1

۱۸ سال انتظار برای رفع مشکلات شهرک الهیه

مسکن در کنار اشتغال، یکی از اصلی ترین و مهم ترین دغدغه خانواده ها محسوب می شود.

وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه، خانه دار شدن جوانان و آینده‌سازان این مرز و بوم را با سوالات متعددی همراه می سازد.

کمبود مسکنی که این روزها جامعه با آن مواجه می باشد نتیجه هشت سال بی توجهی وزارت راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید در امر تولید مسکن می باشد.

ساخت مسکن برای خانواده ها و اقشار فاقد مسکن در جامعه وظیفه دولت و حاکمیت است و بر این اساس باید همه ساله تعداد مشخصی واحدهای مسکونی احداث و در اختیار مردم قرار داده شود.

هر زمانی که دولت در این وظیفه مهم و حساس کوتاهی کرده و نسبت به آن بی تفاوت بوده، کمبود مسکن با تحمیل فشار به خانواده‌های کم درآمد و فاقد مسکن چهره خود را نشان داده است.

هر مجموعه ای که در چارچوب قانون و مقررات و با احساس مسئولیت در قبال خانواده های کم درآمد زمینه تأمین مسکن برای بخشی از آن ها را فراهم کند کار خداپسندانه انجام داده و نام و خاطره‌ای از خود به یادگار می گذارند.

امروز جوانان ما برای تامین یک مسکن حداقلی اجاره‌ای با مشکل مواجه هستند. دولت باید تعاونی ها و مجموعه هایی که در راه تامین مسکن اقدام کرده و صادقانه و منصفانه برای تحقق اهدافی پسندیده و خیرخواهانه برنامه ریزی می نمایند را مورد حمایت قرار دهد و دست همکاری تعاونی ها و سازندگان مسکن برای افراد فاقد مسکن را به گرمی بفشارد.

متاسفانه در هر امری که با رفع نیازهای جامعه و تامین رفاه افراد در ارتباط باشد، هستند افرادی که در کمین می نشینند تا به هر ترتیب ممکن از موقعیت ها سوء استفاده نمایند و به طرق مختلف برای درآمدزایی بیشتر نقشه ها بکشند.

با رفتار و عملکرد چنین افراد سزاوار نیست که نیت خیر عده ای زیر سوال برود و اقدام پسندیده جمعی تحت تاثیر رفتار غلط تعدادی اندک و انگشت‌شمار قرار بگیرد.

شهرک الهیه زمینه مساعدی است برای اینکه اعضای تعاونی های فعال در آن، صاحب خانه بشوند و با آغاز نهضت ساخت مسکن در آن مجموعه، بخش دیگری از زمین های غیر قابل کشت در اطراف اردبیل به یک شهرک مناسب تبدیل بشود.

تصمیم در مورد آغاز ساخت و ساز در شهرک یاد شده می تواند در افزایش درآمد صاحبان مشاغلی که در ارتباط با این امر هستند نقش آفرینی بکند و بیکاری ناشی از نبود ساخت و ساز مسکن را از بین ببرد هرچند محدود و مقطعی بوده باشد.

بدون شک صدور پروانه ساخت به زمین های شهرک الهیه در چهارچوب قانون بوده و مسئولین مربوطه به هیچ کس اجازه سوء استفاده و یا زیر سوال بردن اقدامخیرخواهان مجموعه در ارتباط با این مهم را نخواهند داد.

حالا که بعد از سال ها انتظار، مالکین اراضی و کسانی که در قالب شرکت های تعاونی دارای سهم در قطعه های تفکیک شده هستند با محبت مسئولین و تلاش شبانه روزی دست‌اندرکاران امیدوار به تعیین تکلیف شده اند انتظار می‌رود به خاطر کسانی که همه امید هایشان به سهم خود در زمین های شهرک می باشد اقدام جهادی با رعایت انصاف به عمل آید.

از سال ۱۳۸۱ که قدم های اولیه برای ایجاد شهرک الهیه برداشته شد تا به امروز در اطراف آن حرف و حدیث های مختلف بوده است. حل به مرور مشکلات و رفع نواقص، امروز به مرحله ای رسیده است که نهایی شدن آن آرزوی همه کسانی است که چشم امید برای فعال شدن عملیات ساخت و ساز در آن دوخته شده اند.

این شهرک در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار احداث شده و برابر اعلام دست‌اندرکاران، عملیات خاکی و زیرسازی آن به میزان یک میلیون و ۲۴۶ هزار مترمکعب، جدول گذاری، جوب و رفوژ با ۵۲ هزار متر مکعب و عملیات آسفالت ریزی به توناژ ۶۰ هزار تن انجام شده است.

جاوید نریمانی قائم مقام بنیاد توانمند سازی بازنشستگان شمال غرب خاتم از احداث ۲۵ هزار واحد در این شهرک خبر داده و خانه‌دار شدن ۸۰ هزار نفر از جمعیت استان را در این مجموعه مورد تاکید قرار داده است.

برای اینکه عملیات احداث واحدهای مسکونی از سرعت مطلوب برخوردار شود و جوانان در مسیر صاحب مسکن شدن مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرند نقش سیستم بانکی مهم و قابل توجه است.

علی نیکزاد نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی می گوید که سیستم بانکی ظلم مضاعفی را در مسیر مسکن دار شدن جوانان می‌کند و خانه دار شدن این قشر را به یک کار غیرممکن تبدیل می نماید.

با آغاز عملیات احداث مسکن در شهرک الهیه هماهنگی مسئولان و دخالت دولت محلی می تواند بانک ها را به حمایت همه جانبه و عملی وادار نمایند.

علی نیکزاد به عنوان فرزند اردبیل در کتاب قطور تاریخ ساخت مسکن در سطح کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است. او به عنوان مجری مسکن مهر عامل مهمی در خانه دار شدن تعداد کثیری از هم وطنان و پر رونق شدن کاسبی و بهبود درآمد بخش عظیمی از جامعه بوده است.

از نیکزاد به عنوان مسئولی که همیشه برای خدمت به جامعه و برطرف کردن مشکلات  پیشقدم بوده است انتظار می رود که بحث شهرک الهیه را در دستور کار خود قرار بدهد و در راستای تامین خواسته سهامداران شرکت های تعاونی مسکن، از هیچ اقدام قانونی خودداری ننماید.