1

تملق و چاپلوسی در ورزش

ورزش جز اموری است که تبلیغات بیش از حد و گسترده در آن اگر با واقعیت ها فاصله داشته باشد نمی تواند زیاد تأثیرگذار باشد.

ورزش حساب و کتاب اش در ارتباط با عملکردها و موفقیت ها از دیگر مقوله ها جداست. اگر در بوق و کرنا بدمند که مثلا در صنعت و معدن فلان اقدامات انجام پذیرفته و درهای جدیدی برای رسیدن به دروازه های تولید باز شده اگر قبولش نداشته باشند اثبات موارد نیاز به یک سری اطلاعات خواهد داشت که دست یافتن به آنها فقط از عهده متخصصین بر خواهد آمد ولی اگر مدعی باشند که فوتبال فلان منطقه ای جز ده استان برتر کشور است همان که گفته شد در رد ادعا می توان ده ها مورد ذکر کرد. مثلا می توان گفت که استانی می تواند برتر به حساب آید که در لیگ برتر، دسته یک، دو و سه نماینده داشته باشد، تیم های پایه اش در بالاترین سطوح فعال باشند و بازیکن ملی پوش داشته باشد. اینجا دیگر بلندگوهای تبلیغاتی، تبلیغات اغوا گرانه، تبلیغات سوداگرانه و جادویی اصلا نمی تواند چاره ساز باشد.

در چنین مواردی حرف زدن در عرصه ای غیر از حقیقت، آبرویی برای افراد نمی گذارد. اگر به رویش هم نیاورند مسلما دیگر به گفته هایش اعتماد نخواهند کرد.

در دنیای ورزش صداقت، سلامت، عدالت، پاکی و تقوی تعیین کننده عامل رضایت مردم و افزایش اعتماد عمومی است.

متأسفانه در محیطی که باید سلامت نفس و جوانمردی حرف اول و آخر را بزند بر درجه چاپلوسی و تملق افزوده می شود. در موارد این چنینی که برخی ها بیش از حد بر طبل تملق می کوبند کافی است که لحظه ای درنگ کنند و از خود بپرسند که آیا در گفته ها و اظهار نظرها وجدان را در گرفته اند و یا تنها به صله و خلعت فکر می کنند.

تبلیغات بی اساس بی احترامی به شأن و منزلت ورزش است. دروغگویی در ورزش لکه دار کردن نام و یاد کسانی است که عاشقانه برای ورزش عرق ریخته و خدمت کرده اند.

واقعیت ها را نمی توان سال ها در پشت پرده مخفی نگاه داشت. ساختار ورزش با این گونه اقدامات سازش ندارد. ورزش صداقت و راستی می طلبد. نفاق و دورویی در آن ره به جایی نخواهد برد. هرچند که دو روزی شاید اوضاع بر وفق مراد باشد ولی در دراز مدت آبروی دروغگویان صحنه ساز و بلندگویان تملق و چاپلوسی رفتنی است. تلاش کنیم که راه خود را گم نکنیم و اجازه ندهیم کلاه دینمان را باد ببرد. آن ها که دروغ گویی و وارونه جلوه دادن حقایق کار هر روزه شان می باشد از بازندگان اصلی در زندگی خواهند بود.