1

توسعه گردشگری سلامت استان اردبیل چشم انتظار سرمایه‌گذار

شهرستان مرزی بیله سوار در استان اردبیل با توجه به اشتراکات گویشی و فاصله مکانی ظرفیت‌های بی‌بدیلی در توسعه گردشگری و توریسم سلامت و نیز سیاست همسایگی دارد تحقق این امر نیازمند پیشگام شدن بنگاه‌های اقتصادی دولتی و عمومی و عزم ملی برای استفاده از این ظرفیت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها، هم در راستای پیشبرد سیاست توجه به کشورهای همسایه است که در راس برنامه‌ها و اهتمام دولت سیزدهم قرار گرفته و هم می‌تواند با توسعه گردشگری خارجی و به ویژه گردشگری سلامت موجب تحکیم مراودات و مناسبات با همسایگان شود.

تا قبل از شیوع کرونا، روزانه تعداد زیادی از شهروندان جمهوری آذربایجان با مراجعه به مراکز درمانی استان اردبیل از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های درمانی این استان استفاده می‌کردند.

در آن مقطع، روزانه سه هزار و 500 نفر و سالانه بالغ بر یک میلیون نفر تنها از پایانه مرزی بیله‌سوار وارد استان اردبیل می شدند و پس از دریافت خدمات و استفاده از امکانات و زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی لازم، به کشور خود مراجعت می‌کردند.

در آن ایام، تعداد زیادی از حدود یک میلیون مسافر خارجی آذربایجانی ورودی از دروازه مرزی آستارا نیز به علت نزدیکی مسافت به شهر اردبیل سفر کرده و از خدمات درمانی این خطه بهره‌مند می‌شدند. شیوع کرونا و توقف تردد در مرز موجب شد که حضور گردشگران و متقاضیان دریافت خدمات بهداشتی و درمانی خارجی که اغلب شهروندان جمهوری آذربایجان بودند، کاهش یابد.

با این حال مهار کرونا این چشم انداز را ایجاد کرده است که در صورت فراهم شدن شرایط این بخش از اقتصاد استان اردبیل بار دیگر شاهد رشد و رونق شود. با وجود این احتمال، ایجاد و راه‌اندازی زیرساخت‌های مورد نیاز همواره یکی از موضوعاتی بوده که مورد اهتمام مسئولان استان و شهرستان مرزی بیله‌سوار و استان اردبیل قرار گرفته است.

در همین زمینه صاحبعلی اصغری فرماندار بیله‌سوار با اشاره به ظرفیتهای بی‌بدیل شهرستان مرزی بیله سوار در توسعه گردشگری سلامت در استان اردبیل اظهار کرد: هرگونه سرمایه گذاری در زمینه توریسم سلامت در این شهرستان سودآور بوده و در بازه زمانی کوتاهی سرمایه صرف شده جبران و سودآور خواهد شد.

با توجه به مشکلاتی که اقتصاد کشور با آن مواجه است، در شرایط کنونی سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های بخش بهداشت و درمان نیازمند توجه بیشتر نهادها و بنگاه‌های اقتصادی است که سرمایه لازم را دارند و می توانند این زیرساخت‌ها را در این منطقه ایجاد کرده و در بازه زمانی کوتاهی شاهد بازگشت سرمایه خود باشند.

سیدعلیرضا حسینی طباطبایی مدیر هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی(هکتا) به دعوت فرماندار شهرستان بیله سوار ضمن حضور در این شهرستان مرزی از ظرفیت‌های اقامتی، بهداشتی و درمانی منطقه بازدید کرد و انتظار می‌رود که هکتا برای سرمایه گذاری در این بخش پیشگام شود.

طباطبایی در این سفر از بازارچه مرزی، مراکز اقامتی در حال استفاده و در حال ساخت این منطقه بازدید کرده و ظرفیت‌های گردشگری منطقه را بررسی کرد و مشاهدات خود را در کارگروه مربوطه مطرح خواهد شد. در این بازدید، راه‌اندازی هتل بیمارستان یا کلینیک تخصصی برای جذب گردشگران از جمله برنامه هایی است که مورد توجه مدیر هکتا قرار گرفت.

فرماندار شهرستان بیله‌سوار با اشاره به استقبال مدیر هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی و ارزیابی مطلوب وی از این امکانات گفت: بیله‌سوار ظرفیت‌های خوبی در توریسم سلامت دارد اما به دلیل کمبود زیرساخت‌های مورد نیاز، امکان استفاده از این توانمندی‌ها را ندارد. با این حال ما آمادگی داریم این ظرفیت‌ها را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

اصغری یکی از راه‌های جذب توریسم را ارائه خدمات درمانی مطلوب به متقاضیان ذکر کرد و افزود: هکتا می‌تواند از این ظرفیت استفاده کرده و ضمن استفاده از زیرساخت‌های موجود برای توسعه این بخش هم اقدام کرده و خلاء موجود را پر کند.

وی اضافه کرد: البته تلاش شده از محل مصوبات سفر استانی رئیس جمهور برای آماده‌سازی مراکز بهداشتی و تامین تجهیزات بیمارستانی استفاده شود اما در عین حال کاستی‌ها و خلاءهای زیادی به ویژه در زمینه نیروی متخصص انسانی وجود دارد و پیگیر رفع این خلاء‌ها هستیم.

شهرستان مرزی بیله‌سوار در صورت ایجاد زیرساخت‌های درمانی می‌تواند به قطب توریسم سلامت تبدیل شود چرا که این شهرستان مسافت کمی با شهرهای جمهوری آذربایجان دارد و با توجه به اینکه قبل از شیوع کرونا حدود سه هزار و 500 نفر از این پایانه مرزی تردد می‌کردند، قابلیت جذب گردشگران سلامت را دارد.

به گفته فرماندار بیله‌سوار، پایانه مرزی بیله‌سوار محل رجوع اصلی گردشگران است که باید زیرساخت‌های لازم در این پایانه هم فراهم شود.

علاوه بر این، همزبانی مردم هم مولفه و امتیاز دیگر شهرستان بیله سوار است چرا که مردم این شهرستان از لحاظ گویشی اشتراکات بیشتری با مردم جمهوری آذربایجان دارند و این امر در کنار مسافت کوتاه با جمعیت ساکن در آن سوی مرز، می‌تواند نقش موثری در جذب بیشتر گردشگران از کشور همسایه داشته باشد.

اصغری بار دیگر با تاکید بر حمایت از سرمایه‌گذاران و اهتمام دولت در این زمینه گفت: از تمام سرمایه‌گذارانی که در تامین و تکمیل زیرساخت گردشگری و توریسم سلامت فعال هستند، دعوت می‌کنیم که در این شهرستان سرمایه‌گذاری کنند.

 

به گفته فرماندار بیله‌سوار، این مسائل در کنار راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری و پیگیری دستگاه دیپلماسی برای بازگشایی کامل مرز و شروع سفر عادی اتباع دو کشور، هرگونه سرمایه‌گذاری در بخش توسعه زیرساخت‌های گردشگری بیله‌سوار را یک سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآور خواهد کرد.

دروازه مرزی بیله‌سوار سالها محل تردد مسافرین آذربایجانی بوده است و جمعیت آن سوی مرز همواره خاطره خوشی از کیفیت و قیمت خدمات درمانی ارائه شده در استان اردبیل دارند و همین امر، تبلیغ موثری برای گردشگری سلامت استان است و در صورت ایجاد ظرفیت‌ها، به بهترین نحو از این ظرفیت استقبال خواهند کرد.