1

منتخبین شورا و سرنوشت شهردار

بعد از کش و قوس فراوان، اسامی منتخبین شورای ششم شهر اردبیل اعلام شد. ترکیب شورا و سوابق و پیشینه سیاسی و فرهنگی منتخبین و وابستگی و یا عدم وابستگی آن‌ها به برخی از گروه‌های سیاسی و یا حتی افراد صاحب قدرت، در روزهای اخیر حرف و حدیث بسیاری را به دنبال داشته است.

ترکیب شورا نشان دهنده احتمال عدم تغییر در سیاست‌های این نهاد نسبت به دوره قبلی است. آیا ادامه راه و روش شورای پنجم مورد درخواست و نظر شهروندان است؟ اگر چنین امری صحت داشت اصولا چهره‌های جدید نباید آرای لازم برای حضور در شورا را کسب می کردند. این که نصف بعلاوه یک از چهره‌های شورای ششم نسبت به شوای قبلی دچار تغییر شده است خود حامل پیام است و تا چه حدی شورای جدید در راستای این پیام گام برخواهد داشت، موردی است که گذشت زمان پاسخ آن را خواهد داد.

مردم با امید به اصلاح روند موجود به پای صندوق‌های رأی آمدند. اگر منتخبین شورا بخواهند این امیدواری را با زد و بند‌های پشت پرده و طرفداری‌های بدون دلیل از برخی‌ها به یأس تبدیل کنند حتما با عکس العمل مردم مواجه خواهند شد. انصاف نبوده و نیست که رأی و نظر مردم را در پای منافع شخصی و یا رابطه‌های دوستانه قربانی کنیم و بر ادامه یک روند ناپسند و سؤال برانگیز ادامه بدهیم.

مسلما تا زمان واگذاری قدرت به شورای ششم، در سطح جامعه نقل و قول‌های مختلف و اظهار نظرهای متعدد مطرح خواهد شد. این که چگونه برخی از اعضای دوره قبلی شورا علیرغم کارنامه غیر قابل قبول دوباره مورد اعتماد مردم قرار گرفته‌اند نیاز به بررسی بیشتر دارد. در این امر عوامل مختلفی به جز کارنامه و عملکرد دخالت داشته است. ابقای این تعداد و اجازه مردم برای ادامه مسئولیت، آن‌ها را با وظیفه سنگینی مواجه می‌کند که حرکت در جهت خواست‌های مردم و صلاح جامعه مهمترین و بارزترین آن هاست. باید به حال منتخبی گریه کرد که پس از راه یافتن به شورا، مردم و وعده‌هایش را فراموش بکند و در زیر علم یک مسئول سینه بزند و به رأی و اعتماد مردم خیانت نماید.

با توجه به جوّی که در جامعه از نظر وابستگی منتخب‌ها به برخی از چهره‌های سیاسی و مسئولین فعلی استان و به خصوص شهردار وجود دارد، شایسته است که آن‌ها برای از بین بردن هرگونه ابهام در افکار عمومی، پیشقدم بشوند و نظر خود را در این ارتباط صریح بیان کنند.

شایعه حمایت شهردار و مجوعه تحت مدیریتش از برخی از کاندیداها در هر محفلی مطرح می‌شود و سکوت شهردار و منتخبین مورد اشاره، خود به این شایعات بیشتر دامن می‌زند. قبل از تشکیل شورای ششم و طرح مسئله ماندن و یا رفتن شهردار جواب به این بحث و موضعگیری صریح می‌تواند در کاهش حاشیه ها و روشن شدن حقیقت کمک قابل توجهی بکند.