1

معاون دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران: ایران سال گذشته ۷۲ هزار مقاله علمی تولید کرد

معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی ۷۲ هزار مقاله علمی در حوزه های پزشکی و غیر پزشکی تولید کرد و رتبه کشور در این زمینه از ۴۲ در ابتدای انقلاب اسلامی به ۱۵ رسید.

شاهین آخوندزاده در مراسم بیستمین سالگرد تاسیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، رتبه علمی کشور را افتخارآمیز دانست و افزود: ایران رشد علمی بسیار قابل توجهی در سال های اخیر داشته است، سیاست های مختلفی بعد از جنگ تحمیلی اتخاذ شد که توسعه تحصیلات تکمیلی منطقی و معقول، درست کردن زیرساخت های پژوهشی، افزایش سهم پژوهش در تولید ناخالص ملی از مهم ترین دلایل آن بوده است.

وی تصریح کرد: بخش زیادی از این رشد مرهون سیاست گذاری هایی بوده که دکتر مصطفی معین بعد از هشت سال جنگ تحمیلی در آموزش عالی آغاز کرد.

معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: هرچند  وضع کشور در تولید مقاله در منطقه خوب است اما زنگ خطر در این زمینه به صدا درآمده است، یعنی با کم محبتی ها و نادیدیده گرفتن علوم پایه در چند سال گذشته به دلیل فقدان پشتیبانی مالی مناسب به احتمال زیاد به تدریج جایگاه ایران را در تولید مقاله از دست می دهیم.

آخوندزاده خاطرنشان کرد: کشور در تعداد استنادات به مقالات وضع خوبی دارد، محققان فقط کاغذ تولید نکردند. ایران در تعداد استنادات مقالات رتبه پانزدهم جهانی و رتبه اول منطقه را به خود اختصاص داده است و در علوم پزشکی هم رتبه کشور ۲۱ جهانی و رتبه دوم منطقه را دارد.

وی ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۸۵ بودجه حمایت از پایان نامه دکتری ۳۰ میلیون تومان بود و در سال ۱۳۹۹ هم باز هم همین میزان بودجه وجود دارد، در حالی که در طی این سال ها تورم زیادی در کشور ایجاد شده است. با بودجه سال ۸۵  پایان نامه دکتری را انجام می دهیم، تازه بدهکار هم هستیم که شما در دانشگاه چه کار کرده اید؟

معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به وضعیت ایران در حوزه ایمونولوژی اشاره کرد و گفت: ایران در این حوزه هم رتبه نوزدهم از لحاظ تعداد مقالات را در دنیا دارد که وضعیت خوبی است، در استناداتهم  این حوزه رتبه سی امین را دارد.

به گزارش ایرنا، تاسیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی با پیگیری های به عمل آمده و پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مهر ماه ۱۳۷۸ در شورای عالی گسترش دانشگاه ها در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب رسید.

مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی، فعالیت های علمی خود را با همت استادانی چون دکتر مصطفی معین، شادروان دکتر ابوالحسن فرهودی، دکتر زهرا پورپاک و همکاری علمی پژوهشی دکتر مسعود موحدی، دکتر محمد قرگزلو، شادروان دکتر اصغر آقامحمدی و پشتیبانی مدیریت وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران با رسالت ارتقا و توسعه دانش، پژوهش و فناوری و انجام پژوهش های بنیادی، همه گیرشناسی و مطالعات بالینی در زمینه ایمنی شناسی، آسم و آلرژی و تربیت نیروهای کارآمد پژوهشی و ارائه خدمات تشخیصی و درمانی همزمان با فعالیت های پژوهشی و آموزشی، از ۱۲ بهمن ۱۳۷۹ به طور رسمی آغاز کرد.

تدوین برنامه راهبردی مرکز و بازنگری آن هر پنج سال، تشکیل شورای پژوهشی مستقل، منظم و قانونمند، تشکیل کمیته اخلاق در پژوهش به طور مستقل، تشکیل  کمیته سیاست گذاری برای تصمیم گیری های اساسی، تشکیل کمیسیون های تخصصی مرتبط با اهداف و وظایف از جمله فعالیت های مهم این مرکز است.

از  دیگر فعالیت های این مرکز می توان به تلاش برای بهبود کیفیت اجرای طرح های تحقیقاتی اشاره کرد.

همزمان با مراسم بیستمین سالگرد تاسیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی  از زحمات و تلاش های دکتر مصطفی معین رییس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی و استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور جمعی از مسوولان و محققان و پزشکان تجلیل شد.