1

مار گزیده و انتخابات شورا

راهیابی افراد اصلح به شورای سلامی شهر می‌تواند این نهاد را به منشأیی برای خیرات و برکات تبدیل کند.

در پنج دوره گذشته، ناکامی شوراها و تصمیمات غیر کارشناسی اخذ شده به ‌بخش های مختلف جامعه ضرر و آسیب‌های قابل توجه وارد کرده است.

وقتی اعضای شورا برخوردار از حداقل‌های مورد نیاز نباشند، پیامدهای این قبیل انتخاب‌ها برای شورا و اهداف آن نتایج سوء خواهد داشت.

در آستانه انتخابات و در فضای آشفته‌ای که از تبلیغات نامزدها ایجاد می‌شود، باید گذشته نامزدها، عملکرد و کم کاری‌ آنهایی که در دوره‌های قبلی عضویت شورا را داشته‌اند، فراموش نشود.

راستی افرادی که در دوره‌های قبلی در شورا، کاری از پیش نبرده و حرف زدن و ادعا کردن‌شان بیشتر از عمل و کارکردهاست، چگونه بار دیگر می‌خواهند شانس خود را امتحان بکنند و انتظار استقبال افکار عمومی را هم داشته باشند.

آن‌هایی که کارنامه خالی دارند، در‌ایام منتهی به انتخابات به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند تا بلکه بتوانند همچنان بر رأی مردم به نفع خود تأثیر بگذارند. ولی مسلما مردم آنقدر هوشیار هستند که از یک سوراخ دوبار گزیده نشوند.

حکایت شده است که در خانه‌ای را موش‌ها حمله کرده بودند. گربه‌ای متوجه حضور آن‌ها شده و به آنجا رفت و تا می‌توانست آن‌ها را شکار کرد و خورد. کشتار بی‌رحمانه گربه، موش‌ها را به وحشت انداخت و همگی از ترس به سوراخ‌ها پناه بردند.

هنگامی که گربه متوجه پنهان شدن موش‌ها شد، به فکر افتاد تا به ترفند و نیرنگ آنها را از سوراخ‌هایشان بیرون بکشد. از این رو بالای دیواری رفت و خود را به میخی آویخت و خود را به مردن زد.

اما موشی که مخفیانه گربه را پاییده بود و متوجه نیرنگ او شده بود به او گفت: این کار تو بی‌فابده است من حتی از مرده تو هم فاصله می‌گیرم.

مردم در پای صندوق‌های رأی به نامزدهایی که خودمحور بوده و هستند، جواب منفی داده و اجازه حضور دوباره در پارلمان محلی را نخواهند داد.

تجربه نشان داده است که خود محورها در شورا بر اختلافات درونی دامن زده و ناکارآمدی این نهاد را رقم زده‌اند.

اختلاف نظر در یک جمع تصمیم‌گیر امری طبیعی و عادی است. ولی زمانی که این اختلاف نظرها در مسیر درست و در راستای خدمت به جامعه به کار گرفته نشود و منافع باندی، جناحی و قومی و قبیله‌ای به منافع مردم و شهر اولویت داشته باشد، بی‌اعتمادی مردم به شورا کمترین بهره این قبیل رفتارها خواهد بود.

افراد خودمحور تاب تحمل انتقاد را ندارند و قانون گریزی عادی‌ترین مسئله‌ای است که از آن‌ها سر می‌زند و مسلما وظیفه رسانه‌های مستقل است که در معرفی کاندیداهای خودمحور دور ششم شورای شهر به جامعه کمر همت ببندند. چشم پوشیدن از آفات و خسارات خودمحورها با یک کارت هدیه و یا با حضور در میهمانی شام و نهار ظلمی است در حق جامعه و آینده منطقه.