1

فضول باشی و عاشقان و دلداده‌های مدیریت

امیدواریم برخی از مدیران ما از شوری چشم حسودان و زخم زبان خناسان در امان باشند. مدیرانی که تحول‌آفرین بوده و در حوزه کاری‌شان تا می‌توانستند از ریسمان روزمرگی ویزان شده‌اند! هفته‌ها را به دو قسمت تقسیم کرده‌اند.‌ بخش اولش را در مرکز استان سپری می‌کنند و قسمت دوم را به مأموریت پایتخت دل می‌بندند و کارها و امورات شخصی را هم از رسیدگی و سرکشی کردن بی‌نصیب نمی‌کنند. بر تعداد بازدیدها و ملاقات‌ها برای تولید خبر و بیشتر دیده شدن در فضای مجازی می‌افزایند تا شاید فرجی حاصل شود و دل مسئولین تصمیم‌گیر در تغییروتحول مدیران را به رحم آورند و حاشیه امنی برای مدیریت پروازی از نوع بومی‌اش به دست آورند.

به فضول باشی می‌گویم تو چرا این روزها سربه‌هوا شده‌ای؟ نصیحت می‌کنم که سرت به کار خودت باشد. راهی که انتخاب کرده‌ای به صلاح نیست، می‌ترسم این زبان صاحب مرده، سرت را به باد بدهد. پارا‌ از گلیم خودت بیشتر دراز نکن و زیاد به پروبال ازما بهتران و شب خوابیده و صبح مدیر شده ها مپیچ. امیدواریم، استاندار جدید برای سبک و سنگین کردن مدیران، میزان حضور آن‌ها در مرکز کشور و اثرات آن در روند اجرایی کارهای مربوط به استان حساس باشد. خودش در عرصه مدیریت پیراهن‌ها پاره کرده‌است و می‌داند که چگونه باید با بازیگران قهار در عرصه مدیریت برخورد نماید.

فضول باشی که عصبانیت در چهره‌اش معلوم و مشخص بود حرفم را قطع می‌کند و می‌گوید: آن‌هایی که با وزش باد مسیر عوض می‌کنند و در جهت حفظ موقعیت و صندلی مدیریت از رنگی به رنگ دیگر درمی‌آیند، نمی‌توانند مدیری موفق، دلسوز و مفید فایده بشوند. نسخه‌ای که آن‌ها برای پیشرفت امور و توسعه منطقه می‌پیچند زهر است و عاملی برای عقب‌ماندگی و تشدید آن. در مرام آن‌ها هر اقدامی برای ماندن و نفس‌کشیدن در دنیای مدیریت و ریاست، مباح و حلال است. نمکدان شکستن و ترویج مرام و مسلک نامردی و دست زدن به رفتارهای چندش‌آور و تعظیم و کرنش‌های شرم‌آور و از همه بدتر، اتراق در فضای دروغ و چنگ انداختن به دروغ‌گویی به کار معمولی و روزانه این قبیل افراد تبدیل می‌شود.

گفتم: آقایی که تو باشی باید به آینده و به‌کارگیری نیروهای متعهد، صادق، بدون حاشیه و عاشق خدمت بی‌منت امیدوار باشی. مدیر ارشد استان گویا مصمم است که برای همیشه بساط تملق و چاپلوسی، آمارسازی، جعل خبر، خودبزرگ‌بینی، فخر فروشی و نگاه از بالا را در دستگاه‌های اجرایی جمع بکند، از مأموریت‌های غیرضروری و حضور بی‌ثمر در پشت در اتاق وزرا و معاونین ممانعت نماید، نیروهای جوان، خلاق، اخلاق‌مدار و پای‌بند به نظام و انقلاب را دعوت به کار نماید، از باج دادن به گروه‌های سیاسی، باندهای زوار در رفته، افراد امتحان پس داده و فرصت‌طلبان زر پرست و زراندوز و گرفتاران در بند پست و مقام خودداری کند، عدالت را در سطح منطقه تعمیم بدهد و یأس و ناامیدی را در اردوی مخالفان توسعه و پیشرفت استان مستولی نماید.

گفت: بلبل‌زبانی می‌کنی و مدام وعده‌های شیرین می‌دهی. چه کسی در این استان از مدیران پاک‌دست، راست‌گو و پرتلاش حمایت نمی‌کند؟ البته حساب کسانی که فقط برای رسیدن به اهداف شخصی عنوان فعال سیاسی و اجتماعی و … را بر خود نهاده‌اند از اکثریتی که دل‌ در گرو خدمت به مردم و جامعه دارند، جداست. دغدغه من و امثال من سپردن امور استان به نیروهای لایق و چهره‌های فعال و جوانان خوش‌نام و عاشقان نظام و انقلاب و دوستداران استان و منطقه است. باید کسانی که به مسئولیت در استان به‌عنوان پلی برای رسیدن به مقام‌ها و صندلی‌های بالاتر نگاه می‌کنند، امکان فعالیت داده نشود. استان به کسانی که خود را در مقطع زمانی فعلی وقف مردم بکنند، نیاز دارد و امیدواریم که استاندار جدید جز این عمل نکند و کار را در استان به دست کاردان بسپارد و پرونده همه کسانی را که با ارتباطات سیاسی، سببی، نسبی و… به مدیریت رسیده‌اند، مختومه نماید.