1

آغاز روند صعودی دوباره شیوع کرونا در استان اردبیل

روند شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که تا چند روز اخیر در حال کاهش بود، متوقف شده و با صعودی شدن ابتلا، نگرانی از اوج‌گیری دوباره شیوع این بیماری افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به برگزاری مراسم عروسی و عادی‌انگاری شیوع کرونا گفت: مواردی از افزایش بروز بیماری کووید.۱۹ در استان گزارش شده که نشانه افزایش انتشار ویروس در جامعه است.

شهرام حبیب‌زاده در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: اگر جهش جدیدی در ویروس کرونا اتفاق بیافتد، احتمال شیوع خیز ششم بسیار زیاد خواهد بود و بر این اساس، در صورت کم‌توجهی شهروندان شیوع موج ششم دور از انتظار نیست.

وی بیان کرد: هم‌اکنون شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت زرد قرار دارد و از امروز شهرستان اردبیل به علت افزایش موارد ابتلا، از شرایط زرد شیوع خارج شده و در وضعیت نارنجی قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اظهارکرد: هم‌اینک شهرستان‌های بیله‌سوار، گرمی، نیر و اصلاندوز، کوثر، نمین و سرعین در وضعیت آبی و شهرستان‌های خلخال، پارس‌آباد و مشگین‌شهر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

وی ادامه داد: آمار مراجعه روزانه افراد مشکوک به ابتلای کووید.۱۹ به مراکز درمانی استان اردبیل که تا چند روز پیش روند کاهشی را طی می‌کرد، در وضعیت پایدار رو به افزایش قرار گرفته است به طوری که در شبانه‌روز گذشته ۹۷ فرد مبتلا تحت نظر قرار گرفته و خدمات درمانی دریافت کردند.

دکتر حبیب‌زاده، خواستار پرهیز از دورهمی و عادی‌انگاری بیماری کووید.۱۹ و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان شد و گفت: آمار بستری مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان به ۴۷ نفر تنزل کرده است.

وی اظهارکرد: در شبانه‌روز گذشته ۳۵ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل نیز پس از بهبودی نسبی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل تنها چاره ادامه کاهش سیر شیوع کرونا در این استان را رعایت جدی و سخت‌گیرانه دستورالعمل‌های بهداشتی ذکرکرد.

وی با اشاره به تزریق ۲ دُز واکسن برای بیش از ۵۲ درصد جمعیت هدف در استان اردبیل اضافه کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۳۶۵ هزار و ۷۰۷ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در این استان تزریق شده است.

دکتر حبیب‌زاده همچنین اعلام کرد: تاکنون ۸۳۶ هزار و ۲۰۳ دُز واکسن نوبت اول و ۵۲۹ هزار و ۵۰۴ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

وی با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل و افزایش سرعت واکسیناسیون در این استان با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا به استان افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

بنا به اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، با فوت ۲ فرد مبتلای دیگر طی شبانه‌روز گذشته، آمار جان‌باختگان کرونا طی ۲۰ ماه گذشته در این استان به رقم ۲ هزار و ۵۲۰ نفر رسید.

بر اساس اعلام این مرجع، طی شبانه‌روز گذشته مجموع بستری مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان نیز به ۱۸۰ نفر رسیده که ۷۱۷ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۲ ماه پیش است.

بر اساس اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، طی شبانه‌روز گذشته ۳۰ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند که این میزان بستری نیز نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۲ ماه قبل، ۱۵۹ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.