1

هشتم ذی الحجه و آغاز ایام عشق

اردبیل به شهر حسینی و دیار دوستداران اهل بیت(ع) و عاشقان اباعبداله(ع) معروف است. در این شهر آداب و رسوم محرم و ایام عزاداری امام حسین (ع) در نوع خود بی‌نظیر و تابع یک سری قوانین و مقررات خاص می‌باشد.

عزاداری محرم در اردبیل و نحوه برگزاری آن نشان از پایبندی مردم منطقه به نظم در امور و حرمت بالای ماه محرم در نزد آن‌ها می‌باشد.

مردم اردبیل در طول تاریخ و در بدترین شرایط اجتماعی و زیر فشارها و تهدیدهای حکومت طاغوت، هیچ وقت اقامه عزای حسین(ع) را متوقف نکرده‌اند.

شرایط کرونایی محرم سال گذشته، هر خانه شهر اردبیل را به یک حسینیه تبدیل کرد. عمل به موارد اعلام شده از سوی ستاد کرونا هرچند اجرای عزاداری در سطح شهر و محلات را بر طبق آداب قبلی متوقف کرد ولی مردم در جمع خانواده با برپایی عزاداری، پرچم برافراشته شده در دهم محرم سال 61 هجری قمری در کربلا را همچنان در اهتزار نگه داشتند و مسلما امسال نیز تأکیدات مسئولین مربوط و سفارش آن‌ها در راستای مبارزه با شیوع ویروس کرونا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

هشتم ذی الحجه سال روز شهادت سفیر عشق حضرت مسلم بن عقیل(ع) روز اعلام آغاز عزای حسین(ع) و آمادگی مردم دلاور منطقه برای اقامه آن می‌باشد.

بر اساس یک سنت قدیمی در این روز دسته زنجیرزنی محله عالی قاپو(دروازه) در مسیر محلات شش‌گانه و بازار سرپوشیده اردبیل با نظم و عظمت خاص حرکت می‌کند و به طور رسمی آغاز عزاداری‌های ماه محرم اعلام می شود.

در سال‌های نه چندان دور، گروه شبیه خوانی محله عالی قاپو نیز در این روز در محوطه مقابل مساجد محلات شش‌گانه به اجرای برنامه می‌پرداختند. متأسفانه اجرای این برنامه چند سالی است که متوقف شده ولی حضور گسترده زنجیرزنان و عزاداران اردبیلی در قالب زنجیر زنان محله عالی قاپو همچنان ضمن حفظ و استمرار یک سنت دیرینه بر عشق بی‌پایان مردم اردبیل به حسین(ع) و خاندانش مهر تأیید می‌زند و آمادگی کامل مردم منطقه برای اجرای مراسم طشت گذاری و آئین عزاداری دهه اول ماه محرم را اعلام می‌نماید.

در این روزشعار اصلی جمع زنجیرزنان محله دروازه یک بیت نوحه مخصوص است. این نوحه که منحصرا در روز شهادت مسلم بن عقیل(ع) در سطح شهر طنین انداز می‌شود از ده‌ها سال قبل مرسوم بوده و بدون شک تا ظهور اقا امام زمان(ع) این سنت پسندیده همچنان ادامه خواهد یافت.

خبردار ‌ای عزاداران حسینون یاسی باشلاندی

اولونسون عالمه اعلان حسینون یاسی باشلاندی

در این روز در محوطه مسجد عالی قاپو، مشاهده پلاکاردهای سیاه که اشعار حماسی حسینی زینت‌بخش آن‌ها شده به چشم می‌خورد.

هشتم ذی الحجه ائللر قاره باغلار تازه‌دان

 اردبیلده شور عاشورا کئچر اندازه دن

پرچم ماتم چیخاندا مسجد دروازه دن

زادگاه عشقیده اعلان اولار پیغام عشق

شیعه دنیا سینده رسما باشلانار ایام عشق

از هشتم ذی الحجه مردم حسینی اردبیل به استقبال ماه محرم می‌روند و با روش‌های مختلف از جمله نصب پرچم‌های سفید و سرخ و سیاهپوش کردن شهر، اقامه عزای سالار و سرور شهیدان را برای خود امری واجب تلقی می‌کنند.