1

بساط بداخلاقی‌‌ها در ورزش

امید می‌رود که سال 1400 برای ورزش اردبیل سال برچیده شدن بساط بداخلاقی‌‌ها باشد.

وقتی از بداخلاقی گفته می‌شود، قصد و غرض از آن برداشت‌های روزمره یعنی درگیری‌‌ها و زد و خورد‌ها در میادین رقابت و یا رفتار‌‌های زننده و هنجار شکنانه در صحنه‌‌های ورزشی نیست، بلکه مراد انواع و اقسام اشکال مختلف آن می‌باشد. زیاده خواهی‌‌ها، خودخواهی‌‌ها، حرمت شکنی، تمسخر و تحقیر، نوچه پروری، دروغ گویی، قدرت طلبی و. . از بداخلاقی‌‌هایی هستند که در ورزش دیده می‌شوند و به جرئت می‌توان گفت که یکی از مشکلات عمده و اساسی ورزش به حساب می‌آیند.

در ورزش موفقیت و سربلندی بدون حاکمیت فرهنگ اخلاقی امکان پذیر نیست. هر وقت در ورزش خبر‌هایی از هنجارشکنی اخلاقی به گوش نرسد و اصول و ارزش‌‌های اخلاقی به طور کامل رعایت شود انتظار برای سرافرازی ورزش و ورزشکاران در صحنه‌‌های مختلف اصولی است.

یکی از زیبایی‌‌های ورزش حفظ حرمت و رعایت احترام در آن می‌باشد. عمل به این اصل پسندیده در همه شرایط از وظیفه اصلی فعالان ورزش می‌باشد. آن‌هایی که سعی می‌کنند پرچم حرمت شکنی در ورزش را برافراشته نگه دارند، در صورت برخورد ورزشی‌‌ها کاری از پیش نمی‌توانند ببرند و باید امیدوار باشیم که در سال جدید اولا عاملان این حرکت زشت در ورزش به خود آیند و در رفتار و روش‌شان تجدید نظر بکنند و ثانیا اهالی ورزش با بی‌توجهی زمینه گوشه‌گیری آن‌‌ها را فراهم نمایند.

ورزش جولان دروغ گویان در این عرصه را نمی‌تواند پذیرا باشد. آرزوی همه دوستداران ورزش است که در سال 1400 درصد حرف‌‌های بی‌پایه و وعده‌‌های غیر اصولی و سخنان دهان پر کن به حداقل برسد و آرامشی مثال زدنی بر فضای آن تسلط یابد.

نباید اجازه داده شود که بسیاری از اصول اخلاقی و ارزش‌‌های فرهنگی در میان ادعا‌های نتیجه گرایان و سینه چاکان کمیت گرایی محو و قربانی شوند. کسانی که بقاء در ورزش را در گرو آمار‌های ساختگی می‌دانند و از وعده‌‌های دروغ به عنوان پوششی برای ضعف‌‌ها و کم کاری‌‌ها استفاده می‌کنند، بزرگ‌ترین عامل برای آلوده کردن فضای ورزش به شمار می‌روند و برای مقابله با آن‌‌ها باید مسئولان ورزش و رسانه احساس تکلیف نمایند. اگر چنین اقداماتی صورت نگیرد به بهبود اوضاع اخلاقی ورزش و در نتیجه موفقیت در میادین مختلف نباید امیدوار شد.