1

جامعه رسانه ای و اخلاق حرفه ای

سامان دهی فضای مجازی و کنترل کانال های خبری به یکی از سوژه های اصلی چند روز اخیر در سطح استان اردبیل تبدیل شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کل امور اجتماعی استانداری بر این امر تأکید کرده و گروه مخالف و موافق به موضعگیری پرداخته اند.

این که آیا از نظر قانون و امکانات و زیر ساخت ها، ارشاد و یا استانداری قادر به این کار هستند و آیا در راستای تحقق حرفی که زده اند می توانند موفق باشند یا نه بحث دیگری است و جو حاکم بر فضای مجازی و چگونگی رفتارها و برخوردهای برخی از گردانندگان و متولیان کانال ها نیز موضوع دیگری هستند که قابل بررسی می باشد.

در کنار برخی از فعالین فضای مجازی که گاهی اصول اولیه حرفه ای را زیر پا می گذارند و به اقداماتی که می توانند جای ده ها سؤال داشته باشند، دست می زنند، هستند مسئولین رسانه های دیگر و بخصوص رسانه های چاپی که آنها نیز مسیر خوبی را انتخاب نمی کنند و به سهم خود موجبات بروز گلایه ها و مشکلات را فراهم می نمایند.

زیر پا گذاشتن اخلاق حرفه ای یکی از معضلاتی است که در سال های اخیر و بخصوص با توسعه فعالیت خبری در فضای مجازی دامن بخش رسانه ای را گرفته و به عنوان آفتی خطرناک در پریشان کردن فکر جامعه و پریشان کردن حال مردم نقش ایفا نموده است.

فعالین عرصه مجازی به مرور که با کار خبری آشنا شدند به فکر پیوند این فضا با رسانه مکتوب افتادند و در حال حاضر اکثر آنها در کنار کانال های خبری مجوز رسانه های چاپی را نیز اخذ کرده و در هر دو بخش صاحب کرسی و اندیشه و فکر شده اند!!

مشکلات ناشی از بهم ریختگی ارتباط فعالین فضای مجازی با مسئولین با عدم رعایت اخلاق حرفه ای پیوندی ناگسستنی دارد.

یک فعال رسانه ای تعریف خاص خودش را دارد و هر فردی که خارج از این چارچوب به نام خبرنگار عمل نماید می تواند ضربات جبران ناپذیری بر شرافت این حرفه وارد نماید.

همکاری که به جای کار حرفه ای و پرتو افشاندن بر حقایق و تلاش و جستجوگری و رعایت اخلاق روزنامه نگاری و اصول حرفه ای به جار و جنجال و هوچی گری پرداخته و شهرت و مکتبی به هم بزند معیارهایش دچار سستی و ریزش می شود.

فعالیت غیر اصولی تعدادی کمتر از انگشتان دست که نباید به حساب کل جامعه خبری(مجازی و مکتوب) گذاشته شود. مبارزه با زیاده خواهی ها می تواند با آسان ترین روش و بدون نیاز به مصاحبه ها انجام بپذیرد.

گناه اصلی در توسعه این روش مذموم بر عهده آن دسته از مدیران دستگاه ها می باشد که به خواست غیر منطقی، غیر قانونی و غیر اصولی برخی ها گردن می نهند. مدیران قوی، دارای کارنامه و کارآمد و توانا را هیچ کس نمی تواند از مطلب نوشتن و منتشر کردن آن بترساند.

در مقابلِ تهدید یک فعال پوشالی رسانه ای باید ایستادگی کرد. افشاگری بهترین وسیله برای پایان دادن به میدان داری عده ای است که می خواهند در قالب فعال رسانه ای به اقدامات غیر اخلاقی و مجرمانه بپردازند.

در مقابل شیرین زبانیِ فعالان رسانه و فضای مجازی تسلیم شدن، جفا در حق کسانی است که صادقانه در فضای رسانه تلاش می کنند و برای انجام وظیفه شب و روز نمی شناسند. سکوت در قبال زیاده خواهی کسانی که از قلم به عنوان قداره استفاده می کنند غرق شدن در دریایی از اشتباهات و ندانم کاری هاست.

نیازی به برنامه ریزی، تشکیل جلسات و صرف ساعت ها وقت نیست.کافی است به همه مدیران و فعالان دستگاه های دولتی و عمومی، افشاگری و ایستادگی در قبال درخواست غیر منطقی اشخاص در پوشش فضای مجازی و رسانه تکلیف گردد.

در صورت عمل به این سفارش خود به خود زمان حذف چهره های غیر رسانه ای و فرصت طلبان نان به نرخ روز خور فرا می رسد و فضایی ایده آل، مطلوب و خدمتگزار بر فضای مجازی و رسانه ای منطقه حاکم می گردد.