1

فوتبال اردبیل و ضرب‌المثل هر دم از این باغ بری می‌رسد

در نیمه اول مردادماه سال جاری، در جریان رقابت‌های به‌اصطلاح لیگ برتر فوتبال استان، دیدار دو تیم میعاد مغان و هیئت فوتبال گرمی در پارس‌آباد به دلیل رفتار غیرورزشی مدیرعامل میعاد نیمه‌تمام ماند.

این روزها شنیده می‌شود بعد از گذشت نزدیک به سه ماه، هیئت فوتبال برای تعیین تکلیف آن دیدار اراده کرده و گویا حکم به تجدید آن، این‌بار در گرمی داده‌است.

قدیمی‌ها ضرب‌المثلی جالب توجهی دارند. گفته‌اند: هر دم ازین باغ بری می‌رسد، تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد.

با این ضرب‌المثل می‌توان به فوتبال استان اردبیل سری زد و گوشه‌هایی از اتفاقات رخداده در آن را خلاصه‌وار برشمرد و به آن ها نظر انداخت.

البته بارها به مسایل مختلفی که فوتبال ما با آن دست به گریبان است ، اشاره شده اما حرف‌های دلسوزان فوتبال جدی گرفته نمی‌شود و مسلماً این‌بار نیز چون خیلی از دفعات قبل، سوال‌ها بی‌جواب می‌مانند.

باید بپذیریم که فوتبال استان روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. در روزهایی که در فوتبال، دل به کمیت‌ها بسته شود، کیفیت فدای کمیت می‌گردد. و در این حالت، امیدواری برای درمان دردهای این رشته پرطرف‌دار، سرابی بیش نخواهد بود.

وقتی یک پروژه و اقدامی در چارچوب قانون و مقررات خاص صورت نگیرد و صرفاً انجام کار و به پایان رساندن آن برای رفع تکلیف، موردنظر باشد، حاکمیت حواشی در اطراف آن امری طبیعی خواهد بود.

وقتی تعیین تکلیف یک مسابقه نیمه‌تمام در لیگ به‌اصطلاح برتر استان، سه ماه طول بکشد وقوع اتفاقاتی نظیر آنچه جمعه گذشته در دیدار دو تیم خلخال و گرمی رخ داد و کار برخی از بازیکنان به بیمارستان کشید، قابل پیش‌بینی است.

زمانی‌که همه امور مربوط به فوتبال استان با محوریت یک شخص انجام پذیرد، مسلم است که کارها در مرحله‌ای لنگ می‌شوند و اتفاقات ناگوار رخ می‌دهد.

فوتبالی که در رده بزرگسالان، رقابت‌هایش در یک سطح و فقط با عنوان لیگ برتر برگزار شود و رقابت‌های دسته یک و دسته دو و سقوط و صعود تیم‌ها بی‌معنی باشد آیا می‌توان انتظار بیشتری داشت؟

کافی است به درگیری روی‌داده در خلخال دقت شود. هر دو تیم یادشده، سال گذشته در مسابقات حضور نداشتند و چون امسال می‌خواستند باشند به‌راحتی اجازه حضور در رقابت‌های به‌اصطلاح لیگ برتر را می‌گیرند و چون در حضور و یا رفتن و ماندن تیم‌ها قانون وجود ندارد، نیمه‌تمام ماندن مسابقه و یا زد و خورد منجر به آسیب در آن بحث غیرمنتظره‌ای نمی‌تواند باشد.

به‌هرحال برای دوستداران فوتبال مطرح است که رای به تجدید دیدار میعاد مغان و گرمی آن هم در شهر گرمی حاصل دست‌پخت کدام کمیته انضباطی و با استناد به کدام بند و ماده آیین‌نامه انضباطی است.

بر اساس قانون، تجدید دیدار در مواقعی که حوادث غیرطبیعی موجب ناتمام ماندن مسابقه گردد، امکان‌پذیر است، آیا حمله به داور، متشنج کردن جو و نوازش کردن مربی رقیب در ادبیات هیئت فوتبال استان، جزء حوادث غیر مترقبه است؟

اگر این تصمیم توسط کمیته انضباطی گرفته‌شده بهتر است رئیس این کمیته معرفی گردد تا بتواند پاسخ‌گوی سوالات مطرح‌شده در این ارتباط باشد. اگر باز چون تصمیم اولیه مبنی‌بر محرومیت مدیرعامل میعاد مغان، این حکم نیز توسط کمیته مسابقات گرفته‌شده، مستندات قانونی بودن آن اعلام شود.

به‌هرحال در مورد اتفاقات روی‌داده در خلخال نیز باید منتظر تصمیمات فابریک و حساب‌شده باشیم. باید صبر کرد و دید که آیا کمیته مسابقات همچنان یکه‌تاز است و یا کمیته‌ای نیز به نام کمیته انضباطی، فعال بوده و وجود خارجی دارد.