1

پول کثیف و انتخابات فوتبال

خداوند قادر و منان روح نویسنده بزرگ ورزشی و یکی از چهره‌های معروف سرانه، مرحوم مهدی اسداللهی را شاد فرماید که عنوان پول کثیف در فوتبال را برای اولین‌بار در مجله وزین کیهان ورزشی مطرح کرد.

آن مرحوم با قلمی شیوا و منحصربه‌فردش، بارها و بارها در مورد ورود پول کثیف به فوتبال و آثار مخرب و نابودکننده آن مطلب نوشته و سخن گفت.

متأسفانه کسانی که در آن مقطع زمانی برای راه‌اندازی فوتبال حرفه‌ای مصمم بوده و نفع خود و هم‌ باندی هایشان را در آن جستجو می‌کردند، فریادهای برآمده از گلوی علاقه‌مندان صادق و مفسرین کار کشته را خیانت دانستند و برای خاموش کردن آن‌ها از هر روشی استفاده نمودند.

هر پولی که بدون زحمت، تلاش و دوندگی به‌دست‌آمده و در فوتبال هزینه شود اصطلاحاً به پول کثیف معروف است.

اگر می‌بینیم که اوضاع آشفته فوتبال، قابل مهار نیست و اگر هر روز شاهد گسترش ناهنجاری‌ها در آن هستیم و اگر باید با چراغ قوه به‌دنبال صداقت در عرصه آن بگردیم و اگر دروغ و نفاق را بر راست‌گویی و یک‌رنگی غالب ببینیم، عمده دلیل اش جز میدان‌داری پول کثیف در آن نبوده و نیست.

ریخت‌وپاش و هزینه‌های آن‌چنانی در برگزاری رقابت‌ها و عقد قراردادها و نحوه تنظیم آن‌ها خود حصلی از حضور پول کثیف در فوتبال زوار در رفته ما محسوب می‌شود.

فوتبال کثیف به آن اندازه پایه‌های سلامت و درستی در فوتبال را لرزان و سست کرده‌است که انسان به همه قراردادها و قول و قرارها به دیده‌ی شک و تردید نگاه می‌کند.

در بیان نقش متفاوت و چندگانه پول کثیف، احتمال تعیین کنندگی آن در مجامع انتخاباتی هیئت‌های استانی غیرقابل‌قبول و زجرآور است. کدام عقل سلیم و وجدان بیدار می‌تواند بپذیرد که دارندگان عنوان حامیان فوتبال، سرنوشت آن را با پول‌های کثیف معامله بکند و به نسل نوجوان و جوان مملکت اسلامی خیانت نماید.

این ها نقل قول‌ها و حرف‌های بی‌پایه‌ای هستند که فقط چیزی جز مخدوش کردن چهره‌ رأی‌دهندگان در مجمع نبوده و نخواهد بود.

هر روز در مناطق مختلف در این ارتباط، شایعات جدیدی به گوش می‌رسد. یکی می‌گوید مهندسی شده و مهره‌ها به‌خوبی در صفحه شطرنج چیده شده‌اند و هیچ جای نگرانی نیست و آن دیگری می‌گوید، برای برنده شدن هرچقدر که لازم باشد هزینه می‌کنم و آن یکی رو دست وی بلند می‌شود و می‌گوید هر چقدر هزینه کنند دو برابرش می‌کنم. باور این حرف‌ها خیلی سخت است و باز تکرار می‌کنم که حتما حرف بیهوده در لباس شایعه است که هر روز به‌نحوی دهان به دهان می‌شود.

آخر مگر این فوتبال و ریاست بر آن در سطح استان‌ها چه منفعتی و چه درآمدی دارد که باید برای رسیدن به آن هزینه‌های آن‌چنانی کرد؟ اصلا مدیری که با حرف‌وحدیث و شایعات این‌چنینی بر سر کار آید تا چه حد می‌تواند برای ورزش و فوتبال استان‌ها منشأ خیر و برکت باشد؟

امیدواریم تغییراتی در اساسنامه هیئت های استانی انجام پذیرد. تغییراتی که اجازه میدان‌داری به یکی از کاندیداها ندهد و دست او را برای انتخاب‌ مهره‌ها و نشاندن آن‌ها در صندلی‌های مجمع باز نگذارد. وقتی تشکیلاتی به نام مجمع انتخاباتی، انتخاب نفرات و اعضای آن دست افراد ذی‌نفع بوده باشد هر چقدر که کارها، اصولی، دقیق و قانونی انجام پذیرد حتما در اطرافش حرف حدیث خواهد بود.شیوع شایعاتی چون ورود پول کثیف بیشتر قوت می‌گیرد.

در نهایت نگارنده این سطور معتقد است که بحث پول کثیف در انتخابات فوتبال استان ما نمی‌تواند جایی داشته باشد و خدای‌ناکرده اگر فردی با این قصد و هدف سعی بر رسیدن یا ماندن در قدرت داشته باشد رسوایی‌اش می‌تواند حتمی و صددرصدی باشد.