده  و با افتتاح آن ضمن تولید تجمعی ۳۲۶ هزار کیلووات ساعت اجرایی سالانه معادل ۰.۱۱ میلیون مترمکعب در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی شده و از انتشار گاز  co۲ معادل ۲۷۴ تن جلوگیری خواهد شد، ضمن اینکه  این نیروگاه موجب صرفه‌جویی به میزان ۸۷.۴۴ مترمکعب آب در سال می‌شود.

نیروگاه خورشیدی ۱.۵ مگاواتی آریان هم با ۱۴ میلیارد تومان اعتبار بهره‌برداری شده و با ظرفیت تولید تجمعی ۲۴۴ هزار کیلووات ساعت موجب صرفه‌جویی ۰.۸۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، عدم انتشار گاز دی‌اکسید کربن معادل ۲۰۵۶ تن در سال و صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان ۶۵۵ مترمکعب در سال خواهد شد.