1

زیستگاه‌های حیات وحش خلخال دانه‌پاشی شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست خلخال گفت: با هدف تامین غذای مورد نیاز وحوش در شرایط سخت جوی ، زیستگاه‌ها و محل سکونت حیوانات وحشی ساکن در مناطق حفاظت شده این شهرستان دانه‌پاشی شد.

مهدی کسایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بارش‌های سنگین برف در روزهای گذشته در مناطق حفاظت شده و زیستتگاه‌های حیوانات وحشی در مناطق مختلف و سختی یافتن غذا در چنین شرایطی برای وحوش ساکن در این مناطق  محیط‌بانان اداره حفاظت محیط زیست خلخال طی روزهای گذشته با حضور در این مناطق اقدام به دانه‌پاشی و زمینه‌سازی برای سهولت کار تغذیه حیوانات وحشی در شرایط سخت جوی کردند.

وی گفت: بارش برف و سردی هوا موجب یخ بستن بسیاری از آبگیرها و پوشیده شدن زیستگاه‌های حیات وحش در مناطق مختلف منطقه حفاظت شده و پوشیده از برف آق‌داغ خلخال شده و به دنبال مشاهده چنین  شرایطی، حیات وحش جهت ادامه حیات خود و به دنبال غذا و علوفه به سکونتگاه‌های انسانی نزدیک می‌شوند و به همین دلیل امکان صدمه و آسیب به آنها نیز در شرایط سخت جوی افزایش می‌یابد.

او با بیان اینکه در فصل زمستان و بارش برف پرندگان و حیات وحش در تامین تغذیه دچار مشکل می‌شوند، اظهارکرد: حل چنین مشکلی نیازمند همکاری مردم و کمک تشکل‌های مردم نهاد غیردولتی بویژه دوستداران محیط زیست و حیات وحش است.

وی با تقدیر از دوستداران حیات وحش و پرندگان بویژه کسانی که تصاویری از تامین غذای پرندگان را در فضای مجازی به اشتراک گذاشته بودند، از مردم خواست هرگونه گزارش زیست محیطی مانند شکار و صید و یا حضور پرندگان و حیات وحش مصدوم و یا دارای علائم مشکوک در مجاورت و پیرامون محل زندگی خود را به سامانه ۱۵۴۰ اعلام کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست خلخال افزود: تغذیه دستی حیات وحش مناطق حفاظت شده و آزاد این شهرستان مقطعی بوده و در شرایط اضطرار مانند بروز پدیده سرمای شدید، بارش سنگین برف و خشکسالی صورت می‌پذیرد.

وی گفت: با توجه به بارش برف و سردتر شدن هوای شهرستان خلخال بویژه در ارتفاعات برفگیر، دانه‌پاشی برای پرندگان وحشی بویژه کبک در برخی از زیستگاه‌های مهم منطقه حفاظت شده آق‌داغ با در نظر گرفتن جوانب زیست محیطی توسط محیط‌بانان پاسگاه‌های برندق در بخش خورش‌رستم و همچنین و لرد واقع در بخش شاهرود خلخال از چند روز گذشته آغاز و هم‌اکنون نیز در حال انجام هست.

کسایی با بیان اینکه تغذیه دستی حیات وحش مقطعی بوده و در شرایط اضطرار مانند سرمای شدید، بارش سنگین برف و خشکسالی باید صورت گیرد، اظهارکرد: در سایر مواقع به هیچ عنوان هیچ گونه تغذیه دستی نباید به حیوانات وحشی انجام شود.

او با تاکید بر اینکه تحت هیچ شرایطی نباید به حیونات گوشتخوار و درنده غذا داده شود، اظهارکرد: از مردم نیز درخواست می‌شود که از دست زدن به چنین کاری اجتناب کنند.

وی از مردم خلخال خواست تا در صورت مشاهده حیوانات وحشی در حومه و مناطق شهری و روستایی موضوع را به نزدیک‌ترین اداره و یا پاسگاه محیط‌بانی واز طریق شماره‌گیری شماره تماس ۱۵۴۰ حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.