1

شهردار؛ فضای مجازی و انتخابات شورا

یکی از ویژگی‌‌های‌ایام منتهی به انتخابات، افزایش کانال‌‌های مجهول الهویه و حمله به برخی از چهره ها، هواداران و نامزدهاست.

در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی این کار به طور گسترده انجام پذیرفت و در مقطعی از شدت و حدّت آن کاسته شد.

این روز‌ها در آستانه انتخابات شورا این کار کم کم چهره خود را نشان داده و از برخی از فعالان عرصه فضای مجازی به عنوان بانیان این قبیل کانال‌‌ها نام برده می‌شود.

می‌توان بر له و یا علیه کاندیدایی با رعایت قانون و در چارچوب مقررات فعالیت کرد و با حفظ حرمت رقبا و اخلاق انتخاباتی در رونق بخشیدن به شور انتخابات کمک نمود.

متأسفانه بخشی از کانال‌‌های مجهول الهویه فعال در ایام انتخابات را بدون داشتن مستندات و مدارک مورد نیاز وابسته به مجموعه شهرداری می‌دانند. ناگفته پیداست که این حاشیه‌‌ها می‌تواند برای شهرداری و چهره خدمتگزاران آن در نزد افکار عمومی خدشه وارد نماید.

در سال گذشته و در روز‌هایی که احتمال کاندیداتوری لطف الهیان برای مجلس شورای اسلامی وجود داشت فعالیت برخی از کانال‌‌ها در حمایت افراطی از شهردار و زیر سؤال بردن دیگر کاندیدا‌ها زمینه بروز چنین تفکری را فراهم کرد.

زمانی که لطف‌الهیان در انتخابات مجلس ثبت نام نکرد، ناخودآگاه به حد چشمگیر این رفتارها کاهش یافت و زمانی که کاندیدا‌های منتسب به شهردار هم نتوانستند تأیید نهایی شرکت در انتخابات را اخذ کنند نمودار با سیر نزولی در حد صفر توقف کرد.

در انتخابات شورای شهر اردبیل، به دلیل ارتباط مستقیم با تعیین شهردار هر روز با حرف و حدیثی تازه در این ارتباط مواجه شده و چهره‌‌ها و کانال‌‌های جدیدی در فضای مجازی به حمایت‌‌های شهردار گره ‌زده شده و در نهایت فضای مناسبی ایجاد نخواهند کرد.

البته حق طبیعی لطف‌الهیان است که به عنوان یک شهروند از برخی از نامرد‌ها حمایت بکند و دوستان و آشنایان‌ خود را برای رأی دادن به افراد مورد نظر تشویق و ترغیب نماید ولی وصل کردن فعالیت کانال‌‌های مجهول الهویه به شهرداری و تغذیه مالی آنها از سوی این نهاد بدون داشتن مدرک و دلایل کافی جز برهم زدن فضای اعتماد، نتیجه دیگری نمی‌تواند در بر داشته باشد.

سکوت شهردار و عدم موضعگیری مجموعه شهرداری درقبال این حرف و حدیث‌‌ها می‌تواند به عاملی جهت تأیید شایعات رایج در جامعه تبدیل شود. اگر شهردار قاطعانه در مورد این احتمالات سخن بگوید و در تحقق این ادعا ایستادگی کرده و با رفتار و کردارش دامن خود و مجموعه تحت مدیریت‌اش را از این قبیل اتهامات دور نگاه دارد می‌تواند در برگزاری پر شور انتخابات و انجام یک دوره انتخابات بدون نقص و ایراد نقش آفرینی نماید.

شهرداری یکی از ارکان‌هایی است که به دلیل وظایف ذاتی‌ا‌ش با رسانه‌‌ها ارتباط بیشتری می‌تواند داشته باشد. اگر این ارتباط تا پایان انتخابات معقول و به عبارتی بهتر، محبت مجموعه در قبال رسانه‌‌ها به یک نسبت شامل همه شود در کاهش حاشیه‌‌ها می‌تواند مؤثر باشد.

به هر حال اینکه لطف الهیان بر روی برخی از نامزد‌ها نظر داشته باشد چیزی خلاف قانون نیست و اینکه در این راه از امکانات شهرداری نباید استفاده شود نیز اصلی مطابق با قانون و خواست جامعه است.

لطف‌الهیان و مجموعه شهرداری می‌تواند تا زمان برگزاری و در برخورد با بحث انتخابات شورا روند انتخابات و قضایای مطرح در جامعه را می‌توانند طوری مدیریت کنند که بر هر شائبه‌ای مهر باطل بزنند و در انتها کارنامه‌ای قابل قبول بر جای بگذارند.

ناگفته پیداست وقتی بی طرفی شهرداری در جامعه چهره خود را نشان بدهد همه منتخبین می‌توانند از طرفداران دوآتشه شهردار و مجموعه شهرداری تلقی شوند.