1

انتخابات شورا و شهردار آینده

این روزها فضای مجازی در تسخیر کاندیداهای احتمالی شورای شهر و هواداران آن ها قرار دارد.

عکس های زیبا و اطو کشیده، چهره های خندان با حالت های مختلف، شعارهای دهان پر کن و رزومه های بلند بالا از مشخصات بارز موارد قابل ملاحظه در فضای مجازی است.

هر فردی که برای حضور در انتخابات شورا و رقابت برای راهیابی به آن، قدم پیش گذاشته است، معرفی و بیان پست ها و مقام ها و افتخارات به دست آمده را محور اصلی فعالیت های خود قرار داده است.

چهره های ناشناخته و کسانی که بدون برخورداری از یک کارنامه اجرایی موفق در این کار پیشقدم شده اند، بیشتر از نامزدهای شناخته شده، نیاز به معرفی احساس می کنند و روی این اصل کارهای شتاب زده و عجولانه و در برخی موارد بی حساب و کتاب آن ها، بر آشفتگی های موجود دامن زده و زمینه سو استفاده برای برخی ها را فراهم می کند.

اینکه بگوییم فعالیت در فضای مجازی تاثیری در معرفی و جلب آرا و نظر فعالان این عرصه ندارد، سخنی به دور از واقعیت است. اما در این فضا، تلاش نامزدهایی که در یک چارچوب اصولی و به دور از هرگونه افراطی گری و تطمیع تابلودار برخی از کانال ها و … فعال هستند، بیشتر به چشم می آید و به دل می نشیند.

در میان همه شعارهای تبلیغاتی جای خالی برنامه ها کاملا احساس می شود. اکثریت آن هایی که در پای صندوق های رای حاضر می شوند، به قیافه و کیفیت عکس و تعداد پوسترها و یا پست های منتشر شده در فضای مجازی که رای نمی دهند، ملاک برنامه ای است که کاندیداها ارائه می کنند و مسلما در این راه، موفقیت با کسانی خواهد بود که برنامه ای با مدد گرفتن از واقعیت های موجود جامعه تدوین و ارائه نمایند.

یکی از مهم ترین و اساسی ترین وظایف شورا، تعیین شهردار است. آیا کاندیدایی تاکنون نسبت به اعلام ویژگی ها و خصوصیات شهردار مورد نظر خود اقدام کرده است؟ اعلام موضع در قبال شهردار آینده عاملی برای سنجش توانایی و افکار یک نامزد در اداره امور شهر می باشد. چرا کاندیداها در مورد شهردار آینده روزه سکوت گرفته اند و از پرداختن به این موضوع مهم خودداری می کنند؟

متاسفانه کاندیداهای با تجربه نیز در این رابطه اظهار نظری نمی کنند. همه کاندیداها از تعهد، تخصص، کارآیی و دلسوزی دم می زنند، اما تعهد خود را در قبال انتخاب شهردار و شرایط مورد نیاز برای یک شهردار ایده آل به کار نمی گیرند و مردم را در جریان برداشت خود در این ارتباط قرار نمی دهند.

از جمع اعضای فعلی شورای شهر که دوباره برای ماندن در قدرت کاندیدا شده اند، ایرادی دارد که به صراحت در مورد عملکرد شهرداری در چهار سال گذشته نظر خود را بیان بکنند و مردم را به قضاوت دعوت نمایند؟

وقتی ادعا می کنیم که در برخورد با مردم، صادق بودن و دوری از هرگونه ابهام و کلی گویی عاملی برای جلب اعتماد است چه ایرادی دارد که بیاییم و سخاوتمندانه در مورد چهار سال گذشته حرف بزنیم و مردم را برای یک انتخاب درست و صحیح یاری نماییم.