1

شبکه تخریب

در روزهایی که تغییر و تحول مدیریتی در سطح استان مورد توجه بود و مستقر شدن استاندار دولت سیزدهم، امیدها برای سامان یافتن امور در سطح منطقه را افزایش داده بود، افتتاح آزمایشی عرشه اصلی پل قدس و برقراری امکان عبور خودروها از آن، یکی از مسئولین تازه منصوب‌شده شهر اردبیل را با حجم بالای حمله در فضای مجازی مواجه نمود.

این‌که موجی بودن پل تا چه اندازه در زیر سؤال بردن زحمات دست‌اندرکاران اجرایی آن می‌تواند مؤثر باشد بحثی است که باید متخصصین امر به آن جواب‌گو باشند اما حمله جمعی از فعالان عرصه مجازی که به‌طور گسترده انجام پذیرفته و در برخی موارد بوی سازمان‌یافتگی آن احساس می‌شد آیا صرفاً درجهت اطلاع‌رسانی صورت می‌گرفت؟

انعکاس هرگونه خبر و یا شایعه در فضای مجازی به‌صورت سازمان‌یافته و گسترده، اهداف مختلفی را می‌تواند دنبال بکند. اهداف تخریبی و خصمانه از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می شود. وقتی موضوع و یا سوژه‌ای هم‌زمان مورد توجه جمعی شناخته‌شده قرار می‌گیرد، انگیزه‌ای جز تخریب یک موضوع و یا یک فرد خاص چیز دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

شبکه‌های اجتماعی با توجه به ویژگی‌هایی که دارند شرایط مناسبی را جهت تولید و انتشار مطالب در راستای دستیابی به اهداف فراهم می‌کنند. اقدامات تخریبی در راستای زیر سؤال بردن افتتاح آزمایشی عرشه اصلی پل قدس به‌نظر می‌رسد بیشتر در ارتباط با اقدامات شهرداری در مورد شفاف‌سازی فعالیت رسانه‌ای روابط‌عمومی آن مجموعه باشد تا بحث اطلاع‌رسانی و انجام‌ وظیفه.

اگر پل، دارای نواقص فنی باشد بیان آن از وظایف اصلی رسانه‌های شناسنامه‌دار است. می‌توان با انعکاس نظرات مردم و متخصصین امر و انتشار آن‌ها، افکار عمومی را در جریان چگونگی به سامان رسیدن عملیات احداث عرشه اصلی پل قرار داد ولی زمانی‌که از اقدامات عده ای، هدفی مبنی‌ بر متشنج کردن فضا استنباط گردد تردید برای طرح‌ریزی قبلی و تولید مطالب با هدف خارج کردن و به حاشیه راندن موفقیت‌ها و تخریب چهره‌های فعال و جهادی بیشتر و بیشتر می‌شود.

بدون‌شک تکرار یک خبر و یا شایعه در قالب‌های مختلف به باورپذیری آن کمک زیادی می‌کند. وقتی در کم‌ترین زمان ممکن پس‌از افتتاح، خبر موجی بودن آن در سطح وسیعی منتشر می‌شود و در فواصل زمانی مختلف به بحث اصلی در فضای مجازی تبدیل می‌گردد، امکان تشکیل زنجیره انتشار را به واقعیت نزدیک می‌کند و سؤالات متعددی را در اذهان و جامعه مطرح می‌نماید.

عده‌ای را اعتقاد بر این است که به‌دنبال اقدامات محمود صفری شهردار اردبیل مبنی ‌بر پایان دادن به سلطه و حکومت برخی‌ها در بحث رسانه و روابط‌عمومی شهرداری، برای تحت فشار قرار دادن و منصرف کردن وی از تصمیم گرفته‌شده، در اتاق‌های تخریب شهردار، چگونگی برخورد با افتتاح پل قدس طراحی‌شده و لحظاتی بعد از پایان مراسم، عملیات تخریب با رمز “موفقیت حتمی است” آغاز شده‌است.

در شرایطی که بعد از افتتاح پل در فضای مجازی حاکم گردید، افراد سودجو و منفعت‌طلب که به نوعی در ایجاد این فضا دخالت داشتند به دنبال هدف خود بودند. آن‌ها موجی بودن پل و انتشار گسترده خبر آن را ابزاری سودمند برای تحت فشار قرار دادن شهردار و بازگرداندن آب‌های رفته به جوی می‌پنداشتند ولی به‌نظر می‌رسد با مقاومت و اقدام به‌موقع شهردار، تیر آن‌ها به هدف نخورده و نتیجه دلخواه به دست نیامده است .

نقد سازنده وظیفه اصلی و فلسفه وجودی رسانه‌های مجوزدار فعال و شناخته‌ شده است. هیچ‌کس نمی‌تواند رسانه‌ای را به صرف بازگو کردن واقعیت‌ها، میهمان عناوین سؤال‌برانگیز بکند. نقد منصفانه عاملی برای به تحرک درآوردن مدیران جهت ارائه خدمت بیشتر به مردم و جامعه می‌باشد. همکاری و تعامل متقابل بین مسئولین و رسانه‌ها، ضامنی برای توسعه و سامان بخشیدن به ضعف‌ها و نابسامانی‌ها در سطح جامعه می‌باشد. کسانی که در هر قالب و موقعیتی، قصد برهم زدن این رابطه و مخدوش کردن آن را داشته باشند جز اهداف شخصی و منفعت‌طلبانه هدف دیگری نمی‌توانند داشته باشند. امیدواریم برای مسئولینی که با روی کار آمدن دولت جدید قبول مسئولیت کرده‌اند، فرصت کافی برای نشان‌دادن توانایی‌هایشان داده شود تا عملکردشان به‌موقع مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. ان‌شاءالله.