1

لیگ به اصطلاح برتر فوتبال استان اردبیل و چند نکته جهت یادآوری

بعد از مدت‌‌ها وقفه، لیگ فوتبال بزرگسالان استان، بر اساس اطلاعیه‌‌های صادره از 4 تیر ماه آغاز می‌شود.

متأسفانه در خبر‌هایی که به این مناسبت از سوی هیئت فوتبال استان منتشر شده، اطلاعات دقیقی در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است. تعداد تیم‌‌ها، اسامی تیم‌‌ها، چگونگی و شرایط حضور تیم‌‌ها در رقابت‌‌ها و نحوه تعامل هیئت فوتبال با مدیران باشگاه‌‌ها و برنامه مدون هفته‌‌های اولیه مسابقات از موارد ابتدایی مورد نیاز برای علاقه‌مندان فوتبال استان است که چون دوره‌‌های گذشته گویا این بار نیز هیئت فوتبال علاقه‌ای برای ارائه اطلاعات لازم و فراهم کردن زمینه برای پیگیری رقابت‌‌ها توسط دوستداران این رشته ندارد.

شروع رقابت‌‌ها در بهترین وقت سال این نوید را می‌دهد که در صورت ادامه مرتب و منظم و عدم انصراف تیم‌‌ها در میانه راه، پایان مسابقات را نیز به موقع شاهد باشیم تا به دور از هر گونه مسائل حاشیه‌ای و حرف و حدیث‌‌ها، قهرمان رقابت‌‌ها معرفی شوند.

حکمت کار

هر اقدام و هر برنامه‌ای در هیئت فوتبال استان بدون حکمت نیست. این که برخی فصل‌‌ها رقابت‌‌ها از پائیز و زمانی در بهار و تابستان شروع می‌شود می‌تواند دلایل خاص خودش را داشته باشد. این که دوره چهارساله مسئولیت هیئت فوتبال در آستانه رسیدن به آخر خط بوده و برگزاری مجمع انتخاباتی باید در دستور کار باشد هیچ ارتباطی با برخی از اقدامات نمی‌تواند داشته باشد و فکر کردن به این قبیل اقدامات جزنگاه منفی به قضایا چیز دیگری نمی‌تواند باشد!!

کمیته انضباطی

یکی از اساسی‌ترین و ضروری‌ترین ‌بخش ‌های هیئت که باید در جریان مسابقات، فعال و در رقابت‌‌ها حضور چشمگیری داشته باشد کمیته انضباطی است. به نظر می‌رسد که بعد از استعفای عتباتی، مسئول کمیته انضباطی به طور رسمی معرفی نشده است. شایسته است که هیئت فوتبال استان، رئیس کمیته انضباطی را همزمان با آغاز رقابت‌‌ها معرفی بکند تا فوتبالیست‌‌ها و دست اندرکاران تیم‌‌ها با مرجع رسیدگی به تخلفات آشنا بشوند.

البته امیدواریم هر کسی که این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد در روز‌ها و ساعت‌‌های مقرر در محل هیئت فوتبال استان حضور داشته باشد تا جوانان مجبور نشوند در برخی از ساختمان‌‌های غیر ورزشی به دنبال مسئول کمیته انضباطی بگردند. معرفی و رسیدگی به موقع به موارد پیش آمده در جریان رقابت‌‌ها می‌تواند شائبه حمایت تمام قد برخی از اعضای هیئت فوتبال استان از بعضی تیم‌‌ها را رد بکند.

نام مسابقات

نام مسابقات فوتبال بزرگسالان استان نیز برای خود داستانی دارد. لیگ فوتبال و سطوح مختلف آن تابع قوانین و مقررات خاص است. امکان ندارد در منطقه‌ای رقابت‌‌های فوتبال بزرگسالان در یک سطح برگزار شود و به نام لیگ برتر نامیده شود. لیگ برتری که سقوط‌کننده ندارد و تیم‌‌های حاضر در آن هر سال تغییر پیدا ‌بکند و هر جمعی که توانایی تأمین ورودیه و بخشی از خواسته‌‌های هیئت فوتبال استان را داشته باشد، بدون دردسر  به عنوان تیم لیگ برتری نامیده شود ایا جای سؤال ندارد؟

یکی از مدیران تیم‌‌های حاضر در لیگ برتر به اصطلاح برتر استان در مقام اطلاع رسانی، از این مسابقات تحت عنوان مسابقات زیر گروه لیگ دسته سه نام برده است. به هر حال امیدواریم که ریاضی دانان معروف و مشاهیر بزرگ علوم ریاضی این معمای بزرگ و چندین ساله فوتبال منطقه ما اقدام نمایند.

اطلاع رسانی

امیدواریم که در فصل جاری به موقع و در حد ایده آل از طریق کانال هیئت فوتبال استان نتایج و برنامه‌‌های رقابت اطلاع رسانی شود. از همه مهمتر، اعلام هفتگی جدول مسابقات از اولین هفته تا پایان رقابت ها به صورت منظم و مرتب می‌باشد. در فصل‌‌های گذشته جدول رقابت‌‌ها به اسرار مگوی هیئت فوتبال استان تبدیل شده بود ولی دست به دعا برمی داریم که حداقل در فصل جاری دل دست اندرکاران هیئت به رحم آید و در مورد اطلاع رسانی مناسب رقابت‌‌ها، تصمیم جدی گرفته شود.

پرهیز از بزرگنمایی

در دنیای ورزش، بالاترین سطح رقابت‌‌های رشته‌‌های مختلف، نشان‌دهنده وضعیت کامل رشته‌‌ها در هر منطقه است. امیدواریم در مورد رقابت‌‌ها از بزرگنمایی‌‌ها و ارائه آمار‌های دهان پر کن و کتمان حقایق خودداری شود. بخشی از واقعیت‌‌های فوتبال اردبیل حاصل نتایجی است که نمایندگان آن در پائین‌ترین سطوح رقابت‌‌های کشوری گرفته‌اند. در آغاز رقابت‌‌ها بزرگنمایی نکنیم تا مجبور نشویم در پایان مسابقات و در جریان رقابت‌‌های لیگ دسته سه، سکوت اختیار بکنیم و از شرمندگی و کثرت خجالت نای حرف زدن نداشته باشیم.

حفظ جایگاه

متولیان فوتبال استان بار‌ها هیئت استان را با آب و تاب هرچه بیشتر به عناوین کشوری مفتخر کرده و مدت‌‌ها با وسیله قرار دادن آن‌ها در آسمان‌‌ها سیر کرده‌اند. قرار گرفتن فوتبال اردبیل جزء 10 استان برتر کشور، کسب مقام دوم هیئت‌‌های استانی و کسب مقام اول استان‌‌های کم برخوردار از آن جمله می‌باشد!! امیدواریم که رقابت‌‌های فوتبال در فصل جاری بتواند جایگاه کشوری فوتبال و متولیان آن را افزایش بدهد و بدون نقص و با کمترین ایراد به پایان خط برسد!!

لیگ دسته یک

باز هم باید امیدوار باشیم که همتی باشد تا بساط رقابت‌‌های لیگ یک در فصل جاری گسترده شود. مسابقات باشگاهی شهرستان اردبیل نیز برگزار گردد و تحرکی خاص در این رشته پرطرفدار ایجاد شود.

فلسفه حضور تشکیلاتی به نام هیئت فوتبال شهرستان اردبیل چیست؟ غرض از بخشش عناوینی چون رئیس،  دبیر،  مسئول کمیته داوران و. . چه می‌باشد؟ این کمیته‌‌ها که هر یک خود را محق می‌دانند برای فوتبال اردبیل چه گامی برداشته‌اند؟ کمیته داوران هیئت فوتبال شهرستان اردبیل داورانش را برای قضاوت در کدام رقابت‌‌های شهرستانی گسیل می‌کند؟

هیچ چاره‌ای جز امید داشتن و اظهار امیدواری نمودن نداشته و نخواهیم داشت. توسعه و پیشرفت فوتبال در نقاط مختلف استان آرزوی ماست. امسال که در آستانه برگزاری مجمع انتخاباتی هئیت فوتبال هستیم شاید بزرگواران برای بهتر برگزار شدن رقابت‌‌ها و نشان دادن توانایی‌‌های خود وسواس بیشتری به خرج بدهند. مسلما هر گونه اقدام برای امتیاز بخشی به تیم‌‌های سوگلی و مهندسی کردن برخی برنامه‌‌ها با هدف بهره‌برداری انتخاباتی با عکس العمل دوستان فوتبال مواجه خواهد شد.

از طرف دیگر نامگذاری رقابت‌‌ها و زینت بخشیدن آن‌‌ها با نام شهدای گرانقدر استان کاری ستودنی است. این نامگذاری مسئولیت برگزار‌کنندگان آن را چند برابر می‌کند چرا که رقابت‌‌ها باید در‌شأن شهدای والامقام باشد و هرگونه کوتاهی و ضعف در این ارتباط قابل قبول نخواهد بود.