1

بی اخلاقی منشاء فساد در ورزش

بی اخلاقی یکی از آفت های ورزش است که زمینه سقوط آن را فراهم می کند. بی اخلاقی منشاء فساد است. اخلاق زمینه ساز اصلاح و حرکت رو به جلو همه چیز می باشد. اگر اخلاق نباشد برای اصلاح امور نباید امیدوار شد. اگر اخلاق نباشد نه اقتصاد قابل ساماندهی می شود و نه فرهنگ و نه سیاست و نه ورزش و نه فوتبال.

تأکید مستمر و دائمی متولیان اخلاق به رعایت آن و ممانعت از بی اخلاقی نشان از اهمیت موضوعی به نام اخلاق دارد.

ریشه تمام بی اخلاقی ها در همه زمینه های ورزش باید خشکانده شود. در ورزش تبدیل تفکرات منفی به مثبت می تواند برای کاهش بداخلاقی ها راهکار مناسبی باشد.

وقتی صحبت از بی اخلاقی در ورزش و فوتبال می شود بیشتر نگاه ها به سمت رفتارها و ناهنجاری های موجود در محیط های ورزشی معطوف می شود. علاوه بر این امر، مؤلفه های دیگری وجود دارد که در وارد کردن آسیب به بدنه کلی ورزش می تواند نقش مهم داشته باشند.

بی اخلاقی در محیط های ورزشی ۵ مؤلفه دارد. بی اخلاقی در محیط های ورزشی، بی اخلاقی سازمانی، بی اخلاقی رسانه ای، بی اخلاقی فرهنگی و بی اخلاقی مالی و اقتصادی مؤلفه هایی هستند که در بحث بی اخلاقی در ورزش مورد توجه قرار می گیرند.

حاکمیت بداخلاقی سازمانی و تشکیلات ورزش و هیئت های ورزشی مانع از پیشرفت، عامل بی اعتمادی و وسیله ای برای دور شدن خانواده ها از ورزش می شود.

وقتی ماندن در قدرت به هر قیمت به صورت یک قانون غیر مکتوب در پیش برخی ها مطرح می شود دست زدن به هر عمل غیراخلاقی عملی روا و قابل قبول تلقی می گردد.

تعریف روایت های مختلف از اقدامات برخی از فعالان هیئت های ورزشی و فوتبال نشان دهنده پشت کردن آنها به اصول اولیه ورزش می باشد. هر فردی که خدمت در ورزش را انتخاب کرده و برای رسیدن به پست و مقام در آن تلاش نموده تا زمانی که ردای مسئولیت بر تن دارد در زندگی مدیریت ورزشی باید به دنبال دو مدال باشد، مدال اخلاق و منش پهلوانی.

دست اندرکاری  که ظرفیت کافی برای پذیرش انتقاد نداشته باشد، قلع و قمع منتقدین به هر وسیله و ابزاری را کاری درست بداند، باج دادن به افراد هوچیگر و زیاده خواه را در دستور کار داشته باشد، به دنبال ایجاد شبکه ای با اسامی مستعار و غیر واقعی برای کوبیدن حق گویان باشد، میرزابنویس های چندی را با کارت های هدیه در اختیار بگیرد و انتشار مطالب توهین آمیز با نام غلامان حلقه به گوش را رواج بدهد نقش اصلی در گسترش بداخلاقی در ورزش ایفا می کنند.

وظیفه همه دوستداران و علاقه مندان صادق به ورزش است که نقاب از چهره این قبیل قدرت طلبان مفسد بردارند و نسبت به طرد آنها و در نهایت نجات ورزش و رشته های مختلف ورزشی اقدام نمایند.