1

شورای شهر و نه شورای شهرداری

امیدواریم هآن‌هایی که برای رقابت در انتخابات شورای شهر اردبیل پیشقدم شده‌اند اولا با قوانین و وظایف شورا آشنا بشوند و ثانیا منّت دار و سرسپرده افراد خاص و باندهای حاکم و یا باندهای در شرف تشکیل نباشند.

وقتی نامزدی قبل از راهیابی به شورا، استقلال خود را در معرض فروش قرار می‌دهد و به بهانه پشتیبانی گروه‌ها، باندها و جناح‌ها، فکر و اندیشه و رأی و اعتماد مردم را در زد و بندهای پشت پرده به حراج می‌گذارد و نیامده مهر نوکری و آلت دستی به پیشانی‌اش می‌خورد، چگونه می‌خواهد به وعده‌های دوران انتخابات عمل بکند و از امانت بزرگ و پرمسئولیتی چون رأی مردم محافظت نماید.

در پنج دوره گذشته، اعضای شورای شهر تا چه حد به وظایف قانونی خود عمل کرده‌اند؟ پایبندی‌شان به سوگندی که خورده‌اند تا چه درصدی بوده است؟ آیا بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی از وظایف اصلی شورا به شمار نمی‌رود؟ مجموعه شورای شهر در عمل به این وظایف چه گام‌های اساسی و تأثیرگذار برداشته‌اند؟

مشکل عمده‌ای که در دوره‌های قبلی، شورای ما را از مسیر اصلی و صحیح منحرف کرده است، عدم پایبندی به موارد ذکر شده در قانون است. مردم وقتی با شور و شوق و با امیدواری به تغییر ساختار شهر به پای صندوق‌های رأی می‌روند، انتظار دارند، اعضای شورا تا آخرین دقایق دوران مسئولیت بر عهد و پیمان پایبند باشند و آن را با هیچ چیز دیگر معامله نکنند. به عبارت دیگر شورا به معنای واقعی شورای شهر باشد نه شورای شهرداری.

برای این بحث از شورای پنجم می‌توان نمونه‌های متعددی ذکر کرد. در چهار سال گذشته در صحن شورا، سؤال‌هایی که از شهردار شده و یا تذکراتی که داده‌اند چه نتایجی به دنبال داشته است؟ مگر غیر از این است که بیشتر و احیانا همه آن‌ها بی‌نتیجه بوده است؟ و یا در جریان ماندن و رفتن شهردار و داستان رأی گیری‌ها، چه سناریو‌هایی نوشته شده وچه نقشه‌هایی به مورد اجرا درآمده است؟ در آن جلسه حساسی که همه در انتظار تصمیم‌گیری قاطع و به نفع مردم بودند آن نماینده‌ای که در حال پوست کندن سیب همه را به تمسخر می‌گیرد و می‌گوید قصد از حضور امروز در جلسه چه بوده است؟ آیا چنین اتفاقات در شورا دردآور نیست؟

این روزها با نزدیک شدن به موسم انتخابات، حرف و حدیث زیاد در رابطه با تشکیل تیم‌های مختلف برای در دست گرفتن اکثریت شورا مطرح می‌باشد. از نمایندگان مجلس، احزاب و تشکل‌های سیاسی و شهردار اردبیل در ردیف تشکیل دهندگان تیم‌ها و گروه‌ها برای به دست آوردن رأی اکثریت مردم و تصاحب تعداد بیشتری از صندلی‌های شورا نام برده می‌شود.

البته پذیرش این شایعات و به خصوص در ارتباط با شهردار سخت است. چرا که در این ایام که فصل کاری است شهردار برای سر و سامان دادن به وضعیت پروژه‌ها باید تلاش بیشتری داشته باشد و همه نیروهایش را در این مسیر متمرکز بکند. فکر کردن برای بقاء در مسئولیت‌ها و قربانی کردن حقایق و واقعیت‌ها در پای منافع شخصی و باندی و گروهی بزرگ‌ترین خیانت به امروز و فردای جامعه می‌باشد.

البته باز امیدورایم که این قبیل شایعات فقط در حد شایعه باشد و اجازه بدهند مردم در آرامش نسبت به انتخاب افراد اصلح به امید ایجاد تغییرات لازم در مجموعه تحت پوشش شورا و انجام وظایف و عمل به قانون اقدام نمایند. اگر چنین امری تحقق پیدا بکند بدون شک شورای ما به عنوان یک شورای نمونه اعلام موجودیت می‌کند و نامگذاری‌اش به شورای شهرداری غیر ممکن می شود. انشااله