1

شهرداری و اعتماد عمومی

در هفته دولت براساس  یک رویه مرسوم، شهرداری اردبیل مورد عنایت و محبت برخی ها قرار گرفت. به دلیل آن که شهرداری پروژه بزرگ قابل افتتاح در این هفته نداشته محمود صفری را در سیبل مقابل قرار دادند و تا می توانستند و دل‌شان می خواست او را ناکارآمد معرفی کردند.

چقدر باید از انصاف فاصله گرفت و به هر بهانه‌ای خدمتگزاران مردم و جامعه را در تیر رس حملات ناجوانمردانه قرار داد. شهردار اردبیل در یک سال گذشته تکمیل و بهره برداری نهایی از آثار تاریخی به جا مانده از گذشتگان را در دستور کار قرار داد و تا آنجا که در توان داشت در راستای تأمین رضایت مردم تلاش شد.

محمود صفری برای بالا بردن میزان خدمت به مردم و افزایش اعتماد بین مردم و شهرداری به یک نقطه حساس دست گذاشته بود. او بارها گفته بود که در راه مبارزه با فساد با هیچ کس تعارف ندارد. او در راهی که در پیش گرفته بود سرو صدا راه نمی انداخت.

در دولت سیزدهم مبارزه با فساد یکی از سیاست‌های محوری محسوب می شود. وزیر کشور هم بارها در مناسبات مختلف بر مقابله با بسترهای فسادزا در شهرداری‌ها تأکید کرده است. از طرف دیگر بیشتر شهروندان با توجه به ساختار عریض و طویل شهرداری معتقد به عادی شدن فساد در شهرداری ها می شوند.

محمود صفری بر اهمیت مسئولیت خطیر خود مبنی بر مبارزه با فساد آگاه بود. او همیشه بر اهمیت فسادستیزی در شهرداری تأکید می کرد.

احکام قضایی صادر شده در روزها و هفته های اخیر در مورد برخی از کارکنان شهرداری نشان می دهد که صفری و همکاران وی در شناسایی گلوگاه‌های فساد و برنامه ریزی برای جلوگیری و پیشگیری فساد به خوبی عمل کرده‌اند.

وقتی مسئولی با تمام وجود معتقد شد که مقابله با فساد در عرصه اداری ضرورتی انکارناپذیر است در راه مبارزه با آن به حاشیه ها، جوسازی ها و اقدامات تخریبی توجه نمی کند و به آنچه دستور شرع و قانون است عمل می کند و در کوتاه کردن دست مفسدین از مجموعه اقدام می کند.

محمود صفری اگر ریشه فساد در شهرداری اردبیل را بخشکاند و نظارت دقیق و همه جانبه در گلوگاه‌ها را اعمال نماید و طرحی نو در برچیدن بساط برتری روابط بر ضوابط در اندازد برای جامعه و در جهت تأمین رفاه و آسلیش مردم، ماندگارترین کار و اقدام را انجام می دهد.

بدون شک حرکت شهرداری به سمت شفافیت، مسیر مبارزه با فساد را با دشواری ها و موانع زیادی مواجه می کند. مسئولی که در راه مبارزه با فساد و مفسدین گام می گذارد باید همعه دشواری ها را به جان بخرد و برای برداشتن موانع و نابود کردن آنها دارای برنامه باشد. مردم امیدوارند که محمود صفری قاطعانه در راهی که انتخاب کرده است قدرتمندانه پیش برود و با برخورد با اندک مفسدین محموعه، امکان تنفس سالم برای همه را فراهم نماید.

مطمئنا کسانی که از اقدامات صفری متضرر می شوند و سیاست های او را مانعی بزرگ بر سر راه اهداف نامشروع و شوم خود تلقی می کنند برای دلسرد کردن صفری از هر فرصتی استفاده می نمایند.

موضعگیری های هفته دولت، خود دلیل محکم و قاطع بر این ادعا می  باشد. چشم بر اقدامات مثبت می بندند و به دنبال بهانه می گردند تا با دستاویز قرار دادن آن بر مسیر اقدامات قانونی و قاطعانه وی سنگ اندازی نمایند تا شاید بتوانند از توقف اقدامات ناپسندشان ممانعت نمایند.

خدا را شکر که در روزهای اخیر این اقدام محمود صفری مورد اعتراض افرادی که عادت به انتقاد از هر کار شهرداری دارند، قرار نگرفته است. حمایت از یک کار مثبت و تأثیرگذار در روند خدمتگزاری به مردم می تواند مایه دلگرمی برای استمرار آن و تأمین رضایت مردم ولایتمدار منطقه باشد.

محمود صفری و همکاران‌اش در کنار این اقدام مناسب باید در فضا سازی برای برخوردهای مناسب با ارباب رجوع و حل مشکلات مردم در چارچوب قانون بدون از دست دادن فرصت پیش قدم باشند. اگر روزی برسد که شهروندان اردبیلی بدون هرگونه ترس و واهمه از برخوردها و سنگ اندازی ها و نفسیر مقررات و آئین نامه‌ها به شهرداری مراجعه نمایند و راضی و خشنود برگردند نقطه مثبت دیگری بر کارنامه وی افزوده می شود.

افزایش ضریب اعتماد مردم به شهرداری نیازمند برنامه ریزی و اجرای برنامه های مختلف برای تحقق این امور دارد. شهرداری در خاکریز اول دریافت و رفع مطالبه مردم می تواند نقش بسیار اساسی در افزایش اعتماد عمومی داشته باشد.

با در نظر گرفتن اهمیت اطلاع رسانی درست در تغییر نگرش جامعه به شهرداری و با انجام اقداماتی چون خدمت رسانی به موقع به محلات مختلف شهر و عدم تبعیض بین شهروندان و ایجاد عدالت اجتماعی، مشارکت دادن مردم در برنامه ریزی شهری و توجه به خواست و نیاز آنها، ساماندهی، بهسازی و نوسازی ساختمان های مخروبه و تلاش در جهت بالا بردن کیفیت بصری شهری و توانمند سازی نیروی انسانی و افزایس تعامل با شهروندان و نهادهای اجتماعی می توان در افزایش اعتماد مردم به مجموعه شهرداری موفق عمل کرد.