1

فوتبال اردبیل؛ مدیون هوشنگ چمن‌آرا

فوتبال اردبیل چهره‌های بزرگ و تأثیرگذار داشته‌است. چهره‌هایی که خدماتشان به ورزش و فوتبال، چون روز، روشن و مشخص است. بزرگانی که صادقانه سال ها هرآنچه در توان داشتند، دوندگی کردند و برای موفقیت فوتبال لحظه‌ای درنگ و کوتاهی ننمودند. افرادی که منافع فوتبال و حیثیت و سابقه خود را با یک ساعت تدریس و یا یک حکم و موقعیت کذائی عوض نکردند. آن‌هایی که از کنار فوتبال دیناری متنعم نشدند و از خرجی و هزینه زن و بچه‌ها هم زدند و برای فوتبال مایه گذاشتند. انسان‌های وارسته و عاشقی که خیانت به فوتبال و سوءاستفاده از آن در فکرشان جایی نداشت. مردانی که به همه درس صداقت، راست‌گویی و عشق واقعی به فوتبال می‌دادند. دل بستگانی که با فوتبال و یاد آن نفس می‌کشیدند و آن را پلی برای رسیدن به اهداف دنیوی و مالی قرار نمی دادند. افرادی که ششدانگ در خدمت فوتبال قرار می گرفتند و برای موفقیتش از ته دل و با تمام وجود هورا می‌کشیدند. از این دسته مردان نیک روزگار در فوتبال، مرحوم هوشنگ چمن‌آرا را می توان نام برد.

مردی بزرگ و زحمت‌کشی تمام‌عیار و فوتبالیستی توانا و مدیر فوتبالی کار بلد و خدمتگزاری به معنی واقعی. نام هوشنگ چمن‌آرا چون نگینی بر تارک فوتبال اردبیل می‌درخشد و یاد و نامش تا ابد زینت‌بخش صفحات تاریخ این ورزش پرطرفدار خواهد بود.

هوشنگ و خدمات وی هیچ‌وقت از یاد علاقه‌مندان واقعی فوتبال اردبیل فراموش نخواهد شد. عظمت کار هوشنگ در فوتبال و خدمت بی‌منت وی به ورزش، چیزی نیست که با یک یا چند مطلب مشخص و روشن گردد. باید در سال هایی که هوشنگ برای فوتبال اردبیل عرق می‌ریخت و برنامه‌ریزی می‌کرد از نزدیک مشاهده می‌شد. آن‌هایی که از راه نرسیده صاحب فوتبال اردبیل شده‌اند، چگونه می‌توانند در مورد هوشنگ و خدمات وی اظهارنظر نمایند؟ کسانی که هوشنگ ها را دیده‌اند و صداقت آن‌ها را مشاهده کرده‌اند، این روزها چگونه به خود اجازه می‌دهند که چشم بر روی واقعیت‌ها ببندند و به اندک دینار و ریال و پست و مقام و دوره‌ای، فوتبال اردبیل را در زیر چکمه‌های منفعت‌پرستی پایمال بکنند و آنگاه، کار را به‌جایی برسانند که خود را خادم و دیگران را خائن قلمداد نمایند.

تعصب مرحوم هوشنگ چمن‌آرا به فوتبال در نوع خود بی‌نظیر بود. در آن سال‌هایی که جام عقاب را برگزار می‌کرد و چه در ایامی که به‌عنوان بازیکن و مربی در خدمت تیم عقاب بود و چه در آن روزگارانی که مسئولیت حفظ و نگهداری از تنها زمین چمن اردبیل را برعهده داشت، لحظه‌ای کم‌فروش ننمود و به منافع فوتبال پشت نکرد.

روحش شاد و یادش گرامی باد. وظیفه همه پیشکسوتان و علاقه‌مندان به فوتبال است که به هر وسیله ممکن در زنده نگاه‌داشتن یاد و خاطره بزرگانی چون هوشنگ چمن‌آرا تلاش بکنند و در منزوی کردن آن‌هایی که بر خلاف منافع فوتبال اردبیل گام برمی‌دارند از هیچ کوششی دریغ ننمایند.