1

تقویت و انسجام آثار فاخر شعر عاشورایی ضروری است

سوگواره منطقه ای شعر ترکی عاشورایی با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد

به گزارش روابط عمومی حوز هنری اردبیل، امیر رجبی در اختتامیه سوگواره منطقه‌ای شعر ترکی عاشورایی با تاکید بر لزوم تقویت اشعار و تولید آثار قوی اظهار کرد: اشعار عاشورایی اساس کار مداحی بوده و تقویت و انسجام آثار فاخر این هنر اصیل مذهبی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: فراخوان سوگواره منطقه‌ای شعر ترکی عاشورایی در ابتدای ماه محرم در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان اطلاع رسانی شد که شاعران، ۱۹۳ اثر را به دبیرخانه ارسال کردند.

رییس حوزه هنری استان اردبیل از سطح کیفی بالای این سوگواره خبر داد و بیان کرد: به اذعان هیأت داوران، آثار ارسالی به سوگواره از سطح کیفی بالایی برخوردار بوده که این، کار داوران را برای انتخاب آثار برتر سخت کرده بود.

رییس حوزه هنری استان، هدف از برگزاری این سوگواره را تشویق شعرای عاشورایی و ایجاد زمینه برای تقویت قالب و محتوای اشعار عنوان کرد و افزود: استمرار این سوگواره در ایام و مناسبت‌های مختلف باعث جذب علاقمندان به سمت ارزش‌ها و آموزه‌های دینی خواهد شد.

رجبی شعر را پایه و اساس مداحی عنوان کرد و گفت: اگر شعر قوی باشد مداحی از اثرگذاری بالایی برخوردار خواهد بود.

رییس حوزه هنری استان، با تاکید بر ارائه اشعار صحیح و بیان درست مقتل‌ها و تاریخ عاشورا، گفت: نباید تحریف‌ها در قالب برخی اشعار وارد حیطه مداحی شود چرا که تغییر اذهان عمومی را سبب شده و انحطاط فرهنگی ایجاد می‌کند.

بصیرت یاران اباعبدالله الحسین(ع) الگوی ولایت مداری برای جوامع اسلامی است

حجت‌الاسلام مهدی ستوده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل نیز در اختتامیه این سوگواره عاشورایی گفت: عایدات وقف برای چاپ کتاب و احداث کتابخانه‌های عاشورایی استفاده و از پژوهش‌های حوزه اشعار عاشورایی حمایت می‌شود.

مهدی ستوده با اشاره به اهمیت شعر آئینی در مداحی و مرثیه سرایی، این اشعار را صادقانه‌ترین شعر و خالصانه‌ترین نوع آن عنوان کرد و گفت: اشعار آئینی آگاهانه و بعضاً فطری از درون شعر شاعر آئینی در قالب کلماتی موزون بر می‌خیزد و زمانی جلوه گر می‌شود که روحی لطیف و غنی آن را می‌سراید.

وی ضمن ابراز خرسندی از برپایی این برنامه‌های فرهنگی و دینی، زبان شعر و هنر را بهترین روش برای ترویج و تبلیغ مفاهیم ناب عاشورا در بین جوانان عنوان کرد و بر توسعه این برنامه‌ها در سطح وسیعی از جامعه تاکید کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در بخش دیگری از سخنانش به نقش بصیرت در قیام عاشورا اشاره کرد و اذعان داشت: در واقعه کربلا، خیمه گاه لشکر امام حسین(ع) محل اجتماع افرادی بصیر و آگاه بود که با نقش آفرینی بی نظیر خود در دفاع از حریم ولایت در راستای حفظ ارزش‌های دینی، تا ابد در تاریخ اسلام ماندگار شده و الگوی آزادگان جهان شدند.

وی عدم بصیرت جامعه نسبت به شناخت حاکم عادل و ظالم را سبب بروز منکرات دانست و افزود: نبود آگاهی و شناخت باعث تباهی در جوامع انسانی می‌شود.

ستوده، وقایع و حوادث تاریخی را ره آورد سه عامل قدرت، ثروت و شهوت دانست و بیان داشت: در گذشته اقوام و ملل مختلف در مواجهه با این عوامل مورد حمله قرار گرفته و جنگ‌های بسیاری با منشأ این عوامل اتفاق افتاده است.

رونمایی از آثار موسیقی مذهبی و عاشورایی

گفتنی است؛ در این مراسم دو اثر در قالب موسیقی مذهبی و عاشورایی با عناوین آلبوم موسیقی «قانلی پرچم» که شامل نواهای ماندگار عاشورایی قدیمی اردبیل از مداحی و شاه بیت خوانی که بازخوانی شده و دیگری قطعه ویژه اربعین با عنوان «یارالی قارداش» با صدای افشار مؤذن زاده و نی نوازی سیدحسن مرتضوی و تنظیم منصور کریمی رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اردبیل، این اختتامیه روز سه‌شنبه ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۹ با حضور حجت‌الاسلام مهدی ستوده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، محمد سیمزاری مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، امیر رجبی رییس حوزه هنری استان، صالح زارعی و معین‌الدین اسدی معاونین سپاه حضرت عباس(ع)، حجت‌الاسلام سیدمحسن محسنی معاون تبلیغات اسلامی استان، عاطف محمدنژاد رییس سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اردبیل و جمعی از شاعران و مادحان حسینی در امامزاده صالح(ع) برگزار شد.

معرفی و تجلیل از نفرات برتر سوگواره

داوران این سوگواره، اساتید شعر آئینی استان غلامرضا هادی، کاظم نظری بقا و مهدی میرزا رسول‌زاده بودند که پس از تجمیع آرا و اعلام نتایج، ۳ نفر با اسامی وفا منافی، روزبه صمدی و امیر رستم نژاد از اردبیل به عنوان نفرات اول تا سوم و قادر ایمانزاده ، محمدرضا قربانی از آذربایجان غربی، سعید اقبالی، علاءالدین اشرفی، امیر رسولی از زنجان و شهرام از علیزاده اردبیل به عنوان برگزیدگان تقدیری انتخاب و با اهدای لوح سپاس و هدایایی از آنان تجلیل شد.

گفتنی است سوگواره منطقه‌ای شعر ترکی عاشورایی به همت حوزه هنری استان اردبیل و مشارکت اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری، سپاه حضرت عباس(ع) و صدا و سیمای مرکز اردبیل برگزار شد.