1

کشتی اردبیل، ثروتمندِ فقیر

رزش ایران اسلامی این روزها کاملاً تحت تأثیر اخبار و رویدادهای کشتی جهانی قرار دارد. بلگراد صربستان کانون توجه کشتی دوستان دنیاست.

رقابت‌های فرنگی به پایان رسید و آزادکاران از فردا به روی تشک می‌روند تا شاید بتوانند ناکامی فرنگی کاران را جبران کنند و با کسب نتایج مطلوب و به دست آوردن مدال‌های طلایی دل دوستداران این رشته را شاد نمایند.

وقتی کشتی‌فرنگی در میدان بلگراد با ناکامی مواجه شد، تحلیل‌ها، گفته‌ها و تسویه‌حساب‌ها آغاز گردید و ضعف‌های روی تشک، دامنه انتقاد از کادر فنی و به‌خصوص محمد بنا را گسترده کرد.

آنهایی که سال گذشته با قهرمانی تیم در دنیا، سرمربی آن را به عناوین متعدد مفتخر می‌کردند امسال با ناکامی‌ها بر او تاختند و  بنا را مربی سنتی و غریبه با یافته‌های روز مورد خطاب قرار دادند.

این‌که چرا کشتی فرنگی ایران در بلگراد سقوط آزاد داشت باید توسط متخصصین فن و کارشناسان خبره این رشته مورد بحث و بررسی قرار گیرد ولی این را می‌توان گفت که در فضای موجود در جامعه، یک لغزش ، یک ناکامی و یک شکست، همه خوبی‌ها و همه موفقیت‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهدو زمینه را برای عقده گشایی ها و تسویه‌حساب‌ها و فرصت‌طلبی‌ها فراهم می‌کند.

 

این امر نه‌تنها در ورزش بلکه در همه امور جامعه ما جاری بوده و با توجه به این رویه غلط است که می‌گویند قبول مسئولیت در همه ابعاد دل شیر می‌خواهد و قدرتی بالاتر از حد استاندارد و معمول.

فردا رقابت آزادکاران آغاز می‌شود و امیدواریم این‌بار کشتی‌گیران ما موفق عمل کرده و بارها سرود ملی ایران اسلامی را در سالن شهر بلگراد طنین‌انداز نمایند.

کشتی ورزش اول کشور است. مردم در همه سطوح به نتایج حاصل از رقابت‌های این رشته حساس هستند. جو حاکم بر آن و روابط قهرمانان، دست‌اندرکاران و به‌طورکلی خانواده کشتی را مردم رصد می‌کنند و بر همه امور واقف هستند.

همچنانچه گفته شد علاقه بیشتر به این رشته، توقع مردم از آن را زیاد می‌کند. یک مبارزه شش دقیقه‌ای ساعت ها وسیله‌ای برای تحلیل‌ها و اظهارنظرها می‌گردد و اینها خود دلیل محکم و قاطع بر محبوبیت این رشته در بین مردم ورزش‌دوست ایران می‌باشد.

کشتی در استان اردبیل نیز از زمان‌های دور برای خود جایگاه ویژه‌ای دارد. پیروزی‌ها و افتخارآفرینی‌های کشتی‌گیران اردبیل نگین درخشان تاریخ ورزش این دیار محسوب می‌شود.

ورزشی‌های اردبیل از جوانان برومند و ورزشکار همواره انتظار پیروزی و کسب موفقیت دارند. هر اتفاقی مربوط به کشتی در این منطقه توسط علاقه‌مندان پیگیری می‌شود. اقدام‌های سازنده و گام‌های مثبت، امید به پیشرفت و تعالی را در دل‌ها زنده می‌کند و رفتارهای تفرقه‌آمیز، اختلاف‌ها و سوءتفاهم‌ها گلایه هواداران را موجب می‌شود.

رقابت‌های منطقه‌ای

مسابقات منطقه‌ای کشتی در رده‌های مختلف می‌تواند جرقه‌ای برای تحرک بخشیدن به کشتی استان باشد. اردبیل و ساکنین در این شهر علاقه مند به کشتی هستند و بارها این ادعا را با حضور گرم و پرشور در سالن‌های ورزشی به اثبات رسانده اند.

امیدواریم که حال‌وروز کشتی اردبیل رو به  بهبودی بگذارد و برای آینده آن روزهای آفتابی و بهاری ترسیم گردد. این امر امکان‌پذیر نمی‌شود مگر این‌که سایه وحدت، یکدلی و یک‌رنگی در فضای کلی آن حاکم گردد.

حرمت حامیان مالی

بارها و در مناسبت‌های مختلف اشاره شده‌است که در شرایط اقتصادی موجود هر فردی که برای ورزش ریالی هزینه بکند قابل احترام است و باید حرمت اش توسط جامعه ورزش حفظ شود.

کشتی اردبیل سال‌ها چوب نبود حامی مالی را خورده و اثرات مخرب و ویرانگر آن را با تمام وجود درک کرده‌است. حال که مسئولیت هیئت را یکی از حامیان ورزش برعهده گرفته باید با رعایت همه اصول و حفظ چهارچوب عظمت بزرگان و خاک خورده ها از فرصت به دست آمده استفاده شود و با اجرای برنامه‌های درست در دلگرم کردن دیگر حامیان اقدام گردد.

زمانی‌که یک حامی مالی حرکت رشته ورزشی را در مسیر صحیح و سازنده ببیند و سرمایه‌گذاری را درست تشخیص بدهد برای حمایت بیشتر از ورزش دلگرم شده و آن را وظیفه‌ای برای خود تلقی می‌کند.

برنامه‌ریزی، ترسیم اهداف و اعلام برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در بالا بردن انگیزه حامیان مالی رشته‌های مختلف ورزشی مؤثر است. هیئت کشتی اگر بتواند برنامه ۴ ساله را با تعیین اهداف و مشخص کردن راه‌های رسیدن به آن آماده بکند در خدمت به این رشته پرطرفدار استان مؤثر و تعیین‌کننده حرکت خواهد کرد.

خانواده کشتی

کشتی از چنان موقعیت و جایگاهی برخوردار است که پیشرفت آن با حضور همه‌ زحمتکشان و علاقه‌مندان و استخوان خرد کرده ها میسر می‌شود. تعریف وظایف و جایگاه همه و دوری از خودمحوری و غرور، اطاعت از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده و مسئولین مربوطه، همه به نوعی در به پرواز درآمدن این رشته قادر به نقش آفرینی خواهند بود.

یکی از دلایل موفقیت کشتی اردبیل در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ همراهی همه اعضای خانواده کشتی با مجموعه مدیریتی آن بود. این روزها که کشتی به پشتیبانی، حمایت، یاری، همدلی و همیاری بیشتری نیاز دارد لازم است همه کسانی که برای کشتی  دلسوزند و علاقه‌مند، قدم پیش بگذارند و گوشه‌ای از کار را بر عهده بگیرند

و بدون توجه به احکام  و پست‌ها و مقام‌ها به کشتی و نجات آن از وضعیت موجود فکر نمایند.

پیش‌کسوتان

اردبیل و کشتی آن از بابت نیروی انسانی یکی از مناطق مستعد کشور محسوب می‌شود. کشتی این دیار گلچینی از بهترین‌ها را در اختیار دارد. از مدیریت این رشته تا مربیگری و کشف و پرورش استعدادها سرشار از چهره‌های مطرح است. استان های دیگر در حسرت اند تا چهره‌ای چون ده ها قهرمان نامدار کشتی اردبیل را داشته باشند. آیا تاکنون توانسته‌ایم به‌نحو مطلوب از این نعمت بهره‌برداری کنیم؟

هنر مدیریت یک مسئول در آن است که بتواند از همه نیروهای موجود در جایگاه مطلوب بهره ببرد و امیدواریم که قدرت نوری به‌عنوان رئیس هیئت و احمد حبیبی به‌عنوان دبیر هیئت، فضایی را در کشتی اردبیل ایجاد نمایند که در آن امکان تنفس و نفس کشیدن برای همه اعضای خانواده آن فراهم گردد.

آینده روشن

بدون شک جوانان اردبیل از ویژگی‌های لازم برای درخشش در میادین مختلف و رقابت‌های کشتی برخوردار می‌باشند. فراهم کردن زمینه برای جذب بیشتر و ایجاد انگیزه و امید بخشیدن به آنها ضامنی برای رسیدن به سکوهای افتخار است.  شرایط حاکم بر کشتی اردبیل نشان می‌دهد درصورتی‌که همه دست در دست  یکدیگر بگذارند و به کشتی فکر کنند و آینده ورزش، کشتی و جوانان علاقه‌مند به آن را مهم تلقی نمایند و کدورت ها و سوتفاهم ها و گلایه ها را فراموش کنند و بر محیط آن دانه های یک رنگی و هم دلی بکارند می توان برای کشتی استان آینده ای درخشان را پیش بینی کرد.