1

۵۰ هزار تن وش پنبه در پارس‌آباد مغان تولید شد

فرماندار پارس‌آباد مغان از پیش‌بینی استحصال بیش از ۵۰ هزار تن محصول پنبه از مزارع این شهرستان در سال جاری خبرداد.

ابراهیم امامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: امسال بیش از ۱۴ هزار هکتار از اراضی مرغوب این شهرستان به کشت پنبه اختصاص یافته و میانگین برداشت محصول نیز حدود چهار تن در هکتار می‌باشد.

وی گفت: با تدابیر کشاورزان و کارشناسان میزان تولید پنیه کاهش محسوسی نداشته و کیفیت و مرغوبیت آن مناسب است.

وی پنبه را محصولی استراتژیک برای منطقه دانست و افزود: خروج ۶ واحد کارخانه از رکود و اشتغال گسترده از مزایای احیا و گسترش پنبه در منطقه است که در سال‌های اخیر محقق شده است

او گفت: محصولات مرغوب پنبه مغان به کارخانه‌های بزرگ نساجی کشور ارسال شده و زمینه رونق صنعت نساجی کشور نیز را فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا، پنبه از مهم‌ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن‌کشی، در اشتغال‌زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است.

اراضی زراعی دشت مغان در شهرستان پارس‌آباد و اصلاندوز مهم‌ترین مناطق کشت پنبه در استان اردبیل به شمار می‌رود و به علت شرایط آب و هوایی مناسب، کشت پنبه از سال‌های دور در این منطقه رواج دارد.

کشت پنبه در منطقه مغان سابقه طولانی دارد و این زراعت در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری ها نقش بسیار مهمی دارد.