1

آمار؛وسیله ای برای دروغ گفتن

آمارسازی و ارائه آمارهای بی اساس به یکی از مشکلات جامعه و به ابزاری برای نمایش و ماندن در پست و مقام تبدیل شده است.

مبنای آمار باید واقعیت های عینی باشد ولی برخی مسئولان به آمار، جامه دیگری می پوشانند و از آن به عنوان وسیله ای برای دروغ گفتن استفاده می کنند و جامعه و اکثریت قاطع مردم را به اشتباه می اندازند.

آنهایی که از آمار برای دروغ گفتن استفاده می کنند دست به کار خطرناکی می زنند چرا که بازی با آمار می تواند زایل کننده اعتماد مردم باشد.

عده ای اعتقاد دارند که آمارها هرگز دروغ نمی گویند، هرچند که می توان در قالب زبان آمار دروغ گفت.

مارک تواین نویسنده آمریکایی می گوید: در دنیا سه نوع دروغ وجود دارد، دروغ معمولی، دروغ کثیف و آمار! منظور او این است که می توان با زبان آمار دروغ هایی بزرگ و بزرگ گفت.

عده ای از مدیران هم یاد گرفته اند که با زبان آمار به آسانی هرچه تمام دروغ بگویند و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار بدهند.

از این نوع آمار سازی ها می توان مثال های زیادی زد. آمارسازی هایی که ذهن بسیاری از مقامات مسئول و مردم را به اشتباه می اندازند و در مسیر تصمیم گیری آنها تأثیر می گذارند.

به طور مثال مدیری مدام پرچم درآمدسازی در مجموعه خود را برافراشته می کند و به ارائه آمارهای کلی از میزان درآمد و تأثیر اقدامات در جامعه و جذب مخاطب می پردازد. مدعی می شود که فلان مقدار از این راه به نفع مجموعه کسب کرده است و وقتی ریز درآمد ها بررسی گردد با اسناد مالی چون چک مواجه می شوی که برای انحراف افکار از ارقام نوشته شده روی آن استفاده می کنند و بدون اینکه دیناری از آن مبلغ وصول و به حساب مجموعه واریز شده باشد.

اینجاست که می توان گفت از زبان آمار برای دروغ گفتن و بزرگنمایی استفاده شده است. اینگونه سینه زدن در زیر لوای آمار، دروغ آبرومندانه و دارای ژست است که به وسیله آن افکار عمومی و مسئولان را فریب می دهند تا شاید بتوانند چند صباحی بیشتر خوش رقصی بکنند.

این آمار سازان دربند پست و مقام با استفاده از زبان آمار می خواهند اعلام موفقیت و کارآیی بکنند و شایستگی خود و ناشایستگی دیگران را به رخ بکشند. این قبیل افراد با استفاده از ترفند های آماری حقایق را کتمان می کنند و به انکار اتفاقات رخ داده در مجموعه تحت مدیریت می پردازند. آنها با استفاده از آمار می خواهند دام فریب بگسترانند و تصمیمِ تصمیم گیران را به نفع خود و دار و دسته شان تغییر بدهند.