1

فوتبال اردبیل، پرگاری با زاویه ثابت

اگر ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست در دست هم بگذارند قهرمان فوتبال استان یعنی نماینده بیله سوار مغان باید در دور اول رقابت های لیگ دسته سه حضور پیدا بکند.

برگزاری شش هفته از رقابت های لیگ به اصطلاح برتر، محک خوبی برای سنجش میزان قدرت و توانایی یک تیم نمی تواند باشد ولی امیدواریم که بتواند بازی های خوبی به نمایش بگذارد و توان صعود به دور دوم رقابت ها را داشته باشد.

فدراسیون فوتبال همه ساله تعدادی مجوز علاوه بر سهمیه به برخی از استان های محروم می دهد تا تیم دیگری را نیز راهی مسابقات نماید . این کار فقط در لیگ دسته سه امکان پذیر است و در سایر سطوح،  فدراسیون اجازه این کار را ندارد.

روایت می کنند که یکی از آن امتیازهای اعطایی فدراسیون پنج ستاره به استان اردبیل رسیده است و حال بحث بر چگونگی معرفی دومین تیم استان برای لیگ دسته سه است. اصول حکم می کند که تیم دوم جدول رده بندی لیگ شش هفته ای به اصطلاح برتر به این امتیاز دست پیدا بکند. باید منتظر ماند و تصمیم هیئت فوتبال را در آینده شاهد شد.

حکایت چگونگی حضور تیم های استان در لیگ های فوتبال، یک داستان تکراری و ملال انگیز است. افرادی که کمر به تیمداری می بندند علاقه مند و عاشق فوتبال هستند اما امکانات و سیستم حاکم بر تیمداری های استان موجب می شود که همیشه آنها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم بکنند.

این امر در سال های اخیر کاملا در فوتبال اردبیل محسوس بوده است. فوتبال باشگاهی استان همانند پرگاری است که زاویه اش ثابت است. بر مدار یکنواختی و می چرخد و بر روی خط های پیشین خط می کشد. این تکرار ملال آور است و مشکلات مالی و سرنوشت نمایندگان استان در لیگ دسته سه چون پرگاری است که دور خودش درجا می زند.

امسال هم نوبت، نوبت نماینده بیله سوار مغان است. نامه ای که مسئول تیم به استاندار نوشته نشانگر نیاز مالی تیم برای شرکت در رقابت هاست. این امر یعنی همین چرخش فوتبال باشگاهی استان به دور خود.

این همه مدعی هستیم و حرف از توسعه فوتبال استان می زنیم ولی چاره ای برای حل مشکل و یا کاستن از میزان آن نکرده ایم. در فوتبالِ ما سخنان مسئولان به یک سو می رود و واقعیت های ملموس و عینی فوتبال به سمت دیگر.

در نامه یاد شده از استاندار خواسته شده که حداقل مبلغ یکصد میلیون تومان برای حضور این تیم در لیگ دسته سه مساعدت نماید و در اسرع وقت جلسه ای هم برگزار کند.

تجربه نشان می دهد که در سیستم مدیریتی استان برای کمک به تیم های فوتبال نباید امیدوار شد.این کار را در لیگ دسته یک و دو انجام نداده اند و در دسته سه نیز دل بستن به وعده ها جز تزریق استرس و نگرانی به بدنه تیم نمی تواند حاصل دیگری داشته باشد.

تیم هایی که دست اندرکاران آن از امکانات مالی کافی برای تأمین هزینه های تیم برخوردارنیستند با چشم دوختن به کمک مسئولین برای حضور در لیگ  با انواع مشکلات و نارسایی ها همراه مواجه می شوند.

امیدواریم نماینده بیله سوار مغان و تیم دیگری که قرار است معرفی شود امسال با وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه بتوانند تا به آخر در مسابقات دوام بیاورند و با موفقیت در گام نخست به دور دوم رقابت ها صعود کرده و دوستداران فوتبال استان را خوشحال بکنند.