1

فضول باشی، محمود صفری و استخدام‌های سفارشی

عجب آدم رک و بی شیله و پیله‌ای است این محمود صفری. شجاعت او در برخورد با واقعیت‌ها ستودنی است. مسئولی که موقعیت خود را با سرپوش گذاشتن بر حقایق پوشش ندهد، قابل احترام است. محمود صفری شهردار اردبیل از آن دسته افرادی است که نمی‌تواند معامله بکند و واقعیت‌ها را در زیر تلی از خاک مدفون نماید.
باور کن وقتی در پای گیرنده تلویزیونی حرف‌هایش را شنیدم به جرئتش درود فرستادم و شهامت او را ستودم.
گفتم: بابا دست مریزاد، نمردیم و دیدیم که تو هم از یک مدیر تعریف بکنی. آفتاب از کدام طرف درآمده است که فضول باشی تبدیل به هوادار شهردار اردبیل شده‌است. امیدوارم که این تعریف و تمجیدها لحظه‌ای نباشد. حالا بگو تا ما هم بفهمیم و ما آگاه باشیم که صفری چه گفته که این‌چنین تو را واله و شیدا نموده‌است.
گفت: مجری برنامه باقر محمدی از شهردار پرسید که چرا بحث اشتغال کارگران فصلی حل نمی‌شود و او با شجاعت تمام گفت: آن‌هایی که برای کارگران فصلی در رسانه‌ها دایه مهربان‌تر از مادر می‌شوند به‌جای آن‌که برای اطرافیان و فامیل از پایتخت مجوز استخدام بگیرند به فکر مجوز فصلی‌ها هم باشند. برای آن‌ها در مقابل دوربین‌ها دلسوزی کردن و خود را حامی نشان‌دادن کافی نیست، اخذ مجوز برای استخدام می‌تواند سندی برای طرف‌داری از آن‌ها باشد.
گفتم: عجب، این کدام مسئول قدر قدرتی است که می‌تواند مجوز استخدام بگیرد. می‌گویند خیلی وقت است که استخدامی خارج از آزمون رسمی انجام نمی‌شود، اگر چنین اتفاقی افتاده باشد شفاف سازی و معرفی آن‌ها می‌تواند چهره خیلی از خادمان و عاشقان خدمت بی‌منت را به مردم و جامعه معرفی نماید. استخدام‌های این‌چنینی واقعاً جای سؤال دارد.
فضول باشی گفت: همین قدر هم که گفتند کار بزرگی انجام دادند. اگر درصد شفافیت را افزایش بدهند توپخانه‌های تهمت و افترا و تهدید آغاز به کار می کنند. ما خود بیش از این جرئت پرداختن به این بحث را نداریم، یعنی حال و حوصله‌ای برای تهمت‌ها و شندیدن فحش‌ها نداریم.