1

شورا و هزینه‌های سرسام آور

عضویت در شورای اسلامی شهر، در طول چهار سال برای یک عضو چقدر می‌تواند درآمد داشته باشد که برخی از کاندیداها از هم اینک به هوای هندوستان، فیل هوا می‌کنند و در راه ثبت رکورد هزینه گام بر می‌دارند؟

فعالیت گسترده نامزدهای احتمالی در فضای مجازی و جولان دادن آن‌ها تحت عناوین دهان پر کن، عزم‌شان برای تصاحب یک صندلی از شورای شهر اردبیل را نشان می‌دهد.

رسیدن به شورا و یدک کشیدن عنوان عضو، چه مزیت‌هایی برای نامزدها دارد که از ماه‌ها قبل آستین همت بالا زده‌اند و برای مطرح شدن در فضای مجازی به خوبی دست در جیب برده‌اند؟

مشاورین آن‌هایی که می‌خواهند یک شبه ره صد ساله را طی بکنند، چه راهی در پیش پای آن‌ها قرار داده‌اند که به یک پیام دل خوش کرده و در آسمان‌ها سیر می‌کنند.

کافی است به نامزدهایی که برای پیروزی مصمم هستند، بگویند که پیشتازند، بگویند در نظرسنجی‌ها از همه سبقت گرفته‌اند، بگویند با قبضه کردن فضای مجازی مشکلی برای رسیدن به هدف ندارند، بگویند هر چه بیشتر خرج بکنی و هر چقدر که اسم و عنوان تو در گروه‌ها و کانال‌ها مطرح بشود به سوی خوشبختی گام بر می‌داری،

از خود بی خود می شوند و فکر می کنند که انتخاب شده قطعی هستند.این قبیل حرف‌ها آدم‌های ضعیف النفسِ مقام پرستِ شهرت باز را تحت تأثیر قرار می دهد، تا از گلوی خانواده‌اش بزنند و آینده فرزندانشان را با اما و اگر مواجه بکنند و پول پخش نمایند.

کسانی که به دنبال منافع خود هستند با گفته ها و نوشته ها می خواهند به برخی ها بقبولانند که قوی هستند، ولی باید بدانیم که توهم قوی بودن به کسانی که در اوج ناتوانی هستند خیانت محسوب می شود.

نامزدی که برای همسایه‌اش ناشناس باشد اگر همه کانال‌ها و گروه‌ها و کل فضای مجازی را در اختیار بگیرد نباید امیدی برای کسب رأی داشته باشد.

مردم حساس‌اند و دارای شعور سیاسی، به هر عکس رنگی و قیافه بزک کرده و شعارهای ناشدنی و وعده‌های پوچ و متزلزل رأی نمی‌دهند. نامزدی که نمی‌داند با راهیابی به شورا قرار است چه کاری انجام بدهد و مدعی حل مشکلات کشور می‌شود، با کدام پشتوانه علمی و کارنامه، مدعی شده و به ثبت نام اقدام کرده است؟

بلندپروازی و عشق مطرح شدن می‌تواند برای خیلی‌ها که ابزار لازم در اختیار ندارند دردسر ساز شود. چه خوب گفته‌اند که “هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند”. اصرار برای رسیدن به جایگاهی که حق انسان نباشد خطرناک است. ظرفیت کم موجب فراموشی سبک زندگی و روش راه رفتن می‌شود.

پول و افتادن در دام منفعت طلبان نمی‌تواند تضمینی برای رأی‌آوری باشد. کاندیدایی که حتی دوستانش نمی‌خواهند به او رأی بدهند با قد علم کردن در فضای مجازی رسیدن به هدف‌اش غیر ممکن است.

در روزهای سخت کرونایی، نامزدهایی که علاقه به پرواز دارند، رعایت حال مردم و جامعه را بکنند و تا آنجا که می‌توانند تبلیغ چهره به چهره و دیدارهای خانگی را از برنامه هایشان حذف نمایند.

خیال همه نامزدهای احتمالی راحت، کسانی که ثبت نام کرده‌اند و پوسترهای تبلیغاتی را چاپ نموده‌اند، نگران نباشند، در نظرسنجی‌ها پیشتاز هستند، موقعیت‌شان لاکچری است، اسامی‌شان ورد زبان مردم است، با اقتدار جلو می‌روند و هر روز بیشتر از روزهای قبل، قلوب مردم را تسخیر می‌کنند. نیازی به هزینه بیشتر ندارند، قدر سرمایه خود را بدانند و همه چیز را فدای عضویت در شورای شهر نکنند.

من اگر می‌دانستم که چرا خیلی‌ها برای شورا بیشتر حرص می‌خورند و با اسم آن عنان اختیار از دست می دهند، شاید با فروش وسائل خانه برای رقابت اعلام آمادگی می‌کردم. افسوس که فلسفه این کار تاکنون برایم روشن نشده است.