1

اردبیل برفی

تا سه روز پیش می‌گفتیم: “امسال عجب خشکسالی یقه ما را گرفته و ول‌کن نیست، اردبیل و پائیز بدون برف، نمی‌تواند قابل‌قبول باشد، نق می‌زدیم که مگر می‌توان باور داشت که در دهه سوم آذرماه در اردبیل بدون کت رفت‌وآمد کرد، اصلا برف نیاید و زمین سفید فروش نشود اردبیلی‌ها مریض می‌شوند و سال جدید خوب و زیبایی درپیش نخواهد داشت”.

خلاصه همه آرزوی بارش برف را داشتند. چله کوچک از روز گذشته به همه غرغرها و بهانه‌جویی‌ها پاسخ داد و بارش برف این نعمت خدادادی، چهره منطقه را تغییر داد و زمستان‌های سخت و پربرفی سال‌های دور اردبیل را به یاد آورد.

و حالا عده‌ای ورق را برگردانده‌اند: عجب هوای سردی است، رفت‌وآمد مشکل است، در گذرگاه‌ها و خیابان‌های اصلی وسیله نقلیه عمومی را باید با میکروسکوپ به دنبالش گشت، شهرداری چرا با ماشین‌آلات جدید خود به کوچه‌ها سر نمی‌زند، سرما دمار از روزگار درمی‌آورد و خلاصه تا می‌توانیم حرف می‌زنیم”.

انسان چرا این‌قدر فراموشکار است. تا سه روز پیش همه از خشکسالی و قهر آسمان گلایه می‌کردند و اینک که لطف پروردگار شامل حال مردم منطقه شده‌است، از عبور و مرور می‌گویند. خلاصه بشر همیشه به‌دنبال بهانه‌ای می‌گردد تا با دستاویز قرار دادن آن غرغر بکند.

خدا را شکر که با فرا رسیدن زمستان، اردبیل نیز به حال‌وروز زمستان‌های گذشته گرفتار شد. برف ریبایی خاص خودش را دارد و باید به خاطر این نعمت شکرگذار باشیم و در برابر عظمت حق سر تعظیم فرود آوریم.