1

آغاز طرح زمستانی پلیس راه در جاده‌های استان اردبیل

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل از آغاز طرح زمستانی سه ماهه پلیس راه در جاده‌های مواصلاتی این استان خبر داد.

سرهنگ سیدحجت فتاحی روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح زمستانی سال ۱۴۰۱ پلیس راه در جاده‌های این استان از امروز چهارشنبه مورخه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ شروع شده و تا روز شنبه ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر لزوم همکاری شهروندان و رانندگان در مسیرهای کوهستانی و برفگیر این استان با ماموران پلیس راه، به همه رانندگان توصیه کرد که با توجه به آغاز فصل زمستان، سیستم گرمایشی و نیز وضعیت برف پاک کن وسیله نقلیه خود را بررسی و بازبینی کرده و با وسیله نقلیه سالم رانندگی کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل همچنین خواستار کنترل وضعیت آج لاستیک خودرو و استفاده از لاستیک‌های یخ شکن هنگام رانندگی در جاده های برفگیر و لغزنده و نیز همراه داشتن زنجیر چرخ مناسب و کسب مهارت کافی در استفاده از آن شد.

وی بیان کرد: رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از جمله حرکت با سرعت مطمئنه، پرهیز از تغییر مسیر ناگهانی و گردش سریع، رعایت فاصله طولی، رعایت حق تقدم نیز با توجه به احتمال لغزنده بودن سطح جاده‌ها به خصوص در ایام بارش برف و باران و حتی ایام بعد از بارش به علت یخ بستن سطح جاده‌ها از جمله موارد ضروری است که باید مورد توجه رانندگان عبوری از جاده‌های استان اردبیل در فصل زمستان قرار گیرد.

سرهنگ فتاحی از آمادگی کامل پلیس راه استان اردبیل برای خدمت رسانی هر چه بیشتر به مردم و رانندگان عبوری از جاده‌های استان در فصل زمستان خبر داد و از عموم شهروندان خواست تا با احترام به قانون و رعایت نکات ایمنی در حین رانندگی، بیش از پیش خدمتگذاران خود در پلیس راهنمایی و رانندگی را یاری کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل با تأکید بر اینکه در زمان ناپایداری هوا و بارش برف و کولاک، رانندگان و مسافران از سفرهای غیرضروری باید اجتناب کنند، اظهار کرد: در صورت ضرورت سفر، رانندگان تجهیزات ایمنی زمستانی به خصوص زنجیر چرخ به همراه داشته و مشارکت با پلیس و قانونمندی را اصل مهم در پیشگیری از حوادث رانندگی و تامین آرامش سفر تلقی کنند.

به گزارش ایرنا، چند روز پیش نیز آیدین هاشمی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل از آمادگی کامل راهداران برای ارائه خدمات زمستانی در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی این استان خبر داد و گفت: در طرح زمستانی راهداری، جاده ۲۵ هزار و ۳۶۰ تن ماسه و نمک در انبار ذخیره‌سازی شده است.

استان اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تند نسبت به مناطق اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم ارتفاع استان‌های آذربایجان شرقی و زنجان دارای جاده‌های سخت‌گذر به خصوص در فصل زمستان است.

اغلب جاده‌های استان اردبیل دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند بوده و هشت گردنه سخت‌گذر حیران، صایین، بودالالو، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسلام‌آباد در راه‌های ارتباطی این استان واقع شده است.

استان اردبیل در مجموع ۱۸۵ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی دارد.