1

عادی انگاری شکست‌‌های فوتبال

در فصل 1400-1399 با شعار احیای باشگاه‌‌های ریشه دار، دو تیم جام جم بیله‌سوار و ذوب‌آهن اردبیل به عنوان نمایندگان فوتبال استان در رقابت‌‌های مرحله اول لیگ دسته سه معرفی شدند.

این تیم‌‌ها انتظارات را برآورده نکرده و با کسب نتایج ناامید‌کننده قبل از پایان رقابت‌‌های دور اول به لیگ استانی سقوط کردند.

با سقوط این دو تیم، مسئولین آن‌ها نیامدند، بگویند که در کوران رقابت‌‌ها بر آن‌‌ها چه گذشت و به چه علتی نتوانستند حداقل سهمیه استان را در لیگ دسته سه حفظ نمایند.

دوستانی که با مصاحبه‌‌ها و در مقابل دوربین‌‌ها با افتخار از دو سهمیه استانی و احیای تیم‌‌های ریشه دار سخن می‌گفتند بعد از شکست‌‌ها دم فرو بستند و حتی خبرنگارانی که برای تهیه گزارش اولیه از اختصاص سهمیه از همدیگر سبقت می‌گرفتند پوششی بر شکست‌‌ها و ناکامی‌‌ها کشیدند و نه سراغ مصاحبه رفتند و نه به دنبال خبری از تکلیف نهایی نمایندگان استان در لیگ دسته سه.

حال چرا به این روز افتاده‌ایم و خیلی از اصول را فدای مسائل حاشیه‌ای کرده و رسالت خود را فراموش نموده‌ایم، جای بحث بسیاری دارد که امید است روزی برای پرداختن به این موضوع زمینه مساعد فراهم گردد.

در مورد ذوب آهن و دخالت‌‌های پنهان و آشکار برخی‌‌ها در امور تیم، حرف و حدیث فراوان است. از تحمیل مربی و سرپرست گرفته تا ترکیب بازیکنان و نحوه هزینه‌‌ها و تعیین خط مشی، حرف‌‌ها می‌زنند ولی آیا حق افکار عمومی و جامعه فوتبال نیست که از جریانات حول محور ذوب آهن مطلع شود؟

جالب است وقتی با برخی از دست اندرکاران تیم هم صحبت می‌شوی سفره دلشان باز می‌شود ولی رغبتی برای انعکاس حرف‌هایشان نشان نمی‌دهند.

کتمان واقعیت ظلم در حق فوتبال منطقه است. برخورد‌ها و محرومیت‌‌های احتمالی و فشار‌های جانبی نباید عاملی برای مخفی نگاه داشتن مسائل مربوط به تیم شود.

پایگاه خبری ناظر ورزش و نشریه دنیای اردبیل آمادگی خود را برای انعکاس نظرات دست اندرکاران تیم ذوب آهن اعلام می‌دارد. اتفاقات رخ داده در اطراف تیم‌‌های حاضر در رقابت‌‌های کشوری برای ثبت در تاریخ فوتبال و انتقال آن به آیندگان باید منتشر بشود و ما برای انجام این وظیفه اعلام آمادگی می‌کنیم.

باید گفت که روند عادی شدن مسائل غیر عادی و ساده انگاری موضوعات مهم در فوتبال ما به یک عادت تبدیل شده است. عادتی که تکرار و تکرر آن حساسیت را از جامعه ورزش و فوتبال سلب کرده است. شکست‌‌های متوالی و پی در پی نمایندگان فوتبال استان در مسابقات کشوری به یک امر عادی تبدیل شده و این عادی انگاری می‌تواند خسارات غیر قابل جبرانی به فوتبال وارد نماید.