1

استاد بیوک صباغ به دیار باقی شتافت

مرد بزرگ فوتبال آذربایجان، انسان سخت کوش و خستگی ناپذیر و عاشقی دوست داشتنی، استاد بیوک صباغ به دیار باقی شتافت و جامعه ورزش و فوتبال آذربایجان را عزادار کرد.

استاد صباغ و خدمات مخلصانه و صادقانه اش به فوتبال آذربایجان در دل تاریخ ورزش منطقه ماندگار است. آن مرد بزرگ نمونه ای از تدین، طماینه، خونسردی، اعتماد به نفس و سعه صدر بود.

استاد بیوک صباغ بر گردن فوتبال آذربایجان حق بزرگی دارد و به راستی که می توان او را پدر فوتبال آذربایجان نامید.

محور اقدامات استاد صباغ در طول دوران حیات پربرکتش بر رضایت خالق و خشنودی خلق استوار بود. همین امر دلیل قاطع و محکمی بر میزان بالا و فوق تصور محبوبیتش در جامعه می باشد.

در همه نقاط آذربایجان فوتبال با نام آن مرحوم عجین است. توجه به شهرستان ها و فراهم کردن زمینه پیشرفت برای جوانان شهرستانی، یکی از ویژگی های مهم این مربی و معلم بزرگ فوتبال آذربایجان بود.

ان مرحوم در همه سال هایی که به عنوان مربی تیم فوتبال آذربایجان شرقی فعالیت داشت رنج سفر به شهرستان ها برای یافتن استعداد های ناب فوتبالی را به جان می خرید و پیراهن تیم منتخب را در اختیار شایسته ها قرار می داد.

همین ویژگی ها استاد صباغ را به چهره  محبوب، دوست داشتنی و اخلاق مدار فوتبال آذربایجان تبدیل کرده بود. مسلما نام نیک وی در صفحات تاریخ فوتبال آذربایجان چون نگینی درخشان خواهد ماند. ویژگی های مثال زدنی این مربی بزرگ فوتبال باید به نسل های آینده منتقل بشود.

نام نکو گر بماند زآدمی

به کزو ماند سرای زرنگار

صباغ و فوتبال اردبیل

وقتی از مهر ماه سال 1356 در دانشگاه تبریز به عنوان دانشجوی دانشکده علوم مشغول به تحصیل شدم در رقابت های فوتبال دنشکده ها از نزدیک با آن مرحوم آشنا شدم و سال ها از محضرش درس ادب، ایثار، صبر، حوصله، استقامت، دوراندیشی و بزرگواری را تلمذ کردم.

در سال 1365 و در آستانه برگزاری رقابت های فوتبال لیگ قدس وقتی به عنوان سرمربی تیم فوتبال آذربایجان شرقی برای تماشای دیدار پایانی جام وحدت به اردبیل آمد با توجه به شناخت از روحیه وی مبنی بر اهمیت دادن به چهره های شهرستانی، قبل از بازی تیم پاس اردبیل به مرحوم ناصر عروجی یادآوری کردم که اگر امروز فوتبال خود را به نمایش بگذارد دعوت اش به تیم آذربایجان شرقی حتمی خواهد بود، چنین شد و مرحوم صباغ بعد از بازی مرحوم ناصر عروجی را به همراه مرحوم مقصود بایرامی و بهنام دولت به تیم منتخب آذربایجان شرقی دعوت کرد.

آن مرحوم نمونه ای از مربیان با دانش، کاربلد، اخلاق مدار و در یک کلام انسانی بزرگ و دوست داشتنی بود.

امیداست در غم از دست دادن یکی از بزرگان فوتبال آذربایجان، صبر الهی یار ورزشی ها و فوتبالی های منطقه و غفران پروردگار بدرقه عزیز سفر کرده ما باشد . آمین یا رب العالمین.

دولت جاوید یافت هر که نکو نام زیست

کز عقبش ذکر خیر زنده کند نام را