1

استاندار اردبیل: تکمیل پایاب سد خداآفرین از طریق منابع مالی مختلف پیگیری می‌شود

استاندار اردبیل با بیان این‌که با تکمیل پایاب سد خداآفرین، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن به محصولات تولیدی کشاورزی استان افزوده می‌شود، از پیگیری‌ها برای تکمیل این پروژه از طریق منابع مالی مختلف خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری اردبیل، سیدحامد عاملی  در نشست با مدیران عامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور و موسسه جهاد نصر، بیان کرد: در صورت تکمیل پروژه پایاب سد خداآفرین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن به محصولات تولیدی کشاورزی استان اردبیل افزوده می‌شود که با توجه به توجیه اقتصادی بالای این پروژه، برای تکمیل آن به‌دنبال منابع مالی از محل‌های مختلف هستیم.

وی افزود: در زمینه احداث و توسعه شهرک‌های دامپروری و گلخانه‌ای وجود مشوق‌ها دارای اهمیت خاصی است و در دنیا نیز برای سرمایه‌گذاری مشوق‌هایی وجود دارد که ما هم باید به این سمت‌ حرکت کنیم.

استاندار اردبیل همچنین بیان کرد: مناطق مناسب مختلفی در جنوب استان اردبیل برای احداث شهرک شیلات وجود دارد که نیازمند همت مسئولان ذی‌ربط در احداث زیرساخت و راه‌اندازی این مجموعه است.

عاملی ادامه داد: کشت‌ و صنعت‌های مغان و پارس به‌عنوان بنگاه‌های عظیم اقتصادی می‌توانند در ایجاد ارزش افزوده و تولید ناخالص استانی و ملی و اشتغال پایدار نقش بسزایی داشته باشند که اگر از همه ظرفیت‌های این مجموعه‌ها به‌نحو احسن استفاده و مدیریت بهینه شود، قطعاً به سودآوری لازم نیز خواهند رسید.

علیرضا بزرگی، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور نیز در این نشست گفت: ۲۳هزار هکتار گلخانه در کل کشور وجود دارد که با تأکید رئیس‌جمهور، این میزان باید به ۸۰هزار هکتار ارتقا یابد و در سال جاری میزان اعتباری که برای توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در نظر گرفته شده، به اندازه‌ چند برابر سال‌های گذشته است.

وی تصریح کرد: امنیت غذایی مقوله‌ای بسیار مهم است که به معیشت مردم گره خورده و معیشت نیز در جلب رضایتمندی مردم دارای اهمیت است.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم گلخانه‌ای ۱۶۰۰ هکتاری پارس‌آباد اظهار کرد: همه شرایط لازم برای توسعه گلخانه‌ای در استان اردبیل مهیا است و برای اشتغال پایدار باید توسعه گلخانه‌ها در اولویت باشد چراکه اشتغال کشاورزی سنتی به‌صورت فصلی و ناپایدار است.

رضا عظیمی، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره موسسه جهاد نصر هم در این نشست گفت: در پایاب سد خداآفرین اقدامات خوبی انجام‌ شده که به‌دلیل اهمیت این پروژه، تخصیص و تزریق اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن ضروری است.

فرایندهای اجرایی و مدیریتی نیازمند اصلاح و به‌روزرسانی است

استاندار اردبیل با اشاره به اهمیت اقدامات اجرایی و مدیریتی در سرعت‌بخشی به طرح‌های تولیدی و اشتغال‌زایی، فرایندهای کنونی را نیازمند اصلاح و به‌روزرسانی دانست.

سیدحامد عاملی در نشست کارگروه اقتصادی استان با حضور متخصصان بسیج اقتصادی، اظهار کرد: برخی بروکراسی‌های زائد و دست‌وپاگیر، روند اجرای طرح‌های تولیدی را طولانی می‌کند و در این زمینه استفاده از نظرات کارشناسان دلسوز اقتصادی برای اقدامات راه‌گشا در این راستا ضروری است.

وی ادامه داد: به‌دلیل اهمیتی که اقدامات اجرایی و مدیریتی در سرعت‌بخشی به طرح‌های تولیدی و اشتغال‌زایی دارند، نیاز است فرایندهای کنونی اصلاح و به‌روزرسانی شوند.

ورود نخبگان بسیجی متخصص در بحث‌های اقتصادی ضروری است

استاندار اردبیل افزود: با توجه به تلاش‌های بسیج و سپاه در حوزه‌های مختلف علمی و اقتصادی، ورود نخبگان بسیجی و متخصص در بحث‌های اقتصادی برای سرعت‌بخشی به تولید و اشتغال لازم است.

عاملی بیان کرد: برنامه اشتغال برای شهرستان‌ها و همچنین مشاغل خرد و خانگی برای روستاها با عنوان خانه معیشت تدوین شده که در قالب این طرح‌ها با استفاده از ظرفیت‌های هر شهرستان و منطقه، نسبت به اشتغال‌زایی اقدام می‌شود.

وی تصریح کرد: طرح‌های پیشنهادی مبنی بر فعال‌سازی نمایشگاه فروش محصولات تولیدی داخل استان اردبیل از سوی بسیج سازندگی می‌تواند اقدامی مناسب در راستای حمایت از تولید باشد.

انجام پیگیری‌های لازم برای صرفه‌جویی مصرف انرژی گاز در استان اردبیل

استاندار اردبیل گفت: در حال حاضر پیگیری‌های لازم برای صرفه‌جویی مصرف انرژی گاز در استان اردبیل انجام شده و با تهیه طرح‌های مختلف در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی بر اساس ماده ۱۲، می‌توان منابع مابه‌التفاوت آن را به پروژه‌های عمرانی اختصاص داد.

عاملی ادامه داد: تلاش برای تقویت زیرساخت شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار بوده و رفع مشکلات این بخش با احداث شهرک‌های دانش‌بنیان دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین فعال‌سازی مشاوره‌های صنعتی، ایجاد اتاق فکر اقتصادی استان اردبیل و استمرار جلسات آن و تلاش برای تسهیل روند تولید، از جمله برنامه‌های استان در راستای حمایت از تولید و اشتغال است‌.

گفتنی است؛ در این نشست کارشناسان اقتصادی نیز موانع و راهکارهای لازم برای گره‌گشایی از بخش تولید و اقتصاد استان اردبیل را تشریح کردند.