1

تکمیل المان میدان وحدت در دستور کار شهرداری

پاک‌دستی صفتی است که در اوضاع‌واحوال کنونی هر مدیری که آراسته به آن باشد باید مورد تکریم قرار بگیرد. پاک‌دست بودن یعنی از آلودگی و دست‌درازی به اموال و دارایی نامشروع دوری کردن. هر مدیرباید در اجرای این اصل، نهایت دقت را به عمل آورد و تا حد توان در حفظ و رعایت حریم پاک‌دستی کوشا باشد. مدیری پاک‌دست کسی است که از تصرف عدوانی در اموال مردم و بیت‌المال بپرهیزد و از رشوه‌خواری، امتیازخواهی و ویژه‌خواری دوری نماید.

مدیری که امتیازخواه نباشد مسلماً زیر بار فشارهای کسانی که عادت به امتیاز گرفتن دارند از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند. مدیری که پاک‌دست باشد و اهل سازش و بده‌بستان‌های پشت‌پرده نباشد همواره در نظر آن‌هایی که او را سدی محکم در راه رسیدن به مقاصد و اهداف غیراصولی می‌بینند مورد کم‌لطفی قرار گرفته و در مواقعی آماج حملات منفعت‌طلبان می‌شود.

خداوند متعال در سوره مؤمنون می‌فرماید: “مؤمنین که امانت‌ها و عهد خود را رعایت می‌کنند”. خداوند به‌این‌ترتیب امانت‌داری و پاک‌دستی را یکی از صفات مؤمنان یادآور می‌شود. مدیر پاک‌دست همه توان خود را در حفظ بیت‌المال و جلوگیری از ضرر و زیان وارده به آن متمرکز می‌کند و ناگفته پیداست که مدیران پاک‌دست در قبال عمل عهدی که بسته و راه و روشی که در پیش گرفته‌اند باید تاوان بپردازند و ممکن است در مقاطعی این تاوان سنگین و سنگین‌تر باشد.

حکایت

در نبرد خیبر، مسلمانان دچار کم‌غذایی شدند. مسلمانان چند دژ از قلعه خیبر را گشوده بودند، اما آن دری که مواد غذایی فراوانی در آن‌جا انبار شده بود به دست مسلمانان نیفتاده بود. در این هنگام چوپان سیه‌چرده‌ای که برای یهودیان خیبر، گله‌داری می‌کرد به حضور پیامبر شرفیاب شد و درخواست کرد که حقیقت اسلام را بر او عرضه کند. وی در همان نخستین جلسه‌ها، بر اثر گفتار مستدل و منطقی آن فرستاده خدا، ایمان آورد و سپس گفت: همه این گوسفندان، امانت یهودیان خیبر در دست من است، اکنون که رابطه‌ی من با صاحبان گوسفند قطع شده‌است تکلیف من چیست؟

حضرت در مقابل چشم صدها سرباز گرسنه با کمال صراحت فرمودند: در آئین ما خیانت به امانت یکی از بزرگ‌ترین گناهان است. بر تو لازم است همه گوسفندان را تا در قلعه ببری و همه را به دست صاحبانش برسانی.

مدیر پاک‌دست به‌خوبی از امانتی که در اختیارش قرار می‌گیرد، محافظت می‌کند و آن را پلی برای رسیدن به اهداف شخصی و منافع یک گروه قرار نمی‌دهد

محمود صفری به‌عنوان شهردار اردبیل به مدیری پاک‌دست معروف است. به دلیل آنکه بر سر اعتقاداتش به‌هیچ‌وجه اهل معامله نیست و باید پیه برخوردهای مغرضانه، کم‌محبتی‌های ناشی از حسد و گینه را به تن بمالد و از رفتارهای سؤال‌برانگیز برخی‌ها، خم بر ابرو نیاورد.

وقتی سوژه‌یابی برای تحت تأثیر قرار دادن خدمات شهرداری به صفر می‌رسد برای خالی نبودن عریضه، آویزان شدن از ریسمان سوغاتی که از مسئولین قبلی به صفری رسیده‌است، راهی برای خالی کردن عقده‌ها می‌شود..

اگر پارکینگ‌های شهرداری از ماشین‌آلات سنگین را خالی کرده‌اند، باید صفری پاسخ‌گو باشد و اگر سال‌ها  علی‌رغم شعارهایی که داده‌شده در ورودی‌های شهر کاری انجام نپذیرفته، باید صفری یک شبه ورودی شیک و مجهزو  لاکچری تحویل بدهد و اگر المان میدان وحدت را سال‌ها به حال خود رها کرده و برای تکمیل و نهایی کردن‌اش گامی بر نداشته اند صفری باید زیر سؤال برود و با زیر پا گذاشتن انصاف و مروت او را در نزد افکار عمومی مقصر طولانی شدن این قبیل پروژه‌ها قلمداد نمایند.

عملیات اجرایی المان وحدت از هفت سال قبل آغاز شده‌است. در سال‌هایی که پرده توقف و بی‌توجهی به آن کشیده شد چرا آن‌هایی که این روزها به یاد المان افتادند سکوت کردند و حرفی نزدند و جمله‌ای ننوشتند؟

می‌گویند برای آماده‌سازی و تکمیل و به بهره‌برداری رساندن آن، شهرداری فرجه زمانی در نظر گرفته و قرار است در ماه‌های آینده پرونده آن را مختومه کنند و با آماده کردن المان، کم‌کاری‌های هفت سال اخیر را جبران نمایند.

دوستی می‌گفت حال که صفری و همکاران‌اش برای پایان دادن به قصه المان وحدت اقدام کرده‌اند یاران و همراهان خواب‌های خرگوشی پروژه‌های شهرداری، تمایلی به بیدار کردن بندبند المان وحدت ندارند. حتی خود المان نیز راضی به ترک خوئاب و به هم خوردن آرامش چندساله‌اش نمی‌باشد ولی شهرداری بدون توجه به این قبیل جوسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها باید در میدان عمل خدمت‌رسانی خود به جامعه را به اثبات برساند.

در بحث اطلاع‌رسانی و اعلام اسامی پروژه‌های نیمه‌تمام و مدت‌زمان راکت ماندن آن‌ها باید توجه بیشتری انجام بشود و بدین‌ترتیب افراد آماده به آلوده کردن آب برای صید ماهی را ناکام بگذارند.

مردم به کسانی که فارغ از هرگونه وابستگی‌های سیاسی و باندی، تلاش در جهت تامین رفاه شهروندان و برآورده کردن حداقل نیازها گام بر می دارند اعتماد کرده و به طرق مختلف آن‌ها را تحت حمایت قرار می‌دهند و امید است شهرداری، واقعیت‌های موجود را با مردم درمیان بگذارد و همچنان در راه مبارزه با پلشتی‌ها، فرصت‌طلبی‌ها مبارزه نماید. ان‌شاءالله.