1

فضول باشی  و تخلف اساسنامه‌ای

دم دمای افطار زنگ زد، تا گوشی را برداشتم گفت: زیاد اذیت نخواهم کرد، همین الان مصاحبه‌ای دیدم که مرا به فکر واداشت، مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال در مورد تخلفات عزیزی خادم و واریزی پول‌های بی‌زبان به حساب شخصی حرف زده و با اشاره به برخی از حقایق در مورد برکناری او وعده ارجاع پرونده به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی را داده بود.

گفتم: اگر این ادعاهایی که صورت می‌گیرد صحت داشته باشد، امیدواریم که برخورد قاطع انجام گیرد و برای همیشه بساط این قبیل رفتارها از مرکز حکومت فوتبال ما برچیده شود.

گفت: من می‌گویم، آن‌هایی که تا دیروز برای عزیزی خادم سنگ تمام می‌گذاشتند الان چرا قدم پیش نمی‌گذارند و دلایل حمایت خود را از وی بیان نمی‌کنند. کسانی که در آستانه برگزاری مجمع برای برکناری عزیزی خادم در گردهمایی رؤسای هیئت‌های استانی شرکت کردند و در وصف وی قصیده سرائی نمودند الان چرا سکوت اختیار کرده‌اند؟ آن‌هایی که با رو شدن بسیاری از حقایق به‌سرعت برق تغییر موضع دادند و در صف هواداران مجمع قرار گرفتند آیا نباید دلایل این رفتار را بیان کنند.

گفتم: فضول باشی، حالت خوب؟ تب که نداری؟ نکند از شدت گرسنگی رشته کلام از دستش در رفته‌است. می‌خواهی به چه چیزی برسی؟

گفت: در میان موارد اتهامی که فغان پور اشاره کرده تخلفات اساسنامه‌ای در ردیف اول قرار دارد. یعنی چون عزیزی خادم در یک‌سال تصدی سرپرستی فدراسیون، اساسنامه را به‌طور کامل مورد توجه قرار نداده در کنار دیگر تخلفات، زمینه برکناری او فراهم شده‌است. حالا این آقای مسئول حقوقی فدراسیون می‌تواند با یک اطلاعیه درخواست انعکاس تخلفات اساسنامه ای هیئت‌های استانی را بکند و در نهایت مورد رسیدگی قرار بدهد. قانون، قانون است و در همه موارد باید جاری شود، اگر تخلف اساسنامه‌ای برای عزیزی خادم جرم است آیا این کار در هیات های استانی صواب است؟

گفتم: تا ریشه باندها و بده‌بستان‌ها و زدوبندهای پشت صحنه در فوتبال جاری است، رفتار سلیقه‌ای در برخورد با اساسنامه اصلا تعجب‌آور نیست.

حرفم را قطع کرده و می‌گوید: روایت می‌کنند که مسئول کمیته امور استان‌های فدراسیون شخصی به نام حیدری است. او اگر دلش بیهحال فوتبال می‌سوزد و دغدغه قانون دارد و می‌خواهد وظیفه مهم نظارتی خود به هیئت‌های استانی را انجام بدهد و صادقانه رفتار نماید، چگونگی پایبندی هیئت‌های استانی به اساسنامه را بررسی بکند. اما می‌دانم که چنین چیزی امکان ندارد.

گفتم؛ فضول باشی عزیز، برو بر سر سفره بنشین و منتظر اذان باش. از این صحبت‌ها چیزی به دست نمی آوری و نتیجه‌ای عایدت نمی‌شود برو و روزی ات را از جای دیگری جستجو کن. یا حق.