1

بازی با آبروی فوتبال استان

انتشار کلیپی از بازی دو تیم میعاد پارس‌آباد و گرمی در فضای مجازی تأسف جامعه ورزش و علاقمندان به فوتبال استان را موجب شد.

بی‌اخلاقی حاکم در فضای این مسابقه، ردوبدل شدن حرف‌های رکیک و چاله‌میدانی و برخورد فیزیکی، برای فوتبال استانی که در پایین‌ترین سطح رقابت‌های لیگ کشوری نیز حرفی برای گفتن ندارد مایه شرمندگی است.

وقتی هدف، برگزاری مسابقه بدون توجه به کیفیت باشد و زمانی‌که در چند سال اخیر به درخواست‌ها، انتقادها و تحلیل‌های دوستداران واقعی فوتبال اهمیتی داده نشود، وقتی خودمحوری برای اخذ تصمیمات در فوتبال جایگزین خرد جمعی شود و آنگاه که همه منتقدین از دم تیغ گذرانده شوند و میدان برای چاپلوسان و افراد متملق برای یکه‌تازی فراهم شود و هنگامی‌که عوامل برگزاری مسابقات، غلامان حلقه به گوش باشند و در تنظیم گزارش‌ها گوش‌ به ‌زنگ اربابان، باید هم در لیگ به‌اصطلاح برتر استان با سیلی، گوش مربی حریف را نوازش بدهند و تا می‌توانند از ادبیات چاله‌میدانی استفاده کنند.

ریشه بداخلاقی ها

وقتی همه اتفاقات رخ داده در رقابت‌های لیگ به‌اصطلاح برتر استان در چند سال اخیر با کدخدا منشی و فقط با میل و اراده یک نفر حل‌وفصل گردد و دراین‌میان برخی از تیم‌ها به دلایل مختلف از حاشیه امن برخوردار شوند، مشخص است که باید در ادامه‌دار شدن این بداخلاقی‌ها شک‌وتردیدی نداشت.

زمانی‌که عاملان برهم‌زننده نظم در یک مسابقه استانی می‌بینند که هر گونه تخلف در میدان رقابت با گذشت زمان فراموش می‌شود و برخورد جدی با آن‌ها صورت نمی‌گیرد با خیال راحت به حرکات زشت و ایذایی ادامه می‌دهند و با قرار گرفتن در حاشیه امن به هر طریق و روشی که بخواهند، عمل می‌کنند.

بررسی لیگ به‌اصطلاح برتر استان در چهار سال اخیر نشان می‌دهد که شبیه اتفاق روی‌داده در جمعه‌ی گذشته بارها در فوتبال استان رخ داده‌است ولی برخورد جدی، قاطع، مقتدرانه و بازدارنده انجام نگرفته‌است. علت این کار و سکوت مسئولین فوتبال استان در قبال رفتارهای این‌چنینی، خود داستان مفصلی دارد ولی بی‌تفاوت از کنار بداخلاقی‌ها گذشتن و غیرمستقیم به توسعه و گسترش آن کمک کردن، خیانت بزرگ به فوتبال و ورزش      منطقه است که امیدواریم که دیگر در فوتبال استان تکرار نشود.

کمیته انضباطی

مسئول کمیته انضباطی هیات فوتبال استان اردبیل کیست؟ چند روز در هفته این مسئول در هیات فوتبال حضور پیدا می‌کند؟ تا حال چند دیدار از لیگ به‌اصطلاح برتر فوتبال استان را از نزدیک دیده‌است؟ چرا هیات فوتبال از معرفی مسئول کمیته انضباطی خودداری می‌کند و در این مخفی‌کاری چه سرّی پنهان است که افکار عمومی باید به آن دسترسی نداشته باشد؟

امسال در آغاز رقابت‌های لیگ به‌اصطلاح برتر استان این مسئله را تکرار کردیم و معرفی مسئول کمیته انضباطی به جامعه فوتبال را خواستار شدیم ولی همچنان گویا این بحث جزء اسرار مگو است.

هیئت فوتبال استان و رئیس آن برای نشان‌دادن بی‌طرفی و هواداری از حق و حقیقت و عدالت، باید پرونده این بازی را در اسرع وقت به کمیته انضباطی ارجاع بکند و مسئول کمیته و اعضای آن را معرفی ‌نماید تا در برخورد با متخلفان و تصمیمات گرفته‌شده هیچ‌گونه شائبه‌ای وجود نداشته باشد.

محرمانه بودن تصمیمات کمیته انضباطی

یکی از مهم‌ترین ادعاهایی که در فوتبال اردبیل روی داد بحث محرمانه بودن تصمیمات کمیته انضباطی است. رئیس هیئت فوتبال استان در یکی از برنامه‌های ورزش، تلاش، نشاط این ادعا را کرد. همه می‌دانند که چنین تفکری چیزی جز فرار از واقعیت‌ها و یا جانبداری‌ها نبوده و نیست. در هیچ کجای دنیا چنین امری وجود ندارد و هرگونه تصمیم در کمیته‌های انضباطی باید در اسرع وقت به اطلاع عموم رسانده شود.

جای خوشحالی دارد که بعد از اتفاق اخیر، هیئت فوتبال استان در اطلاعیه ای وعده برخورد داده‌است. فیلم گویای همه‌چیز است و براساس رسم معمول و با توجه به نوع تخلف روی‌داده باید دستور موقت تا برگزاری کمیته انضباطی صادر شود ولی گویا در فوتبال استان از این قبیل اقدامات نباید خبری باشد.

رعایت عدالت

تا زمانی‌که در مجموعه فوتبال استان عدالت در مورد همه تیم‌ها و همه شهرستان‌ها اجرا نشود و برخی روابط دوستانه یا قومی و یا سببی در اتخاذ تصمیمات دخالت داشته باشند و یا حرمت و جایگاه سطوح مختلف لیگ حفظ نشود و یا لیگ برتر فوتبال استان به محله‌ی برو بیا تبدیل شود و یا از مقدسات و اعتقادات قلبی مردم در مواقع لزوم استفاده‌ی ابزاری گردد و یا بازی با کلمات به مهم‌ترین کار مسئولین تبدیل شود انتظاری بیشتر از این نمی‌توانست فوتبال داشت.

امیدواریم برخورد قاطع، اصولی و قانونی با اتفاق روی‌داده در فوتبال استان، مقدمه‌ای برای رعایت عدالت و حاکمیت فضای اخلاقی مناسب در رقابت‌ها باشد. ان‌شاءالله.