1

شورا و کار جمعی

نزدیک شدن به روز انتخابات، کاندیدا‌های شورای شهر را به تحرک بیشتر و تن دادن به هزینه‌‌های معقول و غیر معقول مجبور خواهد کرد.

عده‌ای هم در کمین هستند تا از این فرصت بهترین بهره‌برداری را بکنند و از عطش قدرت و عشق تکیه زدن به صندلی شورای برخی‌‌ها استفاده کنند و تا حدی بر اندوخته‌‌های خود بیفزایند.

اگر باور کنیم که شورای شهر و تصمیمات گرفته شده در آن برای شهر و توسعه‌اش یک امر حیاتی است هیچ وقت به خود اجازه نمی‌دهیم که بر موج احساسات سوار بشویم و در انتخاب خود عواملی جز اصلح بودن را در اولویت قرار بدهیم.

امیدواریم آشفتگی‌‌های بازار مجازی قدرت انتخاب اصلح را از اکثریت جامعه ما نگیرد و برای راهیابی اصلح‌ترین ‌ها مانع ایجاد نکندتا در انتهای این راه دراز و پرفراز و نشیب حق به حق دار برسد.

باید کسانی پا به صحنه شورا گذاشته و عنوان نماینده پارلمان محلی را داشته باشند که قادر به انجام کار گروهی بوده و در این راه از یک تفکر منلسب و روحیه‌ای مثال زدنی برخوردار باشند.

شورا مظهری از کار دسته جمعی و کار گروهی است. کسانی که از چنین روحیه‌ای برخوردار نباشند در صورت راهیابی به شورا اولا نمی‌توانند در کاری که بر عهده گرفته‌اند موفق بشوند و ثانیا با تک روی‌‌ها و خودمحوری‌‌ها بر ساختار شورا ضربه وارد کرده و موجبات بدبینی افکار عمومی به آن مجموعه را فراهم می‌کنند.

نگاهی کوتاه به عملکرد اعضای دوره فعلی شورا و رفتار منفعلانه برخی از آن‌‌ها بهترین دلیل برای این ادعا می‌باشد و متأسفانه حرکت‌‌های انفرادی، بیشتر در راستای خودنمایی و ترسیم چهره‌ای خدمتگزار از خود در سطح جامعه انجام می‌پذیرد و بر خلاف ادعا و نظر عاملان این رفتار‌ها، تأثیر گذاری‌شان نیز نمی‌تواند مطابق میل و رغبت آن‌‌ها باشد.

کسی که از روز اول انتخاب شدن به فکر انتخابات دور بعدی باشد رفتار و تصمیم‌هایش نمی‌تواند برای رضای خدا و خلق خدا باشد و تصمیماتش همگی بر حول محور منیت بوده و در نمایشی بودن‌شان نباید کوچکترین شک و تردیدی وجود داشته باشد.

شهر اردبیل نیاز دارد که صندلی‌‌های شورایش به افراد متخصص پیشینه‌دار و فارغ از هرگونه وابستگی‌‌های سیاسی و قول و قرار‌‌های پشت پرده سپرده شود. تحقق این کار به همت مردم و رعایت اصول لازم توسط اطرافیان نامزد‌ها و دوری کردن از سینه زدن در زیر پرچم نالایق‌‌ها نیاز دارد. اگر صاحبان رأی به این امر حساسیت نداشته باشند و با شناخت کامل از کاندیدا‌ها در پای صندوق‌‌های رأی حاضر نشوند امید برای بهبود اوضاع کم رنگ خواهد شد.

وظیفه رسانه‌‌های مستقل که دربند رپرتاژ و مسائل حاشیه‌ای نیستند می‌تواند افکار عمومی را در شناخت چهره‌‌ها و معرفی توانایی‌‌ها و نقاط مثبت آن‌‌ها بسیار مساعدت نمایند.