1

جام عقاب

بهار و فرار رسیدن سال جدید برای دهه شصتی و هفتادی‌‌های فوتبال اردبیل یادآور مسابقاتی بزرگ، جامی ماندگار و چهره‌ای زحمتکش و تأثیرگذار در فوتبال منطقه است.

افراد صادق و دوستدار واقعی فوتبال اردبیل این جام، بزرگی و عظمت آن و نقش غیر قابل انکارش در فوتبال اردبیل را نمی‌توانند منکر بشوند و فراموش بکنند.

در فوتبال و در دنیای پر نقش و نگار آن، بزرگی و عظمت در نام تیم‌‌ها، پوشیدن پیراهن‌‌ها و بازی‌‌های متعدد خلاصه نمی‌شود. برای کسانی که در فوتبال و ورزش، اولویت را به نقش فوتبال در ایجاد شور و شوق و ایجاد یکدلی و صمیمیت و به نمایش گذاشتن صفات مردی و مردانگی، تواصع و فروتنی می‌دهند، مسابقاتی چون جام عقاب همیشه عزیز، بزرگ و گرامی خواهد بود.

نشستن در پای درد دل همه کسانی که در فوتبال اردبیل استخوان خرد کرده‌اند و آن را نه در حرف و بلکه در عمل به اثبات رسانده‌اند منشخص می کند که جام عقاب یادآور خاطراتی خوش و گوشه‌‌هایی از اوج فوتبال اردبیل و فضای منحصر به فرد حاکم بر آن می‌باشد.

زمین خاکی و پر از سنگ و بدون حفاظ و سکوی عقاب برای اهالی فوتبال اردبیل عزیزتر و گرامی‌تر از ورزشگاه‌‌های مدرن بود. همه علاقه‌مندان با خاطری آسوده می‌آمدند، ساعت‌‌ها سر پا می‌ایستادند، فریاد می‌زدند، تشویق می‌کردند، از تماشای بازی‌‌ها لذت می‌بردند و راضی و خشنود و با اعصابی آرام رو به سوی منازل خود می‌نهادند. اگر فوتبال و یک دوره مسابقه بتواند ویژگی‌‌های بالا را به تماشاگرانش هدیه کند در کیفیت بالای آن رقابت‌‌ها نباید کوچک‌ترین شک و تردیدی داشت و جام عقاب و بازی‌‌های انجام یافته در آن دقیقا این پارامتر‌ها را به تماشاگران و بازیکنان تیم‌‌ها ارائه می‌کرد.

برای هوشنگ چمن آرا، مرد تکرار نشدنی فوتبال اردبیل از درگاه پروردگار بزرگ غفران ابدی آرزو می‌کنیم. با گذشت این همه سال از درگذشت آن مرد بزرگ در هر محفل ورزشی و فوتبالی از او به نیکی یاد می‌شود. محبوبیت و در دل مردم جای گرفتن به زور و با به کار بستن انواع حیله‌‌ها و روش‌‌ها امکان پذیر نیست. رفتار، کردار و چگونگی برخورد با جامعه برای آن‌‌ها جایگاه تعریف می‌کند و روی این اصل اگر ورزشکاری و مسئولی بتواند با رعایت همه اصول به قلب مردم راه پیدا بکند برای همیشه در یاد و ذهن‌‌ها باقی می‌ماند و هوشنگ چمن آرا یکی از ورزشکاران موفق  در تسخیر قلوب مردم بوده است.

بار‌ها و به دفعات از ویژگی‌‌های جام عقاب و تأثیرآن در روند رو به رشد فوتبال اردبیل مطلب نوشته و حتی نظرات بزرگان و زحمت کشان فوتبال منطقه در ارتباط با این مسابقات را منعکس کرده‌ایم، اما همه آنهایی که این رقابت‌‌ها را از نزدیک تماشا کرده‌اند وظیفه دارند هم زمان و با آغاز سال جدید و عید نوروز به هر طریق ممکن یاد و خاطره جام عقاب و هوشنگ چمن آرا را گرامی بدارند و برای نسل جدید آن روزها و صداقت‌‌ها، یک رنگی‌‌ها و صمیمیت‌‌های فوتبال دهه 60 و 70 را بیان کنند.

جام عقابی که در زمین خاکی و در طی 20 روز برگزار می‌شد، جام عقابی که برای شروع شدنش علاقه‌مندان فوتبال ثانیه شماری می‌کردند و جام عقابی که مردی چون هوشنگ چمن آرا یک تنه مشکلاتش را به جان می‌خرید برای ما به اندازه لیگ‌‌های کشوری آن زمان و حتی بالاتر از آن‌‌ها ارزش و منزلت داشت. فوتبال اردبیل در مقاطع یاد شده مدیون جام عقاب و مرحوم هوشنگ چمن آرا بود.

یاد و خاطره مرد دوست داشتنی فوتبال مرحوم هوشنگ چمن آرا گرامی باد.