1

ثبت‌نام ۳۰ هزار نفر برای نهضت ملی مسکن در استان اردبیل

استاندار اردبیل از ثبت نام 30 هزار متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن در استان خبر داد.

سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل در جلسه شورای مسکن استان اظهار کرد:  سهم استان اردبیل برای ۴ سال آینده احداث ۸۰ هزار واحد در طرح نهضت ملی مسکن برآورد شده که تا دو سال آینده باید ۴۰ هزار واحد تعیین تکلیف شود.

وی گفت: در مرحله اول طرح اقدام ملی مسکن از ۹۵۰۰ نفر متقاضی ۲۵۰۰ نفر حائز شرایط هستند که ۵۴۰ واحد با پیشرفت فیزیکی حداقل ۵۰ درصد در حال ساخت است و برای ۸۰ هزار واحد که بر حسب نیاز در ۴ سال آینده احداث خواهد شد، بیش از ۲ هزار هکتار در سطح استان زمین نیاز است که باید در اسرع وقت این موارد تعیین تکلیف شود.

وی افزود: دستگاه‌های متولی باید با برش شهرستانی نیازهای اساسی این طرح را احصا کنند و در حوزه‌های مختلف از قبیل سهم بافت فرسوده، خودمالکی‌ها، سهم بنیاد مستصعفان، کمیته امداد، بهزیستی و مسکن روستایی به‌صورت تفکیک‌شده مشخص شود تا با کار جهادی و جدی نسبت به ساخت‌وساز اقدام شود.

عاملی در ادامه گفت: با شرایطی که در شورای مسکن طرح‌ریزی شده به طور قطع تعداد متقاضیان در آینده افزایش می‌یابد بنابراین با هماهنگی تمام دستگاه‌های متولی باید زیرساخت‌های لازم از قبیل آب، برق، محوطه‌سازی و گاز و… تامین شود.

وی گفت:  با هدفی که دولت دنبال می‌کند تسهیلات لازم برای متقاضیان در شهرها ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۲۰۰ میلیون تومان ابلاغ شده که با افزایش تسهیلات، آورده متقاضیان کاهش می‌یابد و باید مسکن ارزان‌قیمت در اختیار نیازمندان قرار گیرد.

طراحی شهرک‌های مسکن ملی باید با افق حداقل ۵۰ ساله و رعایت کامل استانداردهای لازم انجام شود و طراحی فضای سبز و… برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مفید خواهد بود.

لازم به ذکر است؛ استاندار اردبیل از دستگاه‌های متولی خواست برنامه و سهم دستگاه‌ها از مسکن ملی را مشخص و وظایف هر کدام در جلسات آتی مطرح شود.