1

تشریح روند ثبت ملی پادگان اردبیل

معاون میراث فرهنگی استان روند ثبت ملی پادگان اردبیل را تشریح کرد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: با طی تمامی مراحل ثبت ملی یک اثر، پادگان اردبیل در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

کریم لطفی با تبریک ثبت ملی پادگان اردبیل افزود: در راستای حفظ ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این دوران، پادگان اردبیل که بنایی با قدمت نزدیک به صد سال است، با تهیه پرونده ثبتی، در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

وی با اشاره به روند ثبت ملی این اثر گفت: ثبت ملی یک اثر به منظور حفاظت، حراست و نظارت دولت بر این آثار و بناها انجام می‌شود که در راستای این مهم لازم است یک اثر تاریخی توسط کارشناس در فرمت خاص شامل تاریخ، تصاویر، گزارش، توصیف اثر، نقشه‌ها و عکس و غیره تهیه شود.

وی افزودپس از تکمیل اطلاعات، پرونده و مستندات در شورای ثبت استان که در محل معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان تشکیل می‌شود و کمیته ثبت متشکل از مدیرکل، معاون میراث‌فرهنگی و کارشناسان ثبت است، بررسی می‌شود.

لطفی در ادامه گفت: بحث و رای‌گیری برای تشخیص ثبتی بودن یک اثر در این شورا انجام و با توافق لازم، با امضای تمامی اعضا برای ادامه روند ثبت به وزارت میراث‌فرهنگی ارسال می‌شود تا در زمینه ثبت ملی آن اقدام شود.

وی عنوان کرد: پس از گذراندن این روند، توسط وزارت میراث‌فرهنگی از مدیرکل و معاون میراث‌فرهنگی استان و کارشناس پرونده دعوت می‌شود تا پرونده در اداره‌کل ثبت آثار کشور و تشکیل شورا با حضور داوران بررسی و اثر ثبت می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: پادگان اردبیل نیز با پیمودن تمامی این مراحل و با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی آن با پیگیری و پیشنهاد اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان، در وزارت متبوع به ثبت ملی رسید و در زمینه تعیین حریم و عرصه آن نیز اقدام می‌شود.

وی با تبریک این اتفاق بزرگ برای استان به آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، استاندار اردبیل، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان و همکاران تلاشگر این اداره‌کل، جامعه شهرسازان اردبیل، سازمان‌های مردم‌نهاد، جامعه فرهنگ‌دوست دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و هنری و به‌ویژه مردم شریف استان گفت: تلاش و جدیت بر فراهم‌سازی بازدید مردم و گردشگران از این اثر است که در این زمینه هدفگذاری‌های اساسی انجام می‌شود.