1

۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات به رانندگان ناوگان جاده‌ای استان اردبیل پرداخت شد

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: سال گذشته ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات بدون ضامن برای تعمیر و بازسازی وسایل نقلیه به رانندگان ناوگان مسافری در استان اردبیل پرداخت شد.

رضا شیرین‌زاده در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: در هشت ماه سال جاری در مجموع یک میلیون و ۵۳ هزار و ۷۳۷ مسافر در استان اردبیل از طریق ناوگان عمومی جابجا شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۹۸۵ هزار و ۱۷۲ مسافر بود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه این میزان جابجایی مسافر در قالب ۱۸۵ هزار و ۷۰۸ مورد سفر انجام شده است، اظهار کرد: از این تعداد ۵۱۷ هزار و ۱۰۳ نفر با وسیله نقلیه اتوبوس، ۸۴ هزار و ۷۷۲ نفر با مینی بوس و ۴۵۱ هزار و ۸۶۱ نفر نیز از طریق ناوگان عمومی سواری در استان جابجا شده‌اند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با بیان اینکه هر سال به طور میانگین حدود ۲ میلیون مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی در استان اردبیل جابجا می‌شود، بیان کرد: در هشت ماه سال جاری جابجایی مسافر با وسیله نقلیه اتوبوس نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان ۲۰ درصد و با وسیله نقلیه مینی بوس ۲ درصد افزایش داشته است.

شیرین زاده اضافه کرد: بیشترین میزان جابجایی مسافر از طریق ناوگان حمل‌ و نقل عمومی در استان اردبیل به ترتیب در شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، خلخال و پارس‌آباد بوده است.

معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اردبیل ادامه داد: ۶۰۳ هزار و ۵۱۳ مسافر از شهرستان اردبیل، ۱۷۳ هزارو ۹۲۲ مسافر از شهرستان مشگین شهر، ۹۵ هزار و ۵۵۰ مسافر از شهرستان خلخال و ۸۹ هزار و ۹۶۰ مسافر نیز از شهرستان پارس آباد جابجا شده اند.

شیرین زاده همچنین از فعالیت هفت پایانه و ۵۸ شرکت و موسسه مسافربری در نقاط مختلف استان خبرداد و گفت: در مجموع یکهزار و ۳۰۰ دستگاه ناوگان مسافری در استان اردبیل شامل ۷۲۷ دستگاه سواری، ۳۰۳ دستگاه اتوبوس و ۲۷۰ دستگاه مینی‌بوس در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند.

وی با اشاره به عمر متوسط ناوگان مسافر استان اردبیل، عمر متوسط اتوبوس را ۱۳ سال، مینی بوس را ۳۱ و خودروهای عمومی سواری را ۱۲ سال عنوان کرد و گفت: در مجموع ۲ هزار و ۱۹۷ راننده در این استان به مردم و مسافران ارائه خدمات می کنند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل با اشاره به حمایت از فعالان حوزه حمل و نقل تصریح کرد: تاکنون ۹۰ هزار حلقه لاستیک در بین رانندگان استان توزیع و پارسال برای تعمیر و بازسازی وسایل نقلیه ۲۲ میلیارد تومان تسهیلات بدون نیاز به ضامن به ۷۰ راننده اتوبوس در استان اردبیل پرداخت شده است که در زمینه پرداخت تسهیلات در کشور رتبه اول را کسب کردیم.

معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اردبیل افزایش ایمنی کالا و مسافر، ارتقای کیفیت خدمات ارایه شده به مسافر، رفاه و راحتی مسافران و ارزان بودن سفر را از جمله اولویت‌های راهداری استان برشمرد.

شیرین زاده افزود: در راستای افزایش رفاه، راحتی و رضایتمندی مسافران و جلوگیری از تاخیر حرکت اتوبوس ها هیچ اتوبوسی حق توقف در محدوه شهر برای سوار کردن مسافر را ندارد و در صورت مشاهده به شدت برخورد قانونی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه استان اردبیل پارسال در رضایتمندی مسافران و رسیدگی به شکایات مسافرین رتبه اول را در کشور کسب کرد، اظهار کرد: در قالب کمیسیون‌های ماده ۱۱، ۱۲ و ۱۴ نظارت ویژه بر عملکرد شرکت‌های حمل و نقل انجام می‌شود و مردم، رانندگان و صاحبان کالا می‌توانند هرگونه شکایات خود را از طریق سامانه ۱۴۱ جهت رسیدگی به این اداره کل اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۷۳۶ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۳۵ کیلومتر راه اصلی، ۷۱۴ کیلومتر راه فرعی، ۴۷ کیلومتر راه درون شهری و بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی است ، از بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۷۴ کیلومتر آسفالت، هزار و ۳۵ کیلومتر شنی و هزار و ۲۲۱ کیلومتر خاکی است.

استان اردبیل در مجموع هزار و ۸۹۵ روستا و آبادی دارد که از این تعداد ۶۰ روستا تک خانواری و یا فاقد سکنه، راه ارتباطی ۹۲۸ روستا آسفالت و راه ارتباطی ۸۷۱ روستا شنی و یا خاکی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.