1

فوتبال و جنگ لفظی در فضای مجازی

چند روزی است که فضای مجازی به صحنه‌ای برای خالی کردن عقده‌ها و طرفداری‌های بی‌حساب و کتاب و حملات گسترده و به نوعی آشفتگی با درصد بسیار بالا در مورد انتخابات هیئت فوتبال استان تبدیل‌شده است.

فوتبالیست‌های دهه هفتاد و هشتاد در اینستاگرام کمپینی با عنوان نه به نوتاش راه انداخته‌اند. این افراد که در میان‌شان چهره‌های معروف فوتبالی دیده می‌شوند با تهیه کلیپ‌های 30 ثانیه‌ای با عنوان “نه به نوتاش” مخالفت خود را با عملکرد ده‌ساله صمد نوتاش رئیس هیئت فوتبال استان اعلام کرده و می‌گویند که ادامه مدیریت وی به نفع فوتبال استان نبوده و اگر بار دیگر اعضای مجمع به او رأی دهند تا سال 1404فاتحه فوتبال منطقه خوانده می شود و وضعیت این رشته پرطرف‌دار از این که این روزها به آن دچار است بد و بدتر خواهد شد.

از طرف دیگر طرفداران رئیس هیئت فوتبال نیز بیکار ننشسته‌اند و در مقام مقابله، صفحاتی با عنوان فوتبال نیوز اردبیل و یا ورزش پارس‌آباد راه انداخته و برای حمایت تمام‌قد از صمد نوتاش کمر همت بسته‌اند. به‌نظر می‌رسد این گروه در حمایت خود از رئیس هیئت، افراطی عمل کرده و حتی به او لقب معمار فوتبال اردبیل داده و خدمات وی ر در طول تاریخ فوتبال منطقه استثنایی و بدون رقیب تلقی می‌کنند.

مخالفان نوتاش برای‌اینکه مخالفت خود با ادامه مسئولیت وی را به گوش مسئولین و فوتبالی‌ها برسانند از صفحه‌ای به نام اردبیل توپچیلاری استفاده می‌کنند. مدیر این صفحه یکی از فوتبالیست‌های سال‌های نه‌چندان دور به نام “میثم رشیدی” است. این صفحه تا یک ماه قبل اخبار مربوط به فوتبال منطقه و عکس های قدیمی و خاطره‌انگیز از فوتبالیست‌ها و اماکن ورزشی را منتشر می کرد ولی از روزی‌که صلاحیت مدیریتی کاندیداهای هیئت فوتبال به‌طور رسمی اعلام شد این صفحه به پایگاهی برای مخالفت با برنامه‌های هیئت فوتبال و کاندیداتوری صمد نوتاش تبدیل شد. فعالان در این صفحه کاملاً شناخته شده‌اند و همه پیام‌ها با نام اصلی اعضای صفحه منتشر می‌شود.

مشخص بودن گردانندگان صفحه اردبیل توپچیلاری و انتشار پیام فوتبالیست‌ها با عکس و تصویر واقعی، موجب شده‌است که در این صفحه پیام‌های خارج از چهارچوب اخلاق ورزشی کمتر منتشر بشود. این امرنقطه قوتی برای این صفحه هست.

طرف‌ارانی که برای حمایت از رئیس هیائت فوتبال استان در اینستاگرام فعال هستند معمولاً با عناوین جعلی نسبت به‌راه‌اندازی آن اقدام کرده‌اند. ناشناخته بودن آن‌ها و فرصت حملات تند و در برخی موارد حرمت شکنانه را فراهم می‌کند. در این صفحه گاهی استفاده از برخی کلمات و جملات، صحنه‌های زشت و زننده خلق کرده و موجبات رنجش جمعی از اهالی فوتبال را فراهم می‌کند.

نکته‌ای قابل تأمل در جنگ لفظی ایجاد شده بین دو گروه یادشده و فعالیت توهین‌آمیز صفحات منتسب به هواداران رئیس هیئت استان، بی‌تفاوتی صمد نوتاش به هتک حرمت مخالفان توسط هواداران‌اش می‌باشد. انتظار می‌رود وی از هواداران‌ش بخواهد تا در چارچوب اصول اخلاق ورزشی حرکت بکنند و از بکار بردن الفاظ رکیک و چندش‌آور خودداری نمایند.

رفتارهای هر دو طرف قضیه به ‌جز حاکم کردن فضای بی‌اعتمادی در بین کاربران فضای مجازی نفع دیگری برای آن‌ها نمی‌تواند به دنبال داشته باشد. در شرایطی که فوتبال اردبیل زخم خورده است و حال و روز مناسبی ندارد، اقدام خصومت آمیز کسانی که خود را منتسب به این جمع می دانند، تأسف آور می شود. مدیریت بر فوتبال تا به آن حد با ارزش و قابل توجه نیست که برای رسیدن به آن، انسانیت را لگدمال بکنیم و در جاده بی تقوائی به سرعت حرکت نماییم.