1

قادر دهقان پرچمدار مربیان جوان اردبیل

همه افرادی که در دهه 50 و 60 برای فوتبال اردبیل زحمت کشیده و عرق ریخته اند برای دوست داران این رشته ورزشی عزیز هستند. معرفی به نسل جوان کسانی که در گمنامی منشأ خیر و برکت برای فوتبال ما بوده‌اند کار درخور توجه می‌تواند باشد.

در فوتبال اردبیل بودند کسانی چون مرحوم هوشنگ چمن آرا که خدمات شایانی به فوتبال کردند. چمن آرا‌ها باید به هر طریق ممکن نام و یادشان در جامعه و بخصوص در میان ورزشی‌ها و فوتبالی‌ها نباید فراموش شود.  مصاحبه هایی که در ناظر ورزش منتشر می‌شود دقیقا در راستای این اهداف می‌باشد. سعی خواهیم کرد بیشتر به سراغ عزیزانی برویم که در دو دهه 50 و 60 علیرغم کمبودها و کاستی‌ها از فوتبال دست نکشیدند و در زمین های خاکی برای برپا نگه داشتن پرچم فوتبال منطقه دوندگی کردند.

از این مصاحبه‌ها که برای ما مستلزم صرف وقت می‌باشد هدفی جز معرفی زحمتکشان عرصه فوتبال اردبیل و ادای وظیفه به عاشقان صادق و وفادار فوتبال چیز دیگری نبوده  و نخواهد بود.

تلاش خواهیم کرد اگر عمری باشد تا پایان سال بخشی از گفتگوها را به صورت کتاب نیز منتشر بکنیم تا در آینده حداقل در کتابخانه‌ها به عنوان منبعی در اختیار پژوهشگران و علاقه مندان به تاریخ فوتبال اردبیل قرار بگیرد.

برای هر مصاحبه از اولین گام تا انتشار آن باید ساعت‌ها وقت و به مقدار کافی انرژی صرف بکنیم و برای این کار خود نیز که محرکی جز علاقه مندی به فوتبال و تلاشگران سال های گذشته آن نداریم، افتخار می‌کنیم.

امیدواریم بتوانیم گوشه ای از زحمات بزرگان و زحمتکشان فوتبال این منطقه را با قلم ناتوان خود جمع آوری نماییم و برای آیندگان به یادگار بگذاریم. بدون شک با توجه به تعداد زیاد قهرمانان، زحمتکشان و افتخارآفرینان، مصاحبه با همه آنها امکان پذیر نخواهد بود. هرچند که دوست داریم اگر اجل امان بدهد به مرور در خدمت همه ستاره های فوتبال دهه 50 و 60 اردبیل باشیم. بنابراین از محضر همه بزرگوارانی که مصاحبه ممکن است با آنها به آینده موکول گردد عذر خواهی می‌کنیم. تلاش ما این خواهد بود که در کنار انتشار ویژگی‌ها و کارنامه فوتبالی برخی از بزرگان، اعضای تیم منتخب اردبیل در دور اول جام فلق را در اولویت قرار بدهیم.

از همه علاقه مندان به فوتبال و پیشکسوتان و بزرگان این رشته بابت همه کمبودها و احیانا کوتاهی‌ها و اشتباهها پوزش می‌طلبیم و از همه دوستان انتظار داریم که ما را در جهت هرچه بهتر شدن این نوشته‌ها از راهنمایی های خود بی بهره نکنند.

در بین مربیان جوانی که راه پیشرفت و تعالی را به خوبی طی کرده و در فوتبال کشور مطرح شده اند قادر دهقان برای فوتبال دوستان اردبیلی نامی آشنا است.

قادر دهقان از جمله جوانانی است که فعل خواستن را چه در دوره بازیگری و چه در زمان مربیگری به خوبی صرف کرده و برای رسیدن به اهدافی که در نظر داشته با برنامه و اصولی گام برداشته است.

نظم در کارها و برخورداری از آرشیو کامل از دوران مربیگری یکی از ویژگی های خاص این جوان علاقه مند به فوتبال و حرفه مربیگری است. برای تمام روزهای مربیگری اش در تیم‌ها یادداشت های خاص خود را دارد که به موقع می‌تواند برای علاقه مندان به تاریخ فوتبال مثمرثمر باشد. این همان بحثی است که برای نگارنده این سطور در گرداوری کتاب از “صعود تا سقوط” کمک قابل توجهی کرد.

حضور یک مربی جوان و شهرستانی در کادر فنی تیم ملی نوجوانان سندی محکم بر لیاقت و کارایی می‌تواند باشد. قادر دهقان و موفقیت های او در مربیگری و طی مسیر پیشرفت، برای فعالین جوان عرصه فوتبال اردبیل می‌تواند پیام های خاصی را داشته باشد. موقعیت دهقان در فوتبال کشور برای مربیان جوان و جویای نام اردبیل الگویی در راه رسیدن به اوج می‌باشد. حرکت با برنامه و مشخص کردن هدف و ابزار مورد نیاز برای دستیابی به آن همچون چراغی پر نور برای حرکت در تاریکی است. قادر دهقان از آن روزی که پا به توپ شد تا به امروز که یک مربی شناخته شده است هیچ وقت از تلاش برای رسیدن به اهدافش دست نکشید.

هر شکستی را پلی برای رسیدن به موفقیت‌ها به حساب آورد و در کنار همه اقدام های فنی، اخلاق حرفه ای، ادب، حفظ حرمت بزرگان، تواضع، فروتنی، پرهیز از غرور و خودمحوری و ضرورت یادگیری را فراموش نکرد.

عشق قادر به مربیگری یکی از عوامل مهم موفقیت او در این عرصه است. یوهان کرویف اسطوره فوتبال هلند می‌گوید: “مربی خوب با مدرک ساخته نمی شود”.

مربیگری باید در ذات و خون افراد باشد، صرف داشتن مدرک برای پیشرفت در این عرصه به تنهایی نمی تواند کارساز باشد. البته نمی توان منکر تجربه و همچنین کلاس و درس و تخته سیاه و رایانه و … شد. این‌ها هم مهم هستند ولی به نظر می‌رسد شرط اصلی همان باشد که کرویف گفته است. قادر نیز جز آن دسته از مربیانی است که با تمام وجود به کار در عرصه مربیگری فوتبال علاقه دارد و عشق می‌ورزد.

قادر دهقان در حال حاضر در شهر کاشان به عنوان سرمربی تیم رده نوجوانان لیگ برتری ستارگان کاشان      مشغول انجام وظیفه است. او از پارامترهای لازم برای مطرح شدن هرچه بیشتر در دنیای مربیگری فوتبال برخوردار است و امیدواریم که بتواند از استعداد خود در زمینه مربیگری به خوبی بهره برداری نماید.

شب یلدا بهانه ای بود تا قادر از کاشان به اردبیل بیاید و ما از این فرصت استفاده کردیم و علیرغم کمبود وقت با بزرگواری دعوت ما را پذیرفت تا در دفتر ناظر ورزش برای ساعاتی در خدمتش باشیم که حاصل آن متنی است که در اختیار شما علاقه مندان به فوتبال قرار می‌گیرد.

معرفی

قادر دهقان در 22 آذر ماه سال 1354 در کوچه شهید کرامتی اردبیل در پشت ورزشگاه تختی چشم به جهان گشوده است. او در دوران ابتدایی را در مدرسه شهید عادل سرایی، راهنمایی را در مدرسه پورسینا و مقطع متوسطه را در دبیرستان مدرس تحصیل کرده و دارای مدرک کارشناسی مهندسی کشاورزی است. او در سال 84 ازدواج کرده و همسرش از خانواده ورزش و دبیر ورزش بوده و دو پسر به اسامی شایان و سبحان دارد.

شروع فوتبال

دهقان در مورد چگونگی آغاز فوتبال گفت: “مثل اکثر بازیکنان، فوتبال را از کوچه‌ها و زمین های خاکی شروع کردم و در دوره راهنمایی به همراه تعدادی از همکلاس هایم در تمرینات تیم الماس اردبیل(بهداری) شرکت کردم و در رده جوانان در سال 67 وارد فوتبال باشگاهی شدم و از سال 67 لغایت 87 در تیم های الماس، شهرداری، جهاد، همیاری و ذوب آهن اردبیل، راه آهن تهران، ماشین سازی تبریز و تراکتور سازی تبریزتوپ زده ام و از سال 87 تا 89 بعنوان مدیر تیم در خدمت باشگاه ذوب آهن اردبیل در لیگ دسته 2 کشور بودم”.

مربیان دهقان

” در طول دوران بازیگری افتخار شاگردی مربیان زیادی را داشتم که کریم اسدی بقال، نادر مشروطه، کرامت جعفری، جمال پیله ور، حاج رحمان یعقوبی، مرسل وقری، محبوب داوردان، غفور نژاد ابراهیم، ناصر ابراهیمی، مسعود اقبالی، بهروز تابانی، احد شیخ لاری، بیوک حاجی اوف، مهدی دینورزاده، عباس موسیوند، حمید علیدوستی، حسن آذرنیا و محمد اخوان از آن جمله می‌باشند”.

فوتبال اردبیل

” تا جائی که شاهد بوده ام فوتبال اردبیل دوران پرفراز و نشیبی را تجربه کرده است. پرفرازترین آن به جام فلق بر می‌گردد که طی سه سال مقام های اول تا سوم را کسب کرد و بعد از آن به صورت سینوسی گاهی دوران درخشان و گاهی در سراشیبی بوده است. به دنبال ورود پول به فوتبال کشور، محرومیت اردبیل از صنایع بزرگ و نبود حامی مالی به طور کامل فوتبال منطقه را تحت تأثیر قرار داد و این خود یکی از دلایل ناکامی پایدار برای فوتبال اردبیل است”.

وی نبود امکانات و زمین های مناسب و قابل استفاده در طول سال، عدم وجود باشگاه های معتبر و سازمان یافته، نبود مسابقات متعدد و منظم باشگاهی و عدم مدیریت مناسب را از دیگر دلایل ناکامی فوتبال اردبیل برشمرد.

موفقیت در فلق

دهقان دلیل موفقیت فوتبال اردبیل در مسابقات فلق را ناشی از عوامل زیر می‌داند:

*فعالیت تعداد زیاد و قابل توجه تیم‌ها در سطح اردبیل

*برگزاری مسابقات و کثرت رقابت ها

*صداقت و صمیمیت در بین اعضای تیم ها

*وجود زمین های خاکی در سطح شهر که متأسفانه به مرور زمان به ساختمان های اداری و مسکونی تبدیل شدند.

*برگزاری مسابقات آموزشگاهی در سطح شهر و استان که نقش پررنگی در پرورش استعداد‌ها داشت

*عدم نقش آفرینی پول در فوتبال کشور در آن مقطع زمانی

وی در ادامه می‌گوید: “باید به یاد داشته باشیم برای داشتن بازیکنان توانمند و با اخلاق به مربیان اخلاق مدار و توانا نیاز داریم. از طرف دیگر با توجه به نبود باشگاه های معتبر هر شخص از راه رسیده ای به راه انداری یک تیم و یا مدرسه فوتبال اقدام می‌کند و همه مسئولیت‌ها از قبیل مربیگری، مدیریت، سرپرستی و تدارکات را بر عهده می‌گیرد. در چنین مواقعی انتظار وجود رقابت با کیفیت بالا و ظهور استعداد های ناب نمی تواند منطقی و قابل قبول باشد”.

دوستان فوتبالی

“خدا را شاکرم که به واسطه فوتبال دوستان زیادی را در جای جای ایران پیدا کرده ام، اما به واسطه هم سن و سال بودن، بیشتر با قادر تیموری، شهرام جوادزاده ، بهرام شیخلووند و احد عروجی صمیمی تر هستم”.

جام عقاب

“جام عقاب در پیشرفت بازیکنان و تیم های آن دوران فوتبال اردبیل بیشترین سهم را داشته است. جامی که زحمات برپایی آن بر عهده مرد زحمتکش فوتبال منطقه زنده یاد هوشنگ چمن آرا بود. در اردبیل با توجه به شرایط جوی در ایام منتهی به ایام عید نوروز برپایی مسابقاتی چون جام عقاب نیاز به عاشقان راستین داشت که خوشبختانه تیم‌ها و برگزار کنندگان جام از این ویژگی برخوردار بودند”.

مربیگری

“از سال 89 به صورت رسمی وارد عرصه مربیگری شدم و در رده های سنی شهرداری و ذوب آهن به عنوان سرمربی و در بزرگسالان شهرداری در لیگ دسته یک، مربی و در رده ملی در تیم ملی نوجوانان به مدت دو سال دستیار اول بودم. همچنین استعداد یاب رسمی فدراسیون برای تیم های ملی رده های پایه بوده ام”.

خاطره فوتبالی

“در سال 73 در یک بازی حساس برای مشخص کننده تیم صعود کننده به لیگ دو در شهرستان خلخال در قالب تیم شهرداری به مصاف سپیدرود رشت رفتیم”.

“در نیمه اول این دیدار با اشتباه خط نگهدار یک بر صفر عقب افتادیم و در ادامه با هنرنمایی بازیکنان تیم از جمله مرحوم مقصود بایرامی و زنده یاد ناصر عروجی، ودود اسحق زاده، محمد قلیزاده، یونس مهدیزاده و میر رضا حسینی 2بر 1 پیروز شدیم و صعود کردیم. در آن بازی نقش مرحوم مقصود بایرامی به عنوان کاپیتان تیم خیلی تأثیرگذار بود”.

“در سال 83 به همراه تیم ذوب آهن اردبیل در یک شب سرد و زمستانی با یک اتوبوس واحد عازم مریوان شدیم. داخل اتوبوس خیلی سرد و ناراحت کننده بود. قادر تیموری به شوخی می‌گفت اگر ما را از دستگیره های اتوبوس آویزان بکنند مثل گوشتِ یخ زده خواهیم شد. با آن همه رنج و زحمت در مریوان پیروز شدیم و همان سال ذوب آهن به دسته دو صعود کرد”.

او در ادامه گفت: “این خاطرات را یادآوری کردم که دوستان بدانند در دهه های گذشته برای پابرجا ماندن فوتبال اردبیل زحمات زیادی کشیده شده است ولی الآن متأسفانه فقط شاهد پسرفت آن هستیم”.

“فوتبال اردبیل به روزی افتاده است که تیم اول آن از تیم دوم آستارا در لیگ سه فصل گذشته(با همه احترام به فوتبال آستارا) 6 گل می‌خورد ون ماینده فصل جاری استان در لیگ دسته سه در یک بازی دوستانه 15 بر هیچ شکست می‌خورد.

حبیب نجفلو

معمار فوتبال نوین اردبیل. صمیمانه از زحمات وی قدردانی کرده و آرزوی سلامتی دارم.

اژدر عمی

نمونه کامل یک هوادار واقعی ورزش  فوتبال. خدایش بیامرزد.

مشهدی عارف

انسانی دل پاک و زحمتکش که فوتبال اردبیل را عاشقانه دوست داشت.

حرف آخر

“برای همه پیشکسوتان ارشمند ورزش و فوتبال اردبیل آرزوی سلامتی دارم و به روح همه بزرگانی که در بین ما نیستند درود می‌فرستم”.

“امیدواریم مثل دهه های گذشته شاهد موفقیت فوتبال اردبیل و حضور استعداد های این منطقه در تیم های ملی پایه و درخشش دوباره تیم های استان در لیگ های مختلف باشیم”.

“آرزو می‌کنم سرمایه های اصلی فوتبال در جایگاه واقعی در خدمت فوتبال استان باشند. از مسئولین استان درخواست می‌کنم که با توجه به  فوتبال استان از کوچ بازیکنان زیر 18 سال منطقه جلوگیری نمایند”.