1

دعوت به مناظره

“اعضای شورای شهر فعلی و ادوار گذشته به جای عکس و فیلم فتوشاپی، اگر می‌توانند در مناظره از عملکرد خود دفاع کنند. بنده از همه عزیزان برای مناظره دعوت می‌کنم”. این نوشته “دکتر محمد روحی عیسی لو” استاد دانشگاه و یکی از کاندیدا‌های شورای اسلامی شهر اردبیل می‌باشد.

وقتی بازار ارائه عملکرد در حد حرف و روی کاغذ از رونق بیشتری برخوردار می‌شود حضور در یک مناظره می‌تواند زوایای تاریک و پنهان عملکرد‌ها را روشن کند و بر افزایش سطح شناخت و آگاهی مردم از نامزد‌های شورای شهر کمک شایانی بکند.

ممکن است شرایط کرونایی امکان برگزاری مناظره در یک فضای محدود و سربسته را ندهد ولی فضای مجازی و استفاده از امکانات آن، قادر است در این امر مهم و تأثیرگذار نقش مثبتی ایفا نماید.

افرادی که در چهار و یا هشت سال گذشته با رأی مردم به شورا راه یافته و اینک عزم‌شان را برای رسیدن به صندلی شورای ششم جزم کرده‌اند، بیایند و با بیان گوشه‌‌هایی از خدمات انجام گرفته از عملکردشان دفاع نمایند و بر حقانیت و کارآیی خود مهر تأیید بزنند.

شورای پنجم و اعضای آن بهتر است در پایان دوره مأموریت، آماری از عملکرد ارایه بدهند و کامیابی‌‌ها و فعالیت‌‌های مثبت انجام شده در شاخص‌‌هایی که بر اساس قانون جزء وظایف شورا می‌باشد در اختیار افکار عمومی قرار بدهند.

حسن این کار آنجاست که حداقل مردم از این که در چهار سال گذشته منتخبان آن‌‌ها چه کرده‌اند اطلاعات کافی به دست می‌آورند. مردم با واقعیت‌‌های شورا روبرو می‌شوند و به درستی می‌فهمند که شورای شهر آن‌‌ها به مفهوم واقعی شورا بوده و یا شورای شهرداری بوده‌اند.

معمولا رسم بر این است که در پایان دوره مسئولیت دولت و مجلس و … بر ارایه عملکرد‌ها تأکید کرده و اصرار می‌کنند ولی کمتر به کار‌ها و اقدامات بر زمین مانده و انجام نشده اشاره می‌شود.

چه اشکالی دارد که اعضای شورای شهر اردبیل این بار سنت شکنی بکنند و از کار‌هایی که باید انجام می‌شد و به سر منزل مقصود نرسیده است، سخن بگویند. این حق طبیعی مردم است که با موانع موجود بر سر وظایف اعضای شورا آشنا بشوند و با کنار هم قرار دادن همه اطلاعات و واقعیت‌‌ها شناخت کافی از منتخبان و میزان کارایی و قدرت اجرایی آنها به دست آورند.

آنهایی که خود را نفر اول شورا قلمداد کرده و خود را حامی مردم و در خدمت جامعه می‌شمارند، شفاف‌سازی نمایند و مواردی را که در شورا و به نفع مردم احقاق حق کرده‌اند به اطلاع همه برسانند.

هنوز از خیلی کار‌هایی که باید در شورای پنجم محقق می‌شد خبری نیست. شهامت بیان و ذکر آن‌‌ها را داشته باشیم و از رایزنی‌‌های پشت پرده و اقدامات چند جانبه و دوستی‌‌های خاله خرسه و سینه زدن‌‌های روزانه در زیر لوای موضوعات و مختلف و احیانا ترجیح دادن منافع جامعه به منافع باندی و گروهی سخن گفته و در مقابل رأی مردم و انتظار به حق آنها درست و اصولی رفتار نمائیم.